Ulga na ekspansję. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.684.2023.3.MC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.684.2023.3.MC

Temat interpretacji

Ulga na ekspansję.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 27 września 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 27 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 14 listopada 2023 r. (wpływ 23 listopada 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą od dnia 1 lipca 2020 roku. Działalność jest zarejestrowana w CEIDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…), pod następującymi kodami PKD:

-47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,

-58.29.Z Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania,

-63.12.Z Działalność portali internetowych,

-71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

-73.11.Z Działalność agencji reklamowych,

-74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania.

Wnioskodawczyni ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm. – dalej: „ustawa o PIT”) i rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a wybrana przez nią forma opodatkowania to skala podatkowa.

Jednoosobowa działalność gospodarcza Wnioskodawczyni polega na prowadzeniu sklepu internetowego z własnymi produktami. Sprzedawane są między innymi plakaty oraz inne produkty, na których wykonywane są nadruki przez Wnioskodawczynię.

Przykładowo wygląda to w sposób następujący: Wnioskodawczyni korzysta z półproduktów: m.in. papier, a następnie wykonuje plakaty lub zaproszenia we własnym zakresie; drewniane pudełka, a na nich wykonuje zaprojektowany przez siebie nadruk, a następnie sprzedaje jako własny produkt; szkło akrylowe, na którym wykonywany jest przez Wnioskodawczynię samodzielnie zaprojektowany nadruk.

Wytwarzane produkty są zbywane do podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni ponosiła, ponosi i zamierza dalej ponosić wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w ofercie sprzedażowej.

W 2022 roku były to koszty reklamy na platformach (…).

Wnioskodawczyni w całości odliczyła je w rozliczeniu rocznym w ramach tzw. „ulgi na ekspansję”.

Wydatki te nie zostały (ani nie zostaną) zwrócone Wnioskodawczyni w jakiejkolwiek formie.

Już teraz Wnioskodawczyni szacuje, że przychód wzrósł dwukrotnie porównując do poprzedniego roku.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:

Co należy rozumieć pod pojęciem „wydatków związanych z promocją i reklamą” na platformach (...); prosimy wyjaśnić, na czym to polega, w szczególności czy jest to promocja i reklama Pani działalności, czy konkretnego produktu; jak wygląda taka promocja/reklama i jakie konkretnie koszty zostały w związku z tym poniesione (czego one dotyczą)?

Wnioskodawczyni pragnie wskazać, że pod pojęciem „wydatków związanych z promocją i reklamą” rozumie reklamy, czyli kampanie sprzedażowe. Mają one wywołać zapotrzebowanie, ruch na sklepie, a następnie sprzedaż konkretnych produktów, oferowanych i wytworzonych przez Wnioskodawczynię. Reklamy przedstawiają zastosowanie produktów, ich wygląd. Są dopasowane pod potrzeby klientów.

Konkretne koszty, które zostały w związku z tym poniesione:

(…).

Czy koszty „promocji i reklamy”, o których mowa we wniosku, uwzględniła Pani w kalkulacji dochodu zwolnionego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Wnioskodawczyni nie uwzględniła wskazanych kosztów przy kalkulacji dochodu zwolnionego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie uzyskuje takich dochodów.

Czy sprzedaż Pani produktów następowała na rzecz podmiotów powiązanych z Panią w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Nie, sprzedaż produktów nie następowała na rzecz podmiotów powiązanych.

Czy wszystkie koszty będące przedmiotem wniosku zaliczyła Pani do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej?

Tak, wszystkie te koszty zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Czy koszty będące przedmiotem wniosku nie zostały przez Panią odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym?

Koszty będące przedmiotem wniosku nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania przez Wnioskodawczynię – oprócz oczywiście zastosowanego odliczenia w zeznaniu rocznym na podstawie art 26gb ustawy o PIT.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni słusznie odliczyła od podstawy opodatkowania wskazane tam wydatki związane ze swoją promocją i reklamą w oparciu o art. 26gb Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni – w przedstawionym stanie faktycznym słusznie odliczyła ona od podstawy opodatkowania wskazane w stanie faktycznym wydatki związane ze swoją promocją i reklamą w oparciu o art. 26gb ustawy o PIT.

Przepisy ustawy o PIT stanową, że jako koszty uzyskania przychodu rozumie się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ustawa wskazuje także o tym, czego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Wydatki ponoszone przez Wnioskodawczynię na cele jej promocji i reklamy, które wskazała ona w stanie faktycznym, kwalifikują się jako koszt uzyskania przychodów, a także nie są wymienione w negatywnym katalogu kosztów nie uważanych za koszty uzyskania przychodów.

Ulga podatkowa, z której Wnioskodawczyni skorzystała, jest uregulowana w artykule 26gb ustawy o PIT i określana jest jako „ulga na ekspansję”.

W świetle tego przepisu podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym. Osiągane przez Wnioskodawczynię przychody pochodzą z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz, jak wykazano wyżej, Wnioskodawczyni ponosi koszty związane z szeroko rozumianą promocją sprzedawanych produktów w celu dotarcia do nowych odbiorców, a tym samym zwiększenia sprzedaży swoich produktów.

Zgodnie z art. 26gb ust. 2 ustawy o PIT przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Sprzedawane produkty są wytwarzane przez Wnioskodawczynię. W zależności od produktu Wnioskodawczyni wykonuje projekty nadruków, a następnie samodzielnie (lub za pomocą własnych pracowników) wykonuje je na określonych przedmiotach. Ostatecznie tak wytworzony produkt trafia do oferty sprzedaży.

W opinii Wnioskodawczyni tak gotowe produkty stanowią rzeczy wytworzone przez podatnika, a tym samym są one produktami w rozumieniu art. 26gb ust. 2 ustawy o PIT.

Artykuł 26gb ust. 3 ustawy wymaga także, aby produkty były odpłatnie zbyte do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym. Klientami Wnioskodawczyni są klienci indywidualni, którzy nie są podmiotami powiązanymi. Wobec powyższego warunek zawarty w ust. 3 ww. artykułu jest spełniony.

Artykuł 26gb ust. 4 ustawy o PIT stanowi, że podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Wnioskodawczyni rozliczyła ulgę za rok 2022 r. i już teraz szacuje ona, że przychód wzrósł dwukrotnie, porównując do poprzedniego roku.

Artykuł 26gb ust. 7 ustawy o PIT wymienia także rodzaje kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, które kwalifikują się do przyznania przytoczonej we wniosku ulgi. Wnioskodawczynię w szczególności interesują treści wymienione w pkt 2, do których odpowiednio należą: „działania promocyjno-informacyjne, w tym zakup przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów”.

Zgodnie z tym Wnioskodawczyni w ramach ulgi zaliczyła koszty reklamy na platformach (…). Wydatek Wnioskodawczyni uzasadnia brzmieniem przepisu, który mówi o „działaniach promocyjno-informacyjnych, w tym...”, po czym następuje wymienienie powyższych, szczególnych wydatków.

Przytoczone określenie świadczy o otwartym katalogu wydatków z wymienionymi kilkoma przykładami, które nie wyczerpują zagadnienia. Tak długo, jak wydatek mieści się w pojęciu „działań promocyjno-informacyjnych”, tak długo zdaniem Wnioskodawczyni może się on kwalifikować do ulgi.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN „promocja” oznacza „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań”.

Z kolei Wielki Słownik Języka Polskiego definiuje to pojęcie jako „popularyzacja firmy i jej produktów oraz zachęcanie do kupna tych produktów”. Natomiast przysłówek „informacyjnie” oznacza „ze względu na zawartość informacji – wiadomości” (Wielki Słownik Języka Polskiego) lub „w celu promowania” (Słownik Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego).

Zatem przez działania promocyjno-informacyjne należy rozumieć wszelkie działania, które zmierzają do zwiększenia popularności produktu i zachęcania do jego kupna oraz działania mające na celu informowanie klientów o produktach i ich cechach.

W ocenie Wnioskodawczyni przedstawione w stanie faktycznym wydatki mają charakter działań promocyjno-informacyjnych.

Wnioskodawczyni jest zdania, że ze względu na charakter prowadzonej działalności kwalifikuje się do skorzystania z ulgi ekspansyjnej. Stan faktyczny wskazuje na wywiązanie się przez Wnioskodawczynię z wymogu stałego zwiększania obrotów i przychodów, a wydatki, które Wnioskodawczyni odliczyła od podstawy opodatkowania w ramach ulgi, mieszczą się w katalogu kosztów kwalifikowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.) art. 26gb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

W myśl art. 26gb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

Na podstawie art. 26gb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o którym mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.

Stosownie do art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Na mocy art. 26gb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 26gb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Zgodnie z art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1) uczestnictwa w targach poniesione na:

a) organizację miejsca wystawowego,

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika,

c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;

2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Zauważam, że użycie w pkt 2 powyższego przepisu sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi.

Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu.

W związku z brakiem definicji ustawowej „działań promocyjno-informacyjnych”, należy się posłużyć definicją zawartą w słowniku języka polskiego.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN https://sjp.pwn.pl/ promocja to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Pojęcie „reklama” wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi. Z kolei, informacja zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.

Pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.

W myśl z art. 26gb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Na podstawie art. 26gb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Zgodnie z art. 26gb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z przepisów tych wynika, że uprawnionym do skorzystania z ulgi na ekspansję jest podatnik, który poniósł określone wydatki oraz gdy wydatki te w wyznaczonym okresie przyniosły wymierny efekt w postaci zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

W opisie sprawy wskazała Pani, że prowadzi Pani działalność gospodarczą od 1 lipca 2020 roku. Ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i rozlicza się Pani na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a wybrana przez Panią forma opodatkowania to skala podatkowa. Pani jednoosobowa działalność gospodarcza polega na prowadzeniu sklepu internetowego z własnymi produktami. Sprzedawane są między innymi plakaty oraz inne produkty, na których wykonuje Pani nadruki. Przykładowo – korzysta Pani z półproduktów: m.in. papier, a następnie wykonuje plakaty lub zaproszenia we własnym zakresie; drewniane pudełka, a na nich wykonuje zaprojektowany przez siebie nadruk, a następnie sprzedaje jako własny produkt; szkło akrylowe, na którym wykonywany jest przez Panią samodzielnie zaprojektowany nadruk. W ramach prowadzonej działalności ponosiła, ponosi i zamierza Pani dalej ponosić wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w ofercie sprzedażowej. W 2022 roku były to koszty reklamy na platformach (…). Pod pojęciem „wydatków związanych z promocją i reklamą” rozumie Pani reklamy, czyli kampanie sprzedażowe. Mają one wywołać zapotrzebowanie, ruch na sklepie, a następnie sprzedaż konkretnych produktów, oferowanych i wytworzonych przez Panią. Reklamy przedstawiają zastosowanie produktów, ich wygląd. Opisane wydatki w całości odliczyła Pani w rozliczeniu rocznym w ramach tzw. „ulgi na ekspansję”. Wydatki te nie zostały (ani nie zostaną) zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie. Już teraz szacuje Pani, że przychód wzrósł dwukrotnie, porównując do poprzedniego roku. Nie uwzględniła Pani wskazanych kosztów przy kalkulacji dochodu zwolnionego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sprzedaż produktów nie następowała na rzecz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wszystkie te koszty zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Ponadto koszty będące przedmiotem wniosku nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania.

Na podstawie przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzam, że poniesione przez Panią w 2022 r. koszty promocji i reklamy Pani produktów na platformach (…) mieszczą się w katalogu kosztów działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zostały one poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Pani produktów, mogła Pani zatem skorzystać z tzw. ulgi prowzrostowej (ulgi na ekspansję), o której mowa w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odliczyć je w zeznaniu za 2022 r.

Reasumując – w zeznaniu za 2022 r. przysługiwało Pani prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku wskazanych we wniosku wydatków związanych z promocją i reklamą produktów, zgodnie z art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).