Obowiązki płatnika w związku z organizacją akcji promocyjnej. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.275.2024.3.PT

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.275.2024.3.PT

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z organizacją akcji promocyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z organizacją akcji promocyjnej dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Uzupełnili go Państwo pismem z 8 kwietnia 2024 r. (data wpływu 15 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. z siedzibą w (…) („Wnioskodawca”/ „Spółka”) jest (i) spółką prawa handlowego, (ii) mającą siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski oraz (iii) posiadającą w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku CIT. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest przetwarzanie i konserwowanie mięsa, z wyłączeniem mięsa z drobiu (PKD 10.11 Z).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca organizuje różne akcje marketingowe.

Obecnie rozważane jest przeprowadzanie akcji promocyjnej skierowanej do kontrahentów Spółki z segmentu (…) nabywających od Spółki towary tj. (...).

Uczestnikami akcji promocyjnej będą przedsiębiorcy tj. (i) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz (ii) osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą. Uczestnictwo w akcji promocyjnej jest dobrowolne. Uczestnikiem akcji jest podmiot, który zgłosi swój udział w akcji promocyjnej, podpisując kartę uczestnictwa.

Uczestnik akcji promocyjnej za zakup co najmniej (...) produktów oferowanych przez Spółkę otrzyma nagrodę pieniężną w kwocie 0,10 zł za każdy kilogram zakupionych towarów. Nagrody są gwarantowane i przyznawane Uczestnikowi na podstawie ilości zakupionych przez niego towarów, bez losowania. Warunkiem uczestnictwa w akcji promocyjnej jest terminowe regulowanie wszelkich zobowiązań finansowych wobec Spółki.

Wypłata nagrody nastąpi po miesięcznym okresie rozliczeniowym w ten sposób, że Spółka zasili wydaną Uczestnikowi akcji promocyjnej kartę przedpłaconą. Środki zgormadzone na karcie uczestnik może wykorzystać w dowolnym punkcie, w którym akceptowane są płatności kartą przedpłaconą.

Przewidywane kwoty doładowań z tytułu udziału w akcji promocyjnej dla jednego Uczestnika mogą wynosić za okresy miesięczne od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Uczestnikami akcji promocyjnej, o której mowa we wniosku będą przedsiębiorcy tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, którzy przystąpią do tej akcji promocyjnej w  związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku CIT/PIT z tytułu Nagród, niezależnie od ich wartości, wydawanych Uczestnikom w ramach Programu ?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, Uczestnik akcji promocyjnej tj. osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą oraz osoba prawna, który uzyska nagrodę dzięki dokonaniu określonej ilości zakupów zobowiązany jest do zaliczenia do przychodów w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą kwoty odpowiadającej wartości otrzymanej nagrody. Po stronie Wnioskodawcy nie wystąpią żadne obowiązki płatnika w związku z przekazaniem nagród pieniężnych Uczestnikom organizowanej akcji promocyjnej.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że organizowana przez Spółkę akcja promocyjna, w której Uczestnikom będą przekazywane nagrody pieniężne uzależnione od wielkości zakupów dokonywanych przez Uczestników spełnia cechy sprzedaży premiowej tj. (i) istnieje powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą nagrodę towaru objętego akcją, lub też zakupu określonej ilości, (ii) istnieje gwarancja otrzymania nagrody po spełnieniu ustalonych warunków (po dokonaniu zakupu w określonej wysokości, osoba otrzymują nagrodę w określonej kwocie).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Z powyższego wynika, że do przychodów z innych źródeł należy zaliczyć m.in. nagrody i inne nieodpłatne świadczenia niezaliczane do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17, a zatem te których nie możemy zaliczyć do przychodów np. ze stosunku pracy czy przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Dopiero brak możliwości rozpoznania nagrody w źródłach przychodów ze stosunku pracy czy przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej pozwala na zaliczenie go do przychodów z innych źródeł.

Ponadto, na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych nagrody związane ze sprzedażą premiową podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wygranej lub nagrody zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT tj. od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiowa, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11 b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Ponadto, zgodnie z art. 42 ust. 1 Ustawy o PIT płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a Ustawy o PIT w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Z kolei, zgodnie z art. 42a ust. 1 Ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z powyższego wynika, że nagrody pieniężne w ramach sprzedaży premiowej (karta przedpłacona zasilona kwotą pieniężną) stanowi dla podatnika przychód z innych źródeł od którego Spółka jako płatnik zobowiązana jest do pobrania zryczałtowanego podatku zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT (stawka 10%) oraz na Spółce ciążyłby obowiązek złożenia do urzędu skarbowego właściwego dla Spółki deklaracji PIT-8AR do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym oraz obowiązek przesłania podatnikowi i urzędowi skarbowemu informacji PIT-11.

Ponadto, nagrody związane ze sprzedażą premiową zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT są wolne od podatku dochodowego tj. wolne od podatku dochodowego są wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiowa towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzona przez niego pozarolnicza działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z powyższego wynika, że nagrody pieniężne w ramach sprzedaży premiowej (karta przedpłaconą zasilona kwotą pieniężną) przyznawane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jeżeli wartość otrzymanej jednorazowo nagrody nie przekracza 2000 zł podlega zwolnieniu z PIT. Jeżeli wartość wypłaconej jednorazowo nagrody przekracza 2000 zł Spółka zobowiązana byłaby do pobrania zryczałtowanego podatku zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT (stawka 10%) od całej kwoty wypłaconej nagrody oraz dopełnienia obowiązków sprawozdawczych tj. złożenia deklaracji PIT-8AR do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym oraz informacji PIT-11.

Jednakże, w ocenie Spółki z uwagi, że Uczestnikami organizowanej przez Spółkę akcji promocyjnej są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarcza oraz osoby prawne. Uczestnik akcji promocyjnej uzyskuje nagrodę pieniężną w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, a uzyskanie nagrody jest bezpośrednim następstwem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, powyższe regulacje nakładające na Spółkę obowiązki płatnika oraz obowiązki sprawozdawcze nie będą mieć zastosowania. W  ocenie Wnioskodawcy nagroda pieniężna przekazana Uczestnikowi akcji promocyjnej stanowi przychód podatkowy, który powinien być opodatkowana przez te osoby w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej zgodnie z wybraną formą opodatkowania.

Dodatkowo, wskazać należy, że regulacje art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT nie mają zastosowanie do nagród przyznanych podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą tj. art. 9a ust. 1 i 2 Ustawy o PIT, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej o której mowa w art. 14 są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Jeśli zaś idzie o nagrody pieniężne przekazywane Uczestnikom akcji promocyjnej będących osobami prawnymi, na gruncie Ustawy o CIT, jedynie art. 26 Ustawy o CIT przewiduje obowiązki płatnika związane z dokonywanie wypłat należności z tytułów ściśle określonych w tym przepisie tj. z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 m.in. odsetki, dywidendy. Wydanie nagród w akcji promocyjnej nie jest objęte zakresem tego przepisu.

Zatem, mając powyższe na uwadze na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki sprawozdawcze w związku z wypłatą Uczestnikom akcji promocyjnej nagród pieniężnych. Nagroda pieniężna przekazana Uczestnikowi akcji promocyjnej stanowi przychód podatkowy, który powinien być opodatkowana przez te osoby w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej zgodnie z wybraną formą opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

– podatku, zaliczki.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnym źródłem przychodów jest określona w art. 10 ust. 1 pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Należy podkreślić, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku dochodowego od osób fizycznych:

  • tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;
  • obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.

Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

  • określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
  • określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Żaden z przepisów nie nakłada jednak na dany podmiot obowiązków płatnika w stosunku do przychodów uzyskiwanych od tego podmiotu przez podatników z prowadzonej przez tychże podatników działalności gospodarczej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nakłada też na podmioty wypłacające świadczenia obowiązki informacyjne.

Obowiązek informacyjny został uregulowany w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizują Państwo różne akcje marketingowe. Obecnie rozważane jest przeprowadzanie akcji promocyjnej skierowanej do Państwa kontrahentów z segmentu (…) nabywających od Państwa towary tj. mięso i/lub produkty mięsne. Uczestnikami akcji promocyjnej będą przedsiębiorcy tj. (i) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz (ii) osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą. Uczestnictwo w akcji promocyjnej jest dobrowolne. Uczestnikiem akcji jest podmiot, który zgłosi swój udział w akcji promocyjnej, podpisując kartę uczestnictwa. Uczestnik akcji promocyjnej za zakup co najmniej 100 kg produktów oferowanych przez Państwa otrzyma nagrodę pieniężną w kwocie 0,10 zł za każdy kilogram zakupionych towarów. Nagrody są gwarantowane i przyznawane Uczestnikowi na podstawie ilości zakupionych przez niego towarów, bez losowania. Warunkiem uczestnictwa w akcji promocyjnej jest terminowe regulowanie wszelkich zobowiązań finansowych wobec Państwa. Wypłata nagrody nastąpi po miesięcznym okresie rozliczeniowym w ten sposób, że zasilą Państwo wydaną Uczestnikowi akcji promocyjnej kartę przedpłaconą. Środki zgormadzone na karcie uczestnik może wykorzystać w dowolnym punkcie, w którym akceptowane są płatności kartą przedpłaconą. Przewidywane kwoty doładowań z tytułu udziału w akcji promocyjnej dla jednego Uczestnika mogą wynosić za okresy miesięczne od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Uczestnikami akcji promocyjnej będą przedsiębiorcy tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, którzy przystąpią do tej akcji promocyjnej w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą.

Wyjaśnić w tym miejscu bowiem należy, że podatnicy, będący przedsiębiorcami zobowiązani są do klasyfikowania wartości otrzymanych świadczeń jako przychodu uzyskanego w ramach źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza” w każdym tym przypadku, w którym świadczenia są otrzymywane przez nich w związku z działalnością gospodarczą. Przychody te podlegają zatem opodatkowaniu na tych samych zasadach, jak pozostałe przychody z tej działalności uzyskiwane przez uczestnika konkursu.

W przypadku kwalifikacji danego przychodu do źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza", ustawodawca nie wprowadza obowiązków płatnika/obowiązków informacyjnych po stronie podmiotu dokonującego świadczenia. Podatnicy, uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, sami dokonują opodatkowania takich dochodów.

Stosownie bowiem do ww. przepisu:

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Wobec powyższego, nagrody przekazane uczestnikom akcji promocyjnej prowadzącym działalność gospodarczą należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji nie będą na Państwu ciążyły obowiązki płatnika w związku z przekazaniem nagrody, niezależnie od jej wartości, bowiem przepisy dotyczące obowiązków płatnika – stanowiące wyłom od zasady samoopodatkowania – nie dotyczą przychodów ze źródła, którym jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).