Działy specjalne produkcji rolnej - odchów i sprzedaż kurek - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.608.2023.1.WS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.608.2023.1.WS

Temat interpretacji

Działy specjalne produkcji rolnej - odchów i sprzedaż kurek

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 21 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 25 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność rolniczą polegającą na odchowie i sprzedaży odchowanych kurek ogólnoużytkowych.

Istota tej działalności polega na tym, że nabywa Pan pisklęta kurze jednodniowe, w ilości przekraczającej jednorazowo 80 sztuk. Są to pisklęta ras tzw. ogólnoużytkowych – nie są rozdzielane według płci, nie są wyspecjalizowane do dalszego chowu jako żywiec drobiowy mięsny (brojlery) ani jako kury nioski.

Pisklęta te odchowuje Pan do ok. 10-18 tygodnia życia (okres ich przetrzymywania przekracza 2 miesiące). Po tym okresie następuje sprzedaż młodych osobników. Odbiorcami są w 100% osoby fizyczne, które dalej prowadzą samodzielnie chów tych ptaków i uzyskują z tego określone korzyści.

Nie ma Pan żadnego wpływu ani wiedzy na to, jak wygląda dalszy los zwierząt: prawdopodobnie osobniki męskie po podrośnięciu do określonej wagi są ubijane i przeznaczane do spożycia, a osobniki żeńskie są użytkowane jako nioski.

Pytanie

Czy prowadzona przez Pana działalność rolnicza stanowi dział specjalny produkcji rolnej, w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Prowadzona przez Pana działalność rolnicza, polegająca na odchowie (od pierwszego dnia do 16-18 tygodnia życia) oraz sprzedaży użytkownikom docelowym piskląt kurzych ras ogólnoużytkowych nie stanowi działu specjalnego produkcji rolnej.

Uzasadnienie

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działalnością rolniczą jest m.in. działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą dla pozostałych zwierząt (tj. innych niż drób rzeźny lub wysokointensywnie specjalistycznie tuczone kaczki i gęsi) 2 miesiące, licząc od dnia nabycia. Okres przetrzymywania piskląt kurzych ras ogólnoużytkowych, których odchów Pan prowadzi, wynosi minimum 10 tygodni. Nie jest to drób rzeźny ani wysokointensywnie tuczone kaczki lub gęsi, tak więc Pana działalność spełnia definicję działalności rolniczej.

Natomiast zgodnie z zapisem art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działami specjalnymi produkcji rolnej są m.in. fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego.

Ponieważ przytoczona ustawa nie zawiera definicji chowu i hodowli, należy definicje te rozpatrzeć w ujęciu słownikowym/encyklopedycznym. W takim rozumieniu hodowla to „planowa działalność człowieka obejmująca ogół zabiegów i procesów mających na celu udoskonalenie cech dziedzicznych (genotypu) uprawianych roślin bądź hodowanych zwierząt, wzrost produkcyjności roślin i zwierząt, uzyskanie nowych ras i odmian o wysokich cechach użytkowych bądź zachowanie puli genetycznej rzadkich i zagrożonych wyginięciem ras zwierząt gospodarskich i odmian roślin rolniczych, warzywnych i sadowniczych”.

W Pana działalności nie prowadzi Pan takich działań, więc nie można jej zatem zakwalifikować jako hodowlę. Z kolei według definicji encyklopedycznej chów to „zapewnienie zwierzętom użytkowym i hodowlanym prawidłowych warunków bytowania i rozwoju, dzięki którym możliwy jest pełny rozwój pożądanych cech. Obejmuje czynności takie jak karmienie i pielęgnacja, związane z utrzymaniem zwierząt od czasu ich nabycia – zwykle młodych osobników – do czasu uzyskania przez nie oczekiwanych cech użytkowych (produkcja mięsa, skóry, wełny, jaj, mleka itp.)”.

Po analizie tej definicji wyraźnie widać, że Pana działalność nie spełnia także kryteriów chowu – nie przetrzymuje Pan ptaków do czasu pełnego rozwoju i uzyskania przez nie oczekiwanych cech użytkowych (których w momencie sprzedaży Pan nie zna – Pana kurki mogą być przez nabywcę docelowego użytkowane na mięso lub na jajka) – wiek, w jakim są sprzedawane i wielkość tusz wyklucza w tym momencie użytkowanie mięsne (kury muszą jeszcze podrosnąć i nabrać wagi). Także wiek w momencie sprzedaży wyklucza użytkowanie nieśne (sprzedaje Pan ptaki w wieku 10-16/18 tygodni, gdy tymczasem kurki ras ogólnoużytkowych zaczynają nieśność w wieku 20-24 tygodni).

Działalność, którą Pan prowadzi, spełnia wymogi działalności rolniczej (zgodnie z zapisem art. 2 ust. 2 ustawy o pdof) – jest nie wyszczególnioną z nazwy „działalnością, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej 2 miesiące” i jako taka, nie spełniająca definicji hodowli i chowu, a także nie wymieniona w art. 2 ust. 3 ustawy o pdof nie stanowi działu specjalnego produkcji rolnej – co skutkuje zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1)miesiąc – w przypadku roślin,

2)16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3)6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4)2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

– licząc od dnia nabycia.

W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ,,in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zgodnie art. 2 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym ,,załącznikiem nr 2”.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są działy specjalne produkcji rolnej.

Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego – stanowiąca załącznik nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – określa, jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej. W pkt 6 Tabeli wymienia się:

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

a)kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym),

b)kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym),

c)gęsi (w stadzie reprodukcyjnym),

d)kaczki (w stadzie reprodukcyjnym),

e)indyki (w stadzie reprodukcyjnym),

f)kury (produkcja jaj konsumpcyjnych).

Załącznik nr 2 pozwala także na określenie, czy danego rodzaju działalność zaliczana jest do działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli bowiem danego rodzaju uprawa czy też chów lub hodowla zwierząt nie są wymienione w treści załącznika, to należy uznać, że tego rodzaju działalność jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji – do przychodów z tej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem hodowla i chów drobiu stanowią działalność rolniczą. Wyłączona z tej działalności jest działalność handlowa, w przypadku, gdy okres pomiędzy zakupem drobiu a jego sprzedażą jest krótszy niż wskazany w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma przy tym znaczenia, na jakim etapie rozwoju znajduje się drób będący towarem handlowym (pisklęta, młodzież, dorosłe osobniki). Istotny jest wyłącznie okres przetrzymywania zakupionego drobiu.

Podkreślam, że okres przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin ma znaczenie dla odróżnienia działalności rolniczej od działalności handlowej. W sytuacji bowiem, gdy okres przetrzymywania pomiędzy zakupem i sprzedażą jest krótszy niż wskazany w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będziemy mieć do czynienia z działalnością handlową.

Na podstawie powołanych uregulowań prawnych oraz przedstawionego opisu sprawy stwierdzam, że odchów zakupionych jednodniowych kurek do około 10-18 tygodnia życia, a następnie ich sprzedaż nie stanowi działalności handlowej, ponieważ okres pomiędzy zakupem drobiu a jego sprzedażą jest dłuższy niż wskazany w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zauważam, że nie ma w tym przypadku znaczenia, na jakim etapie rozwoju znajduje się sprzedawany drób (pisklęta, młodzież, czy dorosłe osobniki). Istotny jest tylko okres przetrzymywania zakupionego drobiu. Jest to zatem działalność rolnicza, z tym że – zgodnie z przepisami ustawy – zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej, do których zalicza się m.in. chów i hodowlę drobiu rzeźnego i nieśnego.

W przypadku drobiu nieśnego nie stanowi działu specjalnego produkcji rolnej stado nieprzekraczające 80 sztuk drobiu nieśnego (poz. 6 załącznika nr 2 do ustawy). Określając liczebność stada, ustawodawca określił je ogólnie, przez odwołanie się do pojęcia drobiu rzeźnego lub nieśnego, bez rozróżnienia na gatunek drobiu, jego etap rozwoju czy przeznaczenie. Nie wyłącza z tej wielkości kurcząt. Za decydujący dla ustalenia, czy działalność rolnicza stanowi dział specjalny produkcji rolnej, należy uznać rozmiar działalności, do niego bowiem odesłano w definicji działalności w ramach działów specjalnych produkcji rolnej. Mimo że wielkość norm szacunkowych została ustalona dla kur, stwierdzam, że wobec niewyłączenia kurcząt z wielkości stada, normy te należy stosować zarówno do kur, jak i kurczaków (będących pisklętami kur), w zależności od ich docelowego przeznaczenia.

Reasumując – prowadzona przez Pana działalność rolnicza jest zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).