Czy w świetle art. 26 ust. 1 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o PIT właściwe jest ustalenie przez Państwa podstawy opodatkowania w następujący sp... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.843.2023.3.JK2

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.843.2023.3.JK2

Temat interpretacji

Czy w świetle art. 26 ust. 1 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o PIT właściwe jest ustalenie przez Państwa podstawy opodatkowania w następujący sposób: Flat daily allowane + dzienne diety pobytowe (compensation for daily subsistence) - koszty hotelu - diety wynikające z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (dieta żywieniowa, dojazdowa), czy też ww. podstawa opodatkowania podlega pomniejszeniu o składki ZUS finansowane ze strony pracodawcy?

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika.

Uzupełniliście Państwo go - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 października 2023 r. (data wpływu 3 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W marcu 2021 roku podpisali Państwo umowę na realizację projektu Twinningowego w (…) "(…)". Projekt jest realizowany w pełni ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu współpracy bliźniaczej.

W projekcie jako eksperci zaangażowani są Państwa pracownicy, zatrudnienie na umowę o pracę. Eksperci delegowani są do realizacji misji na podstawie poleceń służbowych. Pracownik, który jako ekspert bierze udział w realizacji Projektu, wykonuje obowiązki służbowe w ramach stosunku pracy, za które przysługuje wynagrodzenie. W związku z udziałem w misji ekspert nie otrzymuje diet, jak również zwrotu kosztów podróży z Państwa budżetu, a wyłącznie z budżetu Twinningowego.

Misje eksperckie, polegające na realizacji zadań wyznaczonych w tzw. planie pracy projektu, odbywa się w siedzibie Biura (…) lub innym miejscu w (…), wyznaczonym przez kierownika projektu, w którym Biuro (…) realizuje swoje zadania objęcia zakresem projektu lub poza terytorium (…), za pomocą stosownych narzędzi, umożliwiających komunikację na odległość wówczas gdy zrealizowanie misji eksperckiej w (…) nie jest możliwe z przyczyny obiektywnych.

Przed wyjazdem na misję realizowaną w (…) ekspert otrzymuje diety w walucie EUR, na wskazany przez siebie rachunek bankowy, w wysokości określonej w budżecie projektu, jednak nie wyższej niż określona przez Komisję Europejską, za każdą noc spędzoną na misji, przy czym jeżeli liczba dni pracy w danej misji wynosi "x" to maksymalna liczba diet, jakie ekspert może otrzymać wynosi "X+I" chyba, że ze względu na szczególne okoliczności i w uzasadnionym przypadku kierownik projektu postanowi inaczej. Wysokość diety jednostkowej określona została w umowie Twinningowej i wynosi 289 EUR Stawka ta jest wyższa niż dieta zagraniczne ustalone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej.

Ekspert w ramach otrzymanych diet pokrywa koszty zakwaterowania i wyżywienia w miejscu odbywania misji. Z budżetu Twinningowego pokrywacie Państwo koszty biletów lotniczych, ubezpieczenia eksperta, dojazdów na lotnisko, wizy pobytowej i obowiązkowych testów PCR.

Zgodnie z aktualnym dla projektu podręcznikiem Twinning Manual (Revision 2017 - Uptade 2020) do kosztów kwalifikowanych projektu należy tzw. zryczałtowana dieta dzienna (Flat daily allowance). Zapis podręcznika (....) wskazuje, że jest to kwota należna Państwu Członkowskiemu, rekompensująca nieobecność urzędników, którzy działają jako eksperci krótkoterminowi. Zryczałtowana dieta dzienna jest wypłacana Państwu Członkowskiemu w wysokości 350 EUR za każdy dzień przepracowany przez eksperta w kraju beneficjenta projektu.

Pytanie ostatecznie zadane w uzupełnieniu

Czy w świetle art. 26 ust. 1 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych właściwe jest ustalenie przez Państwa podstawy opodatkowania w następujący sposób: Flat daily allowane + dzienne diety pobytowe (compensation for daily subsistence) - koszty hotelu - diety wynikające z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (dieta żywieniowa, dojazdowa), czy też ww. podstawa opodatkowania podlega pomniejszeniu o składki ZUS finansowane ze strony pracodawcy?

Mając na uwadze powyższe oraz zakres kompetencji przyznanych tut. Organowi przyjęto, że przedmiotem wątpliwości prawnych Państwa jest przede wszystkim wykładnia art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz kwestia pomniejszania przychodu o składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę.

Innymi słowy, przyjęto, że Państwa intencją jest uzyskanie odpowiedzi, czy w świetle art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Państwo jako płatnik, przy obliczaniu zaliczki na podatek powinien przychód pracownika obejmujący wynagrodzenie pracownika w wysokości odpowiadającej flat daily allowance oraz diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika (z uwzględnieniem zwolnienia przedmiotowego do wysokości limitów określonych rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej) pomniejszyć o składki określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych sfinansowane ze środków pracodawcy.

Państwa stanowisko w sprawie

Stoicie Państwo na stanowisku, że w świetle art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prawidłowe jest określenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w następujący sposób:

Flat daily allowane + dzienne diety pobytowe (compensation for daily subsistence) - koszty hotelu - diety wynikające z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (dieta żywieniowa, dojazdowa).

Państwa zdaniem podana podstawa opodatkowania nie podlega pomniejszeniu o składki ZUS finansowane przez pracodawcę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że:

Źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy. Oznacza to, że do przychodów pracownika ustawodawca zaliczył nie tylko pieniądze, ale także wartość świadczeń w naturze, czy świadczeń nieodpłatnych otrzymanych od pracodawcy.

Ze stanu faktycznego wynika, że w marcu 2021 roku podpisali Państwo umowę na realizację projektu Twinningowego w (…). Projekt jest realizowany w pełni ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu współpracy bliźniaczej. W projekcie jako eksperci zaangażowani są Państwa pracownicy, zatrudnienie na umowę o pracę. Eksperci delegowani są do realizacji misji na podstawie poleceń służbowych. Pracownik, który jako ekspert bierze udział w realizacji Projektu, wykonuje obowiązki służbowe w ramach stosunku pracy, za które przysługuje wynagrodzenie. W związku z udziałem w misji ekspert nie otrzymuje diet, jak również zwrotu kosztów podróży z Państwa budżetu, a wyłącznie z budżetu Twinningowego. Przed wyjazdem na misję realizowaną w (…) ekspert otrzymuje diety w walucie EUR. Do kosztów kwalifikowanych projektu należy tzw. zryczałtowana dieta dzienna (Flat daily allowance).

Zatem otrzymywane przez eksperta Flat daily allowane oraz dzienne diety pobytowe (compensation for daily subsistence) stanowią przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochody od osób fizycznych.

W świetle art. 31 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Na mocy art. 32 ust. 2 tej ustawy brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

Za dochód, o którym mowa w ust. 1 i 1a, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 albo 3 lub w ust. 9 pkt 1-3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a. Jeżeli świadczenia w naturze, świadczenia ponoszone za podatnika lub inne nieodpłatne świadczenia przysługują podatnikowi za okres dłuższy niż miesiąc, przy obliczaniu zaliczek za poszczególne miesiące przyjmuje się ich wartość w wysokości przypadającej na jeden miesiąc. Jeżeli nie jest możliwe określenie, jaka część tych świadczeń przypada na jeden miesiąc, a doliczenie całej wartości w miesiącu ich uzyskania spowodowałoby niewspółmiernie wysoką zaliczkę w stosunku do wypłaty pieniężnej, zakład pracy, na wniosek podatnika, ograniczy pobór zaliczki za dany miesiąc i pobierze pozostałą część zaliczki w następnych miesiącach roku podatkowego.

Na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Stosownie do art. 32 ust. 4 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Za dochód, o którym mowa w ust. 2 i 3, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w ust. 1 po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 albo 3 lub w ust. 9 pkt 1-3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w Projekcie Twinningowym jako eksperci są zaangażowani Państwa pracownicy, zatrudnieni na umowę o pracę i delegowani do realizacji misji na podstawie poleceń służbowych. Pracownik, który jako ekspert bierze udział w realizacji Projektu, wykonuje obowiązki służbowe w ramach stosunku pracy, za które przysługuje wynagrodzenie.

Przed wyjazdem na misję realizowaną w (…) ekspert otrzymuje diety w walucie EUR, na wskazany przez siebie rachunek bankowy, w wysokości określonej w budżecie projektu, jednak nie wyższej niż określona przez Komisję Europejską, (…). Wysokość diety jednostkowej określona została w umowie Twinningowej i wynosi 289 EUR. Stawka ta jest wyższa niż diety zagraniczne ustalone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej. Ekspert w ramach otrzymanych diet pokrywa koszty zakwaterowania i wyżywienia w miejscu odbywania misji.

Poza tym, jak również wskazano, zgodnie z aktualnym dla projektu podręcznikiem Twinning Manual (Revision 2017 - Uptade 2020) do kosztów kwalifikowanych projektu należy tzw. zryczałtowana dieta dzienna (Flat daily allowance). Zapis podręcznika wskazuje, że jest to kwota należna Państwu Członkowskiemu, rekompensująca nieobecność urzędników, którzy działają jako eksperci krótkoterminowi. Zryczałtowana dieta dzienna jest wypłacana Państwu Członkowskiemu w wysokości 350 EUR za każdy dzień przepracowany przez eksperta w kraju beneficjenta projektu.

W odniesieniu do powyższego należy też zauważyć, że twinning to program współpracy rozwojowej Unii Europejskiej skierowany do administracji publicznej. Istotą jest współpraca między administracjami publicznymi. W ramach twinningu instytucje publiczne krajów członkowskich UE udzielają pomocy eksperckiej w reformowaniu i rozwijaniu nowoczesnej administracji państw niebędących członkami UE oraz państw nowo przyjętych do UE. Stronami twinningu są: Komisja Europejska, instytucja publiczna z kraju członkowskiego oraz instytucja publiczna z kraju beneficjenta pomocy twinningowej.

Do obowiązków polskiej administracji publicznej - jako partnera pomocy - należy m.in. angażowanie osób fizycznych - długoterminowych doradców, krótkoterminowych ekspertów oraz udzielanie należnych im świadczeń.

W świetle powołanych przepisów prawa pracy pracownikowi przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów przejazdów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, noclegów, a także innych niezbędnych dokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. Przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 2190) regulują też warunki ustalania i wysokość tych świadczeń, do której ma zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o PIT.

Co do zasady, w przychodach (dochodach) płatnik nie uwzględnia przychodów (dochodów) zwolnionych od podatku wymienionych w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i dochodów, od których Minister Finansów na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechał poboru podatku.

Niezależnie natomiast od tego czy wypłacane przez Państwa wynagrodzenie ze stosunku pracy przysługuje w wysokości odpowiadającej wartości tzw. Flat daily allowance oraz wartości tzw. compensation for daily subsistence, to przy obliczaniu zaliczki na podatek jako przychód ze stosunku pracy podlega pomniejszeniu o potrącone przez płatnika ze środków podatnika (pracownika) składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) lub pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie zatem z Państwa stanowiskiem nie podlega pomniejszeniu o składki ZUS finansowane przez pracodawcę.

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 18 sierpnia 2023 r.:

Wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika, do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Według z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 19 sierpnia 2023 r.:

Wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika, do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13 i 15c.

Przedmiotowe zwolnienie od podatku obejmuje zatem diety i inne należności otrzymane przez pracownika za czas podróży służbowej, do wysokości określonej w odrębnych przepisach.

Podstawowym warunkiem zwolnienia z opodatkowania ww. świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest niewątpliwie odbycie przez pracownika podróży służbowej.

Definicja podróży służbowej została zawarta w art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm.), który stanowi, że:

Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Omawiane zwolnienie jest limitowane obowiązującym od dnia 1 marca 2013 r. rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2190).

Zgodnie z treścią § 2 ww. rozporządzenia:

Z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

1) diety;

2) zwrot kosztów:

a) przejazdów,

b) dojazdów środkami komunikacji miejscowej,

c) noclegów,

d) innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Środek transportu właściwy do odbycia podróży krajowej lub podróży zagranicznej, a także jego rodzaj i klasę, określa pracodawca.

Stosownie do ust. 2 § 3 ww. rozporządzenia:

Pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości udokumentowanej biletami lub fakturami obejmującymi cenę biletu środka transportu, wraz ze związanymi z nimi opłatami dodatkowymi, w tym miejscówkami, z uwzględnieniem posiadanej przez pracownika ulgi na dany środek transportu, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga przysługuje.

W myśl § 3 ust. 4 cyt. rozporządzenia:

W przypadkach, o których mowa w ust. 3, pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, która nie może być wyższa niż określona w przepisach wydanych na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz. 1265 oraz z 2013 r. poz. 21).

Jak stanowi § 4 ust. 1 cytowanego rozporządzenia:

1) Pracownikowi, który w czasie podróży krajowej lub podróży zagranicznej poniósł inne niezbędne wydatki związane z tą podróżą, określone lub uznane przez pracodawcę, zwraca się je w udokumentowanej wysokości.

2) Wydatki, o których mowa w ust. 1, obejmują opłaty za bagaż, przejazd drogami płatnymi i autostradami, postój w strefie płatnego parkowania, miejsca parkingowe oraz inne niezbędne wydatki wiążące się bezpośrednio z odbywaniem podróży krajowej lub podróży zagranicznej.

W oparciu o § 5 ust. 2 rozporządzenia:

Do rozliczenia kosztów podróży, o których mowa w ust. 1, pracownik załącza dokumenty, w szczególności rachunki, faktury lub bilety potwierdzające poszczególne wydatki; nie dotyczy to diet oraz wydatków objętych ryczałtami. Jeżeli przedstawienie dokumentu nie jest możliwe, pracownik składa pisemne oświadczenie o dokonanym wydatku i przyczynach braku jego udokumentowania.

Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1 Rozdziału 3 ww. rozporządzenia:

1. Dieta w czasie podróży zagranicznej jest przeznaczona na pokrycie kosztów wyżywienia i inne drobne wydatki.

2. Dieta przysługuje w wysokości obowiązującej dla docelowego państwa podróży zagranicznej. W przypadku podróży zagranicznej odbywanej do dwóch lub więcej państw pracodawca może ustalić więcej niż jedno państwo docelowe.

3. Należność z tytułu diet oblicza się w następujący sposób:

1) za każdą dobę podróży zagranicznej przysługuje dieta w pełnej wysokości;

2) za niepełną dobę podróży zagranicznej:

a) do 8 godzin - przysługuje 1/3 diety,

b) ponad 8 do 12 godzin - przysługuje 50% diety,

c) ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości.

4. Wysokość diety za dobę podróży zagranicznej w poszczególnych państwach jest określona w załączniku do rozporządzenia.

Stosownie do § 14 ww. rozporządzenia:

1. Pracownikowi, któremu zapewniono w czasie podróży zagranicznej bezpłatne, całodzienne wyżywienie, przysługuje 25% diety ustalonej zgodnie z § 13 ust. 3.

2. Kwotę diety zmniejsza się o koszt zapewnionego bezpłatnego wyżywienia, przyjmując, że każdy posiłek stanowi odpowiednio:

1) śniadanie – 15% diety;

2) obiad – 30% diety;

3) kolacja - 30% diety.

3. W przypadku korzystania przez pracownika z usługi hotelarskiej, w ramach której zapewniono wyżywienie, przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio.

4. Pracownikowi, który otrzymuje w czasie podróży zagranicznej należność pieniężną na wyżywienie, dieta nie przysługuje. Jeżeli należność pieniężna jest niższa od diety, pracownikowi przysługuje wyrównanie do wysokości należnej diety.

W myśl § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia:

1.Za nocleg podczas podróży zagranicznej pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, w granicach limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do rozporządzenia.

2.W razie nieprzedłożenia rachunku za nocleg, pracownikowi przysługuje ryczałt w wysokości 25% limitu, o którym mowa w ust. 1. Ryczałt ten nie przysługuje za czas przejazdu.

3.W uzasadnionych przypadkach pracodawca może wyrazić zgodę na zwrot kosztów za nocleg, stwierdzonych rachunkiem, w wysokości przekraczającej limit, o którym mowa w ust. 1.

4.Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się, jeżeli pracodawca lub strona zagraniczna zapewniają pracownikowi bezpłatny nocleg.

W świetle powyższego zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ww. ustawy, są objęte diety i inne należności do wysokości, określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Natomiast ewentualna nadwyżka ponad kwoty wynikające z ww. Rozporządzenia będzie stanowić podlegający opodatkowaniu przychód eksperta ze stosunku pracy, o którym mowa w ww. art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem przychód w wysokości odpowiadającej wartościom: Flat Daily Allowance oraz dziennych diet pobytowych (compensation for daily subsistence) powinien być pomniejszony o diety i inne należności wynikające z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu

- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 423 ze zm.):

Ubezpieczenia społeczne obejmują:

1) ubezpieczenie emerytalne;

2) ubezpieczenia rentowe;

3) ubezpieczenie w razie choroby i macierzyństwa, zwane dalej ,,ubezpieczeniem chorobowym'';

4) ubezpieczenie z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, zwane dalej ,,ubezpieczeniem wypadkowym”.

Zatem składkami na ubezpieczenia społeczne, które podlegają odliczeniu od dochodu pracownika są składki pobrane przez pracodawcę ze środków pracownika. Składkami tymi nie są składki finansowane ze środków pracodawcy.

Stanowisko Państwa jest prawidłowe.

Końcowo dodać należy, że w ramach kompetencji przyznanych tut. Organowi w postępowaniu interpretacyjnym nie jest możliwe ustalanie stanu faktycznego ani weryfikowanie prawidłowości ustalania wynagrodzenia czy dysponowania środkami unijnymi przez podmioty do tego upoważnione w ramach projektów.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).