Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów aparatu słuchowego. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.711.2023.2.AA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.711.2023.2.AA

Temat interpretacji

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów aparatu słuchowego.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 16 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 16 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 grudnia 2023 r. (wpływ 5 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Na skutek wypadku doznał Pan trwałego uszkodzenia słuchu. W rezultacie badań audiologicznych przeprowadzonych w trakcie i po zakończeniu procesu leczenia stwierdzono u Pana upośledzenie słuchu czuciowo-nerwowe obustronne (obejmujące również znaczne zaburzenie rozpoznawania mowy). Na podstawie tych wyników lekarz audiolog zalecił w Pana przypadku protezowanie słuchu aparatami słuchowymi łączonymi. W oparciu o powyższe fakty lekarz laryngolog wystawił wniosek do NFZ o refundowanie części kosztów zakupu obu aparatów, a wniosek ten został zaakceptowany. W związku z powyższym zakupił Pan dwa aparaty (prawe i lewe ucho) w dniu 2023(...) w firmie (…), na dowód czego posiada Pan dwie osobne (na każdy z aparatów) faktury VAT. Zakupu i wyboru konkretnych modeli dokonał Pan po kilkudniowych testach przeprowadzanych przez Pana przede wszystkim w środowisku związanym z Pana działalnością gospodarczą. Aktualnie głównym źródłem Pana przychodów jest działalność w zakresie (...). Jest Pan w trakcie realizowania kontraktu, którego celem jest (...). Aby właściwe wykonywać swoją pracę, musi Pan kilkukrotnie w ciągu dnia odrywać się od komputera i przemieszczać się po hali produkcyjnej, aby na bieżąco weryfikować rezultaty Pana pracy poprzez konsultacje z operatorami (...). Ze względu na ciągłość pracy maszyn nie ma możliwości, by przerwać produkcję, wywołując operatora do cichszego pomieszczenia, a poziom hałasu na hali produkcyjnej jest bardzo wysoki. Bez aparatów słuchowych nie jest Pan w stanie prowadzić tam żadnych konsultacji. Pana praca wymaga też uczestniczenia w wieloosobowych spotkaniach organizowanych przez klienta, mających za zadanie określenie dla Pana celów i źródeł pozyskiwania danych, jak również przekazywania przez Pana na bieżąco rezultatów Pana działań. Ze względu na problemy z rozpoznawaniem mowy, szczególnie w grupie osób nie byłby Pan w stanie bez aparatów słuchowych uczestniczyć w tego typu aktywnościach. Pana działalność wymaga również od Pana przeprowadzania konsultacji głosowych (połączenia online audio-video) z firmą produkującą maszyny, których pracę Pan analizuje. Bierze Pan również udział w szkoleniach i konferencjach producenta maszyn i ich oprogramowania. To wszystko odbywa się w języku angielskim. W przypadku używania języka obcego mózg nie uzupełnia nam niedosłyszanych słów i zrozumienie tekstu mówionego jest jeszcze bardziej ograniczone niż w przypadku języka natywnego. Podstawowe oprogramowanie analityczne, którego Pana używa, jest autorstwa firmy (…). Program ten (…) jest niezwykle dynamicznie rozwijany (nowa wersja każdego miesiąca) i wymaga od Pana nieustannego procesu edukacji – najczęściej poprzez platformy e-learningowe, oczywiście angielskojęzyczne. Ze względu na kompresję streamingu dźwięk w języku angielskim, bez użycia aparatów słuchowych, jest praktycznie niezrozumiały dla Pana. Bez protezowania narządu słuchu byłby Pan więc narażony na utratę źródła przychodów, a biorąc pod uwagę Pana wiek (.... lata), oznaczać mogłoby to nawet trwałą utratę źródła przed osiągnięciem wieku emerytalnego.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

Od kiedy (prosimy podać datę) prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą?

Pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi Pan od dnia (...).

Jaką formę opodatkowania ww. działalności gospodarczej Pan wybrał?

Wybrana przez Pana forma opodatkowania to zasady ogólne.

Jaki rodzaj dokumentacji podatkowej Pan prowadzi?

Rodzaj dokumentacji podatkowej: podatkowa księga przychodów i rozchodów.

Czy posiada Pan orzeczenie o niepełnosprawności w związku z trwałym uszkodzeniem słuchu?

Nie starał się Pan i w związku z tym nie posiada orzeczenia o niepełnosprawności w związku z trwałym uszkodzeniem słuchu.

Czy zakup aparatów słuchowych uwzględnił/uwzględni Pan w ramach ulgi na cele rehabilitacyjne?

Nie uwzględni Pan zakupu aparatów słuchowych w ramach ulgi na cele rehabilitacyjne.

Czy część wydatków, która nie została zrefundowana, poniósł Pan z własnych środków?

Część wydatków, która nie została zrefundowana, poniósł Pan z własnych środków. Faktury zakupowe dotyczące obu aparatów słuchowych z akcesoriami opiewają na kwotę brutto (…) zł. Z tego refundacja NFZ objęła kwotę (…) zł.

Pytanie

Czy zakup aparatów słuchowych może Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie zaliczenie zakupu aparatów słuchowych do kosztów uzyskania przychodów jest w opisanej przez Pana sytuacji zgodne z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zakup ten jest dla Pana niezbędny do zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych  w art. 23.

Oznacza to, że zaliczenie wydatków do kosztów podatkowych jest możliwe, jeżeli zostaną spełnione kryteria wynikające z tego przepisu.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego między poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy – oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli między jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodów istnieje związek przyczynowy (ewentualnie z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów).

Zatem warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

-został właściwie udokumentowany,

-nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Tym samym – możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodów jest uzależniona od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia jego przychodów.

Dokonując oceny charakteru ponoszonych wydatków, należy rozstrzygnąć, czy spełniają one kryteria określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 tej ustawy. Ocena prawna danego wydatku wymaga bowiem uwzględnienia unormowań art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym ustawodawca dokonał enumeratywnego wyliczenia wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, nawet jeśli ponoszone są w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Z przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że jakkolwiek podmioty gospodarcze mogą dowolnie i swobodnie podejmować decyzje finansowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to jednak kwalifikacja wydatków do kosztów podatkowych winna opierać się na przepisach prawa podatkowego. Nie każdy wydatek z racji tylko samego jego poniesienia jest kosztem podatkowym. Aby tak było, wydatek musi spełniać wskazane kryteria ustawowe. Nie ma w tym względzie dowolności i uznaniowości podyktowanej pozaustawowymi kryteriami.

Wskazuję również, że sam fakt nieobjęcia ustawowym wykazem wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest wystarczający do podatkowej kwalifikacji kosztów. Brak takiego wydatku w katalogu kosztów negatywnych nie skutkuje automatycznym przyjęciem, że stanowi on koszt podatkowy.

Z opisu sprawy wynika, że:

-na skutek wypadku doznał Pan trwałego uszkodzenia słuchu;

-prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której prowadzi Pan prace programistyczno-analityczne realizowane w branży (...), opodatkowaną na zasadach ogólnych;

-zakupił Pan dwa aparaty słuchowe;

-aparaty słuchowe są Panu niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej, bez protezowania narządu słuchu byłby Pan narażony na utratę źródła przychodów;

-wydatek na zakup aparatów słuchowych częściowo został zrefundowany, natomiast część wydatków, która nie została zrefundowana, poniósł Pan z własnych środków;

-zakupu aparatów słuchowych nie uwzględni Pan w ramach ulgi rehabilitacyjnej,

-będzie Pan posiadał faktury dokumentujące poniesione przez Pana wydatki.

Zatem, na podstawie opisanego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa, stwierdzam, że wydatki poniesione na zakup aparatów słuchowych (2 sztuk) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Wydatki te pozostają w związku przyczynowym z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zakup aparatów słuchowych jest po pierwsze związany z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, bo zamierza Pan realizować kontrakt programistyczno-analityczny, a po drugie ma Panu pomóc w prawidłowym wykonywaniu obowiązków zawodowych oraz w komunikowaniu się z innymi osobami podczas wykonywania obowiązków służbowych.

Reasumując – zakup aparatów słuchowych, w części która nie została Panu zrefundowana, może stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).