Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 24 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z tzw. ulgi dla rodzin 4+. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Razem z mężem wychowuje Pani czwórkę wspólnych dzieci. W 2024 r. mieli Państwo na utrzymaniu dwoje dzieci małoletnich oraz dwoje dzieci pełnoletnich posiadających status studenta do określonego momentu roku. Oboje z mężem są Państwo zatrudnieni na podstawie umowy o pracę i złożyli Państwo pracodawcom oświadczenia o spełnianiu warunków do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. ulga dla rodzin 4+).

W okresie od stycznia do czerwca 2024 r. korzystali Państwo z ulgi 4+ w ramach przysługującego limitu zwolnienia (85 528 złotych na każdego z Państwa). Pani przychód z w 2024 r. wyniósł (…) zł, a pracodawca nie potrącał zaliczek na podatek do wysokości limitu 85 528 zł. Po jego przekroczeniu w lipcu 2024 r. zaliczki były odprowadzane. Analogiczna sytuacja dotyczyła Pani męża, którego przychody w 2024 r. wyniosły (…) zł, a pracodawca stosował ulgę 4+ do wysokości limitu do czerwca 2024 r.

W sierpniu 2024 r. Państwa najstarszy syn ukończył 25 lat, zakończył naukę na studiach i od lipca 2024 r. podjął pracę, osiągając przychód w wysokości (…) zł w 2024 r. Od tego momentu uznali Państwo, że przestali Państwo spełniać warunki korzystania z ulgi 4+ i poinformowali Państwo pracodawców o zaprzestaniu jej stosowania. Jednak do czerwca 2024 r. limit ulgi został już przez Państwa w pełni wykorzystany.

W związku z tym, że syn od sierpnia 2024 r. prowadzi samodzielne życie i nie pozostaje na Państwa utrzymaniu, ma Pani wątpliwości, czy fakt utraty władzy wychowawczej nad nim wpływa wstecznie na prawo do korzystania z ulgi 4+ w okresie od stycznia do czerwca 2024 r., kiedy to spełniali Państwo warunki do jej stosowania.

Pytania

1)Czy w okresie od stycznia do czerwca 2024 r. pracodawcy mieli prawo stosować ulgę dla rodzin 4+ w odniesieniu do Państwa przychodów, skoro w tym czasie spełniali Państwo warunki do jej stosowania (czwórka dzieci na utrzymaniu, w tym dwoje uczących się studentów)?

2)Czy zmiana statusu najstarszego syna w sierpniu 2024 r. (ukończenie studiów, podjęcie pracy i samodzielne życie) wpływa na prawo do korzystania z ulgi 4+ za okres od stycznia do czerwca 2024 r., okresu w którym limit ulgi został już wykorzystany?

3)Czy rozliczając się wspólnie z mężem za 2024 r., może Pani skorzystać z ulgi 4+ za okres od stycznia do czerwca 2024 r., czy też musi Pani dokonać korekty i zapłacić podatek za ten okres w związku z utratą statusu rodziny 4+ od sierpnia 2024 r.?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, w okresie od stycznia do czerwca 2024 r. mieli Państwo prawo do korzystania z ulgi dla rodziny 4+, ponieważ w tym czasie spełniali Państwo warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – mieli Państwo na utrzymaniu czwórkę dzieci, w tym dwoje pełnoletnich studentów, którzy nie osiągali własnych przychodów i nie prowadzili samodzielnego życia.

Pani zdaniem, zmiana statusu najstarszego syna w sierpniu 2024 r. (ukończenie studiów, podjęcie pracy i usamodzielnienie się) nie powinna wpływać wstecznie na prawo do ulgi za okres styczeń - czerwiec 2024 r., ponieważ w tym czasie warunki były spełnione, a limit ulgi został wykorzystany zgodnie z prawem.

W związku z tym uważa Pani, że pracodawcy prawidłowo nie pobierali zaliczek na podatek w tym okresie, a rozliczając się wspólnie z mężem za 2024 r., może Pani uwzględnić ulgę 4+ za wspomniany okres bez konieczności zapłaty podatku za styczeń - czerwiec 2024 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 153 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)    ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

– który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci - wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej, z zastrzeżeniem ust. 39 i 44-48.

Stosownie do art. 6 ust. 4c ww. ustawy:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)    małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

– podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zgodnie z art. 6 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)    dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

– w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2194 oraz z 2024 r. poz. 1615), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Na mocy art. 6 ust. 8 ww. ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)    art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Stosownie do art. 21 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z art. 21 ust. 44 ww. ustawy wynika, że:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Zgodnie z art. 21 ust. 45 omawianej ustawy:

Przy ustalaniu prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153, nie uwzględnia się dziecka, które w roku podatkowym, na podstawie orzeczenia sądu, zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.

Na mocy art. 21 ust. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153:

1)wyłącznie w zakresie przychodów podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27, innych niż z pozarolniczej działalności gospodarczej, składa w terminie określonym w art. 45 ust. 1 informację, według ustalonego wzoru, zawierającą dane o liczbie dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci;

2)w zakresie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27, art. 30c lub zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w złożonym zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, lub zeznaniu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, składanym za rok podatkowy, w którym korzystał ze zwolnienia, informuje o liczbie dzieci i ich numerach PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imionach, nazwiskach oraz datach urodzenia dzieci.

Stosownie do art. 21 ust. 47 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Na żądanie organów podatkowych podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153, w szczególności:

1)    odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Z art. 21 ust. 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Podatnik nie składa informacji, o której mowa w ust. 46 pkt 1, jeżeli w zeznaniu złożonym za rok podatkowy, w którym korzystał ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 153, poinformował o liczbie dzieci i ich numerach PESEL, a w przypadku braku tych numerów - o imionach, nazwiskach oraz datach urodzenia dzieci.

Obowiązująca od 1 stycznia 2022 r. tzw. ulga dla rodzin 4+ dotyczy rodziców, w tym rodziców zastępczych, oraz opiekunów prawnych, bez względu na ich stan cywilny. Mogą z niej korzystać zarówno samotni rodzice (opiekunowie prawni), jak i małżonkowie oraz rodzice pozostający w związkach nieformalnych.

Ulga obejmuje przychody:

-z pracy na etacie (umowa o pracę, stosunek służbowy, praca nakładcza, spółdzielczy stosunek pracy),

-z umów zlecenia zawartych z firmą,

-z działalności gospodarczej, opodatkowanej według skali podatkowej, 19% podatkiem liniowym, stawką 5% (tzw. ulga IP Box) oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,

-z zasiłku macierzyńskiego.

Wskazać należy, że z ulgi może skorzystać podatnik, który w stosunku do co najmniej czworga dzieci:

-wykonywał władzę rodzicielską;

-był opiekunem prawnym dziecka, które z nim mieszkało;

-był rodzicem zastępczym na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą;

-wykonywał ciążący obowiązek alimentacyjny lub był rodzicem zastępczym (w przypadku dorosłych, uczących się dzieci).

Ulga ta przysługuje podatnikowi w związku z wykonywaniem władzy rodzicielskiej, sprawowaniem funkcji opiekuna, rodzica zastępczego lub wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego wobec dzieci:

-małoletnich, bez względu na wysokość rocznych dochodów,

-pełnoletnich, otrzymujących zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną, bez względu na wysokość ich rocznych dochodów, oraz

-pełnoletnich do ukończenia 25 roku życia, uczących się.

Przy czym podatnik może skorzystać z ulgi jeżeli dzieci te:

-nie stosowały przepisów o 19% podatku liniowym lub przepisów ustawy o ryczałcie (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,

-nie podlegały opodatkowaniu podatkiem tonażowym na zasadach określonych w ustawie o podatku tonażowym lub tzw. podatkiem okrętowym na zasadach określonych w ustawie o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Ponadto pełnoletnie uczące się dzieci nie mogą uzyskać w roku podatkowym dochodów opodatkowanych według skali podatkowej lub 19% podatkiem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, udziałów (akcji) lub pochodnych instrumentów finansowych lub przychodów zwolnionych od podatku w ramach tzw. ulgi dla młodych czy ulgi na powrót, w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2194 ze zm.), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego, z wyjątkiem renty rodzinnej. Wysokość renty socjalnej w grudniu 2024 r. wynosiła 1 780,96 zł. W związku z czym jej dwunastokrotność to kwota 21 371,52 zł.

W odniesieniu do powyższego wyjaśniam, że w sytuacji, gdy pełnoletnie, uczące się dziecko przekroczy w ciągu całego roku podatkowego limit dochodów (przychodów) określony w ustawie, tj. dwunastokrotności renty socjalnej obowiązującej w grudniu roku podatkowego, tego dziecka nie należy wliczać do liczby dzieci, w stosunku do których przysługuje ulga dla rodzin 4+.

Jak podała Pani we wniosku, w 2024 r. wychowywała Pani z mężem czwórkę wspólnych dzieci – dwoje małoletnich oraz dwoje pełnoletnich uczących się. Co istotne, Pani najstarszy syn – który w sierpniu 2024 r. ukończył 25 lat i zakończył naukę na studiach – osiągnął w 2024 r. przychód z pracy w wysokości (…) zł, a więc w kwocie przekraczającej wskazany limit. W takiej sytuacji, nie można uznać, że w roku podatkowym wychowywała Pani czwórkę dzieci, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wyjaśniam, że ulgi i zwolnienia są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym wszelkie odstępstwa od tej zasady muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Do takich zwolnień w podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza się niewątpliwie ulga dla rodzin wychowujących co najmniej czworo dzieci, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 153 ww. ustawy. Jednak, jak w przypadku każdej preferencji podatkowej, korzystanie z ulgi dla rodzin 4+ wymaga spełnienia określonych w ustawie kryteriów. Jednym z nich jest wskazany limit dochodów (przychodów) jaki może osiągnąć w roku podatkowym pełnoletnie dziecko, aby rodzic mógł skorzystać z ulgi.

Mając zatem na uwadze wyżej przywołane przepisy prawa oraz opis zdarzenia stwierdzam, że w sytuacji gdy Pani pełnoletni syn, który w 2024 r. ukończył 25 rok życia, osiągnął w tym roku podatkowym przychody w wysokości przekraczającej limit 21 371,52 zł, nie przysługuje Pani prawo do skorzystania z ulgi dla rodzin 4+.

Bez znaczenia pozostaje fakt, że owe przychody syn osiągnął już po ukończeniu 25 roku życia oraz po tym jak wykorzystała już Pani limit ulgi, w związku ze stosowaniem jej przez pracodawcę na etapie obliczania zaliczek na podatek za okres styczeń – czerwiec 2024 r. Uzyskany przez Pani syna przychód w 2024 r., przekraczający wskazany limit, powoduje, że ulga nie przysługuje Pani za cały rok podatkowy.

W związku z powyższym, w zeznaniu podatkowym składanym za 2024 r. powinna Pani wykazać i opodatkować uzyskane w 2024 r. dochody ze stosunku pracy bez stosowania ww. ulgi dla rodzin 4+.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Z uwagi na to, że wniosek o wydanie interpretacji został złożony wyłącznie przez Panią, niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie w niej zawarte tylko w odniesieniu do Pani. Nie wywiera ona skutku prawnego dla drugiego z rodziców (Pani męża). Pani mąż chcąc uzyskać interpretację indywidualną może wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.