Obowiązki płatnika w związku ze sprzedażą premiową. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.431.2023.2.KKA

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.431.2023.2.KKA

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku ze sprzedażą premiową.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 września 2023 r. (wpływu 20 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie posiada rezydencji podatkowej w Rzeczpospolitej Polskiej. Działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu (sprzedaży) usług związanych z promowaniem aktywnego stylu życia. W związku z przyjętą strategią biznesową, Wnioskodawca planuje podjąć szereg działań nakierowanych na zwiększenie przychodów przedsiębiorstwa i renomy własnej marki. Wnioskodawca przygotował aplikację mobilną, w której dla każdego zarejestrowanego w niej użytkownika, będzie mógł przygotować program motywacyjny zachęcający do zwiększenia aktywności fizycznej. Użytkownicy będą mogli korzystać z aplikacji albo bezpłatnie, albo za opłatą - dzięki czemu uzyskają dostęp do dodatkowych funkcjonalności. Wnioskodawca planuje również zawierać umowy na sprzedaż swoich usług z Kontrahentami (przedsiębiorstwami), które wskażą ograniczony krąg podmiotów (użytkowników), dla których Wnioskodawca przygotuje programy motywacyjne.

Niezależnie od podmiotu nabywającego usługę Wnioskodawcy, opłata za jej zakup jest stała i uiszczana w cyklu miesięcznym.

Za zakup usługi Wnioskodawcy, a także za wykonanie określonych w programie motywacyjnym lub wyzwaniach celów, użytkownicy otrzymywać będą punkty, których sposób przyznawania określi Wnioskodawca w przygotowanym przez Niego regulaminie. Jednocześnie, użytkownicy będą mieli możliwość polecania usług Wnioskodawcy. Za skuteczne polecenie, którego efektem będzie zawarcie przez Wnioskodawcę umowy sprzedaży swoich usług z poleconym przez użytkownika podmiotem, Wnioskodawca przyzna użytkownikowi punkty, których sposób przyznawania określi Wnioskodawca w przygotowanym przez Niego regulaminie.

Użytkownicy będą mogli wymienić punkty na vouchery lub zniżki (nagrody), uprawniające do dokonywania zamówień w aplikacji mobilnej Wnioskodawcy lub udostępnionym przez Niego w tym celu systemie. Jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 2 000 zł. Co do zasady, użytkownicy nie prowadzą działalności gospodarczej, a nawet jeśli, to przekazywane im nagrody nie będą przekazywane w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

Uzupełnienie

W uzupełnieniu wniosku podali Państwo, że:

1.Wnioskodawca posiada rezydencję podatkową w Niemczech.

2.Wnioskodawca nie posiada na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakładu w rozumieniu art. 5 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r.

3.Użytkownikami będą osoby fizyczne co do zasady nieprowadzące działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie wyklucza jednak, iż Użytkownicy prowadzą działalność gospodarczą, o której Wnioskodawca nie posiada wiedzy. Niezależnie od ewentualnego prowadzenia działalności gospodarczej przez Użytkownika nagrody nie będą przekazywane Użytkownikowi w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, a jako osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Użytkownicy podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wydawane przez Wnioskodawcę nagrody o wartości nieprzekraczającej 2 000 zł w ramach nagród związanych ze sprzedażą premiową usług Wnioskodawcy podlegać będą zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, a zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia i przesłania informacji, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są: (...) wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem aby:

1)otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług;

2)jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 2 000 zł;

3)nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o PIT wyrażeniem „sprzedaż premiowa’’, to jednak nie zdefiniował tego pojęcia w ustawie. Wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w Kodeksie cywilnym, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż oraz „premiowa.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w Kodeksie cywilnym. Treść art. 535 Kodeksu cywilnego i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

O odniesieniu do osoby, która w związku ze sprzedażą premiową określoną w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy może otrzymać nagrodę wskazać należy, iż z żadnego przepisu u.p.d.o.f. nie wynika, że nagrodzonym musi być osoba, która dokonała zakupu towaru lub usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrodzonym w rozumieniu powyższego przepisu może być też inna osoba, która przyczyniła się do zawarcia przez niego umowy sprzedaży rzeczy lub usługi. Wystarczy, aby została nagrodzona w związku z zawarciem przez Wnioskodawcę jako organizatora sprzedaży premiowej umowy sprzedaży rzeczy lub usługi.

Za takim sposobem interpretacji przemawia również sama konstrukcja przedmiotowego przepisu. Zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca zwalnia z podatku wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, a nie nabywcę lub nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osoba (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z  zawarciem przez tego sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu; także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Stanowisko to zostało uznane za prawidłowe przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 20 stycznia 2023 r., znak sprawy: 0112-KDIL2-1.4011.868.2022.1.TR.

Zdaniem Wnioskodawcy, poza użytkownikiem nabywającym usługi Wnioskodawcy dla własnych potrzeb, osobą taką może być również podmiot wskazany przez Kontrahenta, aktywnie korzystający z aplikacji mobilnej Wnioskodawcy, skutkiem czego Kontrahent kontynuuje zakup usług Wnioskodawcy.

Stanowisko to zostało uznane za prawidłowe przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 11 marca 2022 r., znak sprawy: 0112- KDIL2-1.4011.1136.2021.1.JK. Tożsamego wnioskowania można dokonać w zakresie polecania usług Wnioskodawcy przez użytkowników innym podmiotom. Stanowisko to zostało uznane za prawidłowe przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 14 maja 2021 r., znak sprawy: 0112- KDWL.4011.20.2021.2.DK.

Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania nagród związanych ze sprzedażą premiową należy również odnieść się do celu, jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest zmotywowanie potencjalnego nabywcy do dokonania określonego w regulaminie zakupu. Taki cel realizować może nie tylko akcja skierowana bezpośrednio do nabywców (kup towar/usługę, a otrzymasz dodatkową nagrodę), ale również do innych osób, których działania mogą się przyczynić do sprzedaży promowanego produktu.

Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś- internetowy Słownik Języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, i to zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast, zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego- świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem, strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Reasumując można wskazać, że sprzedaż premiową cechuje:

1.powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów;

2.gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Stanowisko to zostało uznane za prawidłowe przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 27 marca 2017 r., znak sprawy: 2461-IBPB-2-2.4511.1120.2016.3.AR.

Jeżeli jednorazowa wartość wypłacanych świadczeń pieniężnych nie przekroczy kwoty 2 000 zł, nagrody te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, a na Wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki płatnika.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Instytucja płatnika została uregulowana w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

- podatku, zaliczki.

Jak stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:

Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; dalej również jako: „ustawa o PIT”), wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.

Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

  • określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
  • określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, prowadzą Państwo  działalność gospodarczą poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – posiadają rezydencję podatkową w Niemczech.

Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy będą na Państwu ciążyły obowiązki płatnika związane z wypłatą nagród z tytułu sprzedaży premiowej na rzecz osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

I tak, przechodząc na grunt ustawy o PIT należy przywołać treść art. 30 ust. 2 pkt 1 i treść art. 41 ust. 1 ustawy o PIT.

I tak zgodnie, z art. art. 30 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do  Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z kolei, art. 41 ust. 1 ustawy o PIT wynika, że:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast, na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy PIT, zgodnie z którym:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Art. 42 ust. 1 ustawy o PIT stanowi, że:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Zgodnie natomiast z art. 42a ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wykładni powyższych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy dokonywać z uwzględnieniem ogólnych reguł wykładni prawa dotyczących zakresu obowiązywania danej normy w określonym miejscu, czasie oraz w stosunku do określonych podmiotów. Zasadą jest, że akty normatywne wydane przez kompetentne organy państwa obowiązują na terytorium tego państwa lub w stosunku do jego obywateli, chyba że same stanowią inaczej. Normy prawne danego państwa nie mogą zasadniczo dotyczyć podmiotów, które nie mają żadnych związków z tym państwem. W przypadku realizacji obowiązku płatnika, o którym mowa w art. 41 ustawy, ustawodawca przesądził, że związek ten wyraża się w okoliczności posiadania miejsca zamieszkania, siedziby na terytorium RP albo prowadzenia na terytorium RP działalności. Katalog ten jest katalogiem zamkniętym. Ponadto zakres znaczeniowy użytych w nim pojęć jest jasny i niebudzący wątpliwości, i jako taki, nie wymaga interpretacji, czy sięgania do reguł wykładni zmierzających do usunięcia domniemanej luki prawnej.

Ustawa nie nakłada obowiązków płatnika na Spółkę, posiadającą siedzibę w Niemczech, która nie ma żadnych powiązań z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nie prowadzi na terytorium RP działalności). Powiązania tego nie stanowi fakt, że Spółka zamierza organizować sprzedaż premiową i z tego tytułu będzie przyznawać nagrody użytkownikom aplikacji. Okoliczność ta wpływa wyłącznie na obowiązki podatkowe tych osób.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują w tym przypadku obowiązków płatnika, tj. obliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku przez płatnika, ani obowiązków informacyjnych.

Reasumując, Państwo (podmiot zagraniczny) jako podmiot niemający w Polsce siedziby oraz miejsca prowadzenia działalności nie będzie zobowiązany do sporządzenia i przesłania informacji, o której mowa w art. 42a ustawy o PIT.

Wobec powyższego rozstrzygnięcia, bezcelowym była interpretacja przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku odchodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Uzasadniając własne stanowisko w powyższym zakresie uznali Państwo, że nie będą na Państwu ciążyły żadne obowiązki płatnika. Zatem, w myśl zasady, że wadliwa argumentacja prawna przedstawiona we wniosku, przy prawidłowo wywiedzionym skutku prawnym, winna skutkować uznaniem stanowiska podatnika za nieprawidłowe, Państwa stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).