Obowiązki płatnika z tytułu utworzonego programu motywacyjnego. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.563.2023.1.MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.563.2023.1.MS

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika z tytułu utworzonego programu motywacyjnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika z tytułu utworzonego programu motywacyjnego.

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

…(dalej jako: „Wnioskodawca”, „Spółka” lub „X”) jest spółką akcyjną, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wynagrodzeń oraz innych świadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, dalej jako: „ustawa o pdof”) wypłacanych pracownikom.

Przedmiotem działalności Spółki jest działalność reasekuracyjna, polegająca na ubezpieczaniu firm ubezpieczeniowych poprzez przejmowanie od nich części ryzyka w zamian za część składki ubezpieczeniowej oraz ewentualnego udziału w wypłacie odszkodowania w razie zajścia ryzyka ubezpieczeniowego. Wyłącznym akcjonariuszem Spółki jest ....(dalej: „Spółka-matka”), … holding finansowy zajmujący się działalnością ubezpieczeniową. Akcje Spółki-matki są notowane na giełdzie … (…), pod symbolem …. Spółka-matka stanowi jednostkę dominującą w stosunku do Spółki (spółki zależnej) w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120; dalej: „UoR”).

W Spółce funkcjonuje program motywacyjny umożliwiający pracownikom nieodpłatne nabycie akcji Spółki-matki, z tytułu którego przychód podatkowy pozostaje odroczony do momentu odpłatnego zbycia przez pracowników nabytych nieodpłatnie akcji. W odniesieniu do wskazanego programu motywacyjnego Spółka uzyskała interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektora KIS”) z 18 października 2022 r. (nr 0114-KDIP3-1.4011.709.2022.2.MK1), w której Dyrektor KIS uznał za prawidłowe stanowisko Spółki, zgodnie z którym:

  • do wskazanego programu motywacyjnego utworzonego przez Spółkę na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki, polegającego na nieodpłatnym nabyciu przez osoby uprawnione akcji Spółki-matki zastosowanie znajdują przepisy art. 24 ust. 11-12a ustawy o pdof - polegające na odroczeniu powstania przychodu podatkowego do momentu zbycia tych akcji;
  • w wyniku realizacji wskazanego programu motywacyjnego polegającego na nieodpłatnym wydaniu przez Spółkę akcji Spółki-matki, na moment wydania akcji Spółki-matki, po stronie osób uprawnionych nie powstaje przychód podatkowy zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o pdof, a na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązki informacyjne;
  • w przypadku zbycia przez osoby uprawnione nieodpłatnie nabytych akcji Spółki-matki, po stronie osób uprawnionych powstaje dochód z odpłatnego zbycia akcji stanowiący różnicę między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o pdof, a na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązki informacyjne.

Niezależnie od opisanego powyżej programu motywacyjnego Spółka postanowiła wdrożyć nowy program motywacyjny oparty na współfinansowaniu nabycia akcji Spółki-matki (tj. spółki dominującej). W tym celu, w dniu 30 czerwca 2023 r., Zwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki podjęło uchwałę nr … (dalej: „Uchwała …”) w sprawie utworzenia Programu motywacyjnego Akcji Pracowniczych opartego na współfinansowaniu nabycia akcji spółki dominującej wobec X - tj. systemu stanowiącego program motywacyjny dla osób zatrudnionych w spółce X (pozostających ze Spółką w stosunku pracy) niezależnie od zajmowanego stanowiska, które to osoby uzyskują od X przychody ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o pdof - dalej jako: „Program”.

Szczegółowe zasady uczestnictwa w Programie, uprawnienia przysługujące osobom uczestniczącym w Programie oraz warunki realizacji Programu zostały określone w Regulaminie Programu Motywacyjnego, który stanowi załącznik do Uchwały (dalej: „Regulamin”). Regulamin określa szczegółowo m.in. warunki uczestniczenia w Programie (w tym w szczególności zasady współfinansowania przez Spółkę nabycia przez uprawnione osoby akcji Spółki-matki).

Zgodnie z Uchwałą, celem Programu jest:

  • stworzenie atrakcyjnego systemu wynagradzania poprzez wprowadzenie mechanizmu powiązania wynagrodzenia pracowników ze wzrostem wartości Spółki;
  • zwiększenie motywacji pracowników, jak również przyciągnięcie do X talentów i osób o wysokich kwalifikacjach;
  • zapewnienie optymalnych warunków dla długoterminowego wzrostu wartości Spółki;
  • stworzenie finansowego bodźca, który zmotywuje pracowników do zwiększonego działania w interesie Spółki i zachęci do długoterminowego związania się z X;
  • umożliwienie udziału w wartości ekonomicznej wygenerowanej przez X pracownikom firmy;
  • zbudowanie nowoczesnej organizacji, w której wzrost wartości Spółki a tym samym wzrost wartości jedynego akcjonariusza (tj. Spółki-matki) przekładał się będzie bezpośrednio na potencjalny wzrost zamożności pracowników X.

Powyższy cel Programu jest realizowany poprzez współfinansowanie przez Spółkę nabywania akcji spółki dominującej względem X, tj. akcji Spółki-matki (…) notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w … i oznaczanych jako … (dalej również jako: „Akcje”) przez osoby uprawnione. Osobami uprawnionymi do nabycia Akcji (dalej: „Osobami uprawnionymi”) są osoby zatrudnione w Spółce na czas nieokreślony pozostające z X w stosunku pracy, o którym mowa w art. 22 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy. W konsekwencji Osobami uprawnionymi do nabycia Akcji są wyłącznie osoby uzyskujące od Spółki świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 ustawy o pdof. Osobami uprawnionymi nie mogą być członkowie rady nadzorczej Spółki.

Przystąpienie do Programu jest dobrowolne i wiąże ze złożeniem uprzedniego wniosku Osoby uprawnionej o przyjęcie jej do Programu (w postaci Deklaracji Osoby uprawnionej, o której mowa w Regulaminie i stanowiącej Załącznik nr 1 do tego regulaminu) oraz przewidzianych Regulaminem dokumentów towarzyszących. Przed przystąpieniem do Programu Osoba uprawniona jest obowiązana do:

  • złożenia pisemnego oświadczenia o zapoznaniu się czynnikami ryzyka związanymi z notowaniem Akcji na giełdzie papierów wartościowych oraz ryzykiem walutowym (według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Regulaminu);
  • złożenia pisemnych formularzy wymaganych przez Depozytariusza, w szczególności dotyczących kraju rezydencji podatkowej oraz wyznaczenia osoby uposażonej.

W tym miejscu należy wskazać, że uczestnictwo w Programie nie wynika z treści umów o pracę zawartych przez Spółkę z pracownikami uczestniczącymi w Programie, ani innych uregulowań prawnych obowiązujących w Spółce, a dotyczących wynagrodzeń pracowników (np. regulamin pracy, regulamin wynagradzania, etc.). Należy podkreślić, że stosunek pracy warunkuje możliwość uczestnictwa w Programie, jednak nie stanowi podstawy do uczestnictwa w nim (uczestnictwo Osób uprawnionych w Programie nie wynika również z zawartych z tymi osobami odrębnych umów, w tym umów o świadczenie usług - jak również nie będzie stanowiło gratyfikacji z tytułu wykonania tychże umów, w tym gratyfikacji za wykonanie jakiekolwiek usługi).

Współfinansowanie nabywania Akcji przez Osoby uprawnione obejmuje inwestowanie przez Osoby uprawnione w Akcje w części ze środków własnych Osób Uprawnionych oraz w części ze środków X (w odróżnieniu od równolegle obowiązującego w Spółce programu motywacyjnego, odnośnie którego została wydana przywoływana powyżej interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 18 października 2022 r. i który cechuje się nieodpłatnym nabywaniem akcji  przez uprawnione do tego osoby z kręgu osób na średnich i wyższych stanowiskach).

Współfinansowanie nabywania Akcji przez daną Osobę uprawnioną polega na tym, że:

  • dana Osoba uprawniona może przeznaczyć wkład do Programu wynoszący od 1% do 10% miesięcznego wynagrodzenia tej Osoby Uprawnionej (dalej: „Wkład Podstawowy”) - deklarując wysokość tego wkładu w ww. Deklaracji, a który to wkład jest potrącany przez Spółkę z wynagrodzenia netto Osoby uprawnionej;
  • Spółka przeznacza dodatkowy wkład wynoszący 30% Wkładu Podstawowego tej Osoby uprawnionej (dalej: „Wkład Równoważny”) - pod warunkiem że ostatniego dnia miesiąca, za który Wkład Równoważny ma być przyznany, dana Osoba uprawniona pozostaje aktywnym uczestnikiem Programu (uprawnionym pracownikiem wpłacającym co miesiąc zadeklarowane kwoty);
  • dana Osoba uprawniona może zadeklarować dodatkowy wkład w wysokości od 1% do 15% miesięcznego wynagrodzenia tej Osoby uprawnionej (dalej: „Oszczędności”) - z zastrzeżeniem, że zadeklarowane Oszczędności nie uprawniają do wniesienia przez Spółkę Wkładu Równoważnego (podobnie jak w przypadku Wkładu Podstawowego dana Osoba uprawniona deklaruje wysokość ewentualnych Oszczędności w ww. Deklaracji, które są potrącane przez Spółkę z wynagrodzenia netto danej osoby);
  • Wkład Podstawowy, Wkład Równoważny i ewentualne Oszczędności (dalej łącznie: „Wkład Całkowity” przekazywane są przez Spółkę do depozytariusza (tj. spółki … - dalej: „Depozytariusza”) - w celu dokonana zakupu Akcji.

Dana Osoba uprawniona może dokonać zmiany wysokości Wkładu Podstawowego oraz Oszczędności (z zastrzeżeniem, że ich wysokość nie może wykraczać poza zaprezentowane przedziały procentowe). W przypadku zmiany miesięcznego wynagrodzenia danej Osoby uprawnionej, kwota Wkładu Całkowitego jest automatycznie zwiększona z uwagi na fakt, że miesięczna kwota wkładu jest ustalona jako określony procent wynagrodzenia.

Oprócz ww. Wkładu Całkowitego Spółka może przeznaczyć - w terminie 6 miesięcy po zakończeniu każdego roku kalendarzowego - dodatkowy wkład (dalej: „Wkład Dodatkowy”) - w wysokości 20 % rocznego wpłaconego Wkładu Podstawowego Osoby Uprawnionej. Przyznanie Wkładu Dodatkowego będzie się odbywać na następujących zasadach:

  • Zarząd Spółki (a w odniesieniu do Osób uprawnionych będących członkami Zarządu - Rada Nadzorcza) podejmie uchwałę o przyznaniu Wkładu Dodatkowego Osobom uprawnionym w terminie do dnia 30 czerwca roku bezpośrednio następującego po roku, za który jest on przyznawany;
  • Warunkiem przyznania Wkładu Dodatkowego danej Osobie uprawnionej jest posiadanie statusu aktywnego uczestnika Programu na dzień 31 grudnia roku, za który jest on przyznawany oraz w dniu podjęcia przez Zarząd (lub odpowiednio Radę Nadzorczą) uchwały o jego przyznaniu;
  • Warunkiem przyznania Wkładu Dodatkowego Osobom uprawnionym jest osiągnięcie przez Spółkę wskaźnika combined ratio wyliczonego zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości w wysokości nie wyższej niż 95%;
  • Zarząd (lub odpowiednio Rada Nadzorcza) może podjąć decyzję o przyznaniu Wkładu Dodatkowego pomimo niespełnienia warunku osiągnięcia przez Spółkę wskazanego powyżej wskaźnika, o ile niespełnienie się warunku będzie wynikać z istotnego wzrostu szkodowości na udziale własnym spowodowanego szkodą/szkodami o charakterze katastroficznym lub innymi zdarzeniami o charakterze jednorazowym;
  • Osoby uprawnione, które wycofają swoje Akcje z programu po 31 grudnia roku, za który jest przyznawany Wkład Dodatkowy, w ramach dozwolonego wycofania Akcji (przeprowadzonego na zasadach opisanych w Regulaminie Programu) są uprawnione do otrzymania Wkładu Dodatkowego za rok poprzedzający rok, w którym wycofali Akcje, pod warunkiem, że pozostają aktywnymi uczestnikami Programu w dniu podjęcia przez Zarząd lub odpowiednio Radę Nadzorczą uchwały o jego przyznaniu;

W przypadku wypłaty dywidendy przez Spółkę-matkę na rachunku prowadzonym dla Osoby uprawnionej nastąpi uznanie o kwotę dywidendy brutto, a następnie podmiot prowadzący ten rachunek (Depozytariusz) dokona potrącenia kanadyjskiego podatku u źródła. Pozostała kwota (tj. kwota dywidendy netto - po potrąceniu podatku u źródła) przypadająca danej Osobie uprawnionej zostanie przeznaczana na zakup nowych Akcji.

Opisane powyżej nabywanie Akcji jest - każdorazowo - dokonywane w oparciu o właściwe przepisy prawa kanadyjskiego i będzie następować z dochowaniem formy pisemnej w postaci Deklaracji Osoby uprawnionej i dodatkowych dokumentów. Będzie ono następować według następujących zasad:

  • Wkład Całkowity, Wkład Dodatkowy i wypłacona dywidenda są wykorzystywane przez Depozytariusza do kupna Akcji po cenie rynkowej obowiązującej w momencie dokonywania zakupu Akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych w …;
  • Akcje są kupowane przez Depozytariusza w imieniu Osoby Uprawnionej i z chwilą ich zakupu Osoba uprawniona staje się właścicielem Akcji;
  • Liczba całych Akcji oraz ułamkowych części Akcji zakupionych każdego miesiąca jest zależna od wpłaconych kwot (Wkładu Całkowitego, Wkładu Dodatkowego i wypłaconej dywidendy) oraz ceny jednostkowej Akcji w momencie dokonywania zakupu.

Program jest realizowany w:

  • cyklach miesięcznych - w odniesieniu do Wkładu Podstawowego, Wkładu Równoważnego i Oszczędności, oraz
  • cyklach rocznych - w odniesieniu do Wkładu Dodatkowego.

Program obowiązuje przez czas nieokreślony do czasu jego zakończenia stosowną uchwałą Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy i dotyczy rozliczenia kryteriów wynikowych, o których mowa w Uchwale WZA, począwszy od roku obrotowego 2023 - w zakresie realizacji w cyklach miesięcznych, zaś w odniesieniu do realizacji w cyklach rocznych - począwszy od roku obrotowego 2022 (co oznacza, że pierwsza realizacja Wkładu Dodatkowego - na podstawie Programu - następuje za rok obrotowy 2022).

Mając na względzie powyższe należy wskazać, że w wyniku realizacji Programu Osoby uprawnione nabywają Akcje, gdzie podmiotem współfinansującym dokonanie zakupów tych akcji jest Spółka (w tym celu Spółka oblicza kwotę Wkładu Całkowitego i/lub Wkładu Dodatkowego dla każdego aktywnego uczestnika Programu w czasie umożliwiającym terminowy przelew środków pieniężnych na zakup Akcji przez Osobę uprawnioną).

W związku z powyższymi okoliczności faktycznymi Spółka postanowiła wystąpić z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego celem potwierdzenia określonych konsekwencji obowiązywania Programu na gruncie ustawy o pdof. Co istotne, Spółka pragnie podkreślić, że opisane powyżej okoliczności dotyczą nie tylko zaistniałego stanu faktycznego, ale również będą zachodzić w przyszłości (do momentu obowiązywania Programu).

Pytania

  1. Czy do Programu motywacyjnego utworzonego przez Spółkę na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki, polegającego na współfinansowaniu przez Spółkę nabycia przez Osoby uprawnione akcji Spółki-matki zastosowanie znajdują przepisy art. 24 ust. 11-12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy w wyniku realizacji Programu motywacyjnego i nabycia akcji Spółki-matki przez Osoby uprawnione częściowo ze środków Spółki (na skutek współfinansowania ich nabycia przez Spółkę), na moment nabycia akcji Spółki-matki i ich wydania Osobom uprawnionym, po stronie Osób uprawnionych nie powstaje przychód podatkowy zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o pdof, a na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązki informacyjne?
  3. Czy w przypadku zbycia przez Osoby uprawnione nabytych akcji Spółki-matki (których nabycie jest współfinansowane przez Spółkę), po stronie Osób uprawnionych powstaje dochód z odpłatnego zbycia akcji stanowiący różnicę między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o pdof, a na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązki informacyjne?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do Programu motywacyjnego utworzonego przez Spółkę na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki, polegającego na współfinansowaniu przez Spółkę nabycia przez Osoby uprawnione akcji Spółki-matki zastosowanie znajdują przepisy art. 24 ust. 11-12a ustawy o pdof.

Ad 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w wyniku realizacji Programu motywacyjnego i nabycia akcji Spółki-matki przez Osoby uprawnione częściowo ze środków Spółki (na skutek współfinansowania ich nabycia przez Spółkę), na moment nabycia akcji Spółki-matki i ich wydania Osobom uprawnionym, po stronie Osób uprawnionych nie powstaje przychód podatkowy zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o pdof, a na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązki informacyjne.

Ad 3

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku zbycia przez Osoby uprawnione nabytych akcji Spółki-matki (których nabycie jest współfinansowane przez Spółkę), po stronie Osób uprawnionych powstaje dochód z odpłatnego zbycia akcji stanowiący różnicę między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o pdof, a na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązki informacyjne.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o pdof, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

  1. spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Definicja programu motywacyjnego została zawarta w art. 24 ust. 11b ustawy o pdof.

Zgodnie z tym przepisem, poprzez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

  1. spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 UoR w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Forma prawna Wnioskodawcy oraz charakter powiązań ze Spółką-matką, której akcje są nabywane

Wnioskodawca jest spółką akcyjną, którego organem o najszerszych kompetencjach jest Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, podejmujące uchwały na zwyczajnym bądź nadzwyczajnym zgromadzeniu akcjonariuszy. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki podjęło uchwałę o utworzeniu systemu wynagradzania w postaci Programu opartego na nabyciu przez Osoby uprawnione akcji Spółki-matki (tj. ...). W wyniku realizacji Programu motywacyjnego utworzonego przez Spółkę, Osoby uprawnione faktycznie - bezpośrednio - nabywają akcje Spółki-matki.

...(Spółka-matka) jest jedynym akcjonariuszem Spółki - w związku z tym Spółka-matka stanowi jednostkę dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 UoR w stosunku do Spółki (gdyż Spółka-matka posiada bezpośrednio całość ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym Spółki, tj. na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy).

Definiując program motywacyjny ustawodawca dopuszcza, aby przedmiotem objęcia lub nabycia mogły być zarówno:

  1. akcje spółki tworzącej pogram motywacyjny,
  2. jak również akcje spółki dominującej w stosunku do spółki tworzącej program motywacyjny. Druga z opisanych sytuacji ma miejsce w trakcie realizacji Programu, gdyż w jego ramach Osoby uprawnione nie nabywają akcji spółki tworzącej Program (Spółki), lecz nabywają akcje spółki dominującej w stosunku do Spółki (Spółki-matki).

W związku z powyższym należy uznać, że wymogi wskazane w definicji programu motywacyjnego, określone w art. 24 ust. 11b ustawy o pdof a dotyczące podmiotu tworzącego system wynagradzania (spółki akcyjnej) oraz faktycznego nabycia przez Osoby uprawnione określonych akcji (akcji Spółki-matki) są w tym przypadku spełnione.

Osoby uprawnione

Warunkiem zastosowania przepisów art. 24 ust. 11-12a ustawy o pdof i odroczenia (przesunięcia w czasie) momentu powstania przychodu do opodatkowania z tytułu odpłatnego zbycia akcji przyznanych w ramach programu motywacyjnego jest istnienie określonego strumienia przychodów pomiędzy osobami fizycznymi uzyskującymi akcje a podmiotem tworzącym program motywacyjny. Tym samym podatnik będący osobą fizyczną musi uzyskiwać od spółki akcyjnej tworzącej program motywacyjny świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 ustawy o pdof.

Zgodnie z art. 12 ustawy o pdof, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Uchwała WZA tworząca Program przewiduje określony krąg osób mogących aktywnie uczestniczyć w Programie (Osób uprawnionych). Osoby uprawnione pozostają ze Spółką w stosunku pracy, o którym mowa w art. 22 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy. Osobami uprawnionymi są zatem wyłącznie osoby uzyskujące od Spółki świadczenia lub inne należności z tytułu określonego w art. 12 ustawy o pdof (stosunek pracy).

Mając na względzie powyższe należy uznać, że warunki określone w art. 24 ust. 11 ustawy o pdof dotyczące kręgu osób uprawnionych, a więc podatników podatku dochodowego od osób fizycznych otrzymujących świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 ustawy o pdof od podmiotu tworzącego programu motywacyjnego, pozostają w analizowanym przypadku spełnione.

Nabycie akcji

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o pdof, w wyniku realizacji programu motywacyjnego, podatnik ma faktycznie objąć lub nabyć akcje spółki lub spółki w stosunku do niej dominującej. Przez program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11 ustawy o pdof, rozumie się bowiem system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

  1. spółkę akcyjną [Spółka - przypis Wnioskodawcy], dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości [Spółka-matka - przypis Wnioskodawcy] w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 [Spółki - przypis Wnioskodawcy] lub pkt 2 [Spółki-matki - przypis Wnioskodawcy].

Z powyższej definicji wynika, że aby program motywacyjny spełniał warunki przewidziane w art. 24 ust.11 ustawy o pdof, a więc umożliwił odroczenie w czasie powstania przychodu z tytułu nabycia akcji, w ramach programu motywacyjnego powinno dojść do:

  1. wydania akcji spółki akcyjnej, która wypłaca świadczenia dla osób uprawnionych z tytułu art. 12 lub art. 13 ustawy o pdof, lub
  2. wydania akcji spółki akcyjnej dominującej w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art 13 ustawy o pdof.

Okoliczności przedstawione w niniejszym wniosku dotyczą drugiego przypadku, a więc wydania akcji spółki dominującej w stosunku do Spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 ustawy o pdof.

W przedstawionym stanie faktycznym nabywanie przez Osoby uprawnione akcji Spółki-matki (...) w ramach Programu jest realizowane poprzez współfinansowanie przez X nabycia przez Osoby Uprawnione Akcji, zgodnie z zasadami szczegółowo określonymi w Regulaminie. Osoby uprawnione nabywają wskazane akcje na własność, a co za tym idzie są uprawnione do odpłatnego zbycia nabytych w ramach Programu motywacyjnego akcji spółki dominującej (Spółki-matki).

W świetle powyższego - zdaniem Spółki - w ramach Programu Osoby uprawnione nabywają bezpośrednio prawo do faktycznego nabycia akcji Spółki-matki, a zatem wymóg z art. 24 ust. 11 ustawy o pdof należy uznać za spełniony. W tym miejscu należy również wskazać, że - w ocenie Spółki - do nabycia akcji w ramach Programu nie dochodzi w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych.

W tym miejscu należy również podkreślić, że nabywanie akcji spółki dominującej w stosunku do Spółki, a zatem akcji podmiotu kanadyjskiego mieści się w dyspozycji art. 24 ust. 12a ustawy o pdof, z którego to przepisu wynika, że przepisy ust. 11-11b ustawy o pdof mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Za takim stanowiskiem przemawia fakt, że Kanada jest państwem, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania (tj. Konwencję między Rzecząpospolitą Polską a Kanadą w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Ottawie dnia 14 maja 2012 r.).

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że tworzony przez Spółkę Program - uchwalony i wdrożony na podstawie Uchwały - stanowi program motywacyjny, do którego zastosowanie znajdą przepisy art. 24 ust. 11-12a ustawy o pdof.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

W wyniku realizacji Programu Osoby uprawnione, uzyskujące od Spółki przychody z tytułu, o którym mowa w art. 12 ustawy o pdof, nabywają akcje Spółki-matki - z zastrzeżeniem że nabycie Akcji jest współfinansowane przez Spółkę (część wydatków na nabycie akcji ponoszą Osoby uprawnione). Niemniej, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o pdof, na moment nabycia akcji Spółki-matki po stronie Osób uprawnionych nie powstaje przychód podatkowy, gdyż jego powstanie jest odroczone do momentu odpłatnego zbycia nabytych Akcji.

Akcje są papierami wartościowymi inkorporującymi zarówno prawa, jak i obowiązki akcjonariusza w stosunku do spółki będącej emitentem akcji. Moment uzyskania dochodu z akcji nie jest tożsamy z momentem ich nabycia, bez względu na formę tego nabycia (w tym przypadku w wyniku nabycia Akcji, które to nabycie pozostaje współfinansowane przez X w ramach Programu). Cechą papierów wartościowych, jakimi są akcje, jest to, że generują w przyszłości dochód w postaci dywidendy, czy też - w przypadku ich odpłatnego zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na nabycie akcji (tzw. historycznymi kosztami nabycia akcji). Niemniej w momencie nabycia akcji na preferencyjnych warunkach przysporzenie, jakie z tego tytułu uzyskuje dana osoba, niezależnie od źródła i przyczyny uzyskania tego przysporzenia, jest jedynie potencjalne (tak NSA w wyroku z dnia 29 maja 2018 r., sygn. akt II FSK 1144/16).

Należy wskazać, że skutkiem zastosowania art. 24 ust. 11 ustawy o pdof jest odroczenie w czasie momentu powstania przychodu po stronie Osób uprawnionych. Jak wskazał NSA w wyroku z 20 września 2017 r. (sygn. akt II FSK 2089/15) przepis ten nie stanowi definitywnego zwolnienia podatkowego, a jedynie przesuwa w czasie datę powstania obowiązku podatkowego z tytułu objęcia/nabycia akcji. Oznacza to, że w momencie otrzymania akcji przysporzenie jest potencjalne.

W konsekwencji powyższego, skoro po stronie Osób uprawnionych w momencie faktycznego nabycia Akcji (współfinansowanego - w ramach Programu - przez X) nie powstaje definitywne przysporzenie, lecz jest ono odroczone do momentu odpłatnego zbycia tych akcji przez Osoby uprawnione, po stronie Spółki nie powstają obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu współfinansowania nabycia akcji, jak również obowiązki informacyjne z tym związane. Obowiązek poboru podatku przez płatnika jest związany z istnieniem obowiązku podatkowego, a więc powinnością przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w ustawie podatkowej (art. 4 Ordynacji podatkowej). Skoro brak jest obowiązku podatkowego, a dokładniej zostaje on odroczony na moment odpłatnego zbycia Akcji (nabytych w ramach Programu) przez Osoby uprawnione, to po stronie Spółki nie powstaje obowiązek poboru podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z współfinansowaniem przez Spółkę nabycia tych akcji.

W zbliżonej sytuacji - z tą różnicą, że w odniesieniu do programu motywacyjnego tworzonego przez Spółkę i charakteryzującego się nieodpłatnym uzyskiwaniem akcji Spółki-matki przez wskazane przez Spółkę osoby uprawnione - Dyrektor KIS, w wydanej dla Spółki interpretacji indywidualnej z 18 października 2022 r. (nr 0114-KDIP3-1.4011.709.2022.2.MK1), uznał za prawidłowe stanowisko Spółki, zgodnie z którym w wyniku realizacji wskazanego programu motywacyjnego polegającego na nieodpłatnym wydaniu przez Spółkę akcji Spółki-matki, na moment wydania akcji Spółki-matki, po stronie osób uprawnionych nie powstaje przychód podatkowy zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o pdof, a na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązki informacyjne.

Podobne (korzystne) stanowisko odnośnie braku obowiązków płatnika w przypadku wydania akcji przez spółkę w ramach realizacji programu motywacyjnego potwierdzają m.in. poniższe interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora KIS:

  • z 25 sierpnia 2021 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.568.2021.1.JK;
  • z 24 czerwca 2021, nr IPPB2/4511-1149/15/2021.2.MG;
  • z 9 czerwca 2021 r., nr 0115-KDIT1.4011.268.2021.1.MT;
  • z 19 kwietnia 2019 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.91.2019.2.SJ;
  • z 18 lutego 2020 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.604.2019.1MG.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3

W związku z realizacją Programu i współfinansowaniem przez Spółkę nabywania akcji Spółki-matki (Akcje  przez Osoby uprawnione - zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o pdof - przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia akcji (z chwilą zbycia tych akcji powstanie obowiązek opodatkowania przychodów z kapitałów pieniężnych, co w konsekwencji spowoduje opodatkowanie ostatecznego przysporzenia - vide: NSA w wyroku z 20 września 2017 r., sygn. akt II FSK 2089/15). Zgodnie z art. 24 ust. 11a ustawy o pdof, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11 [wydanych w ramach programu motywacyjnego], będzie różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o pdof.

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o pdof).

Z kolei, w myśl art. 17 ust. 1ab pkt 1 ustawy o pdof, nadmieniony w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o pdof przychód z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 30b ustawy o pdof, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Należy wskazać, że pomimo tego iż Program jest tworzony przez Spółkę, zbycie przez daną Osobę uprawnioną akcji nabytych w ramach Programu (Akcji) nie spowoduje po stronie Spółki powstania obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Przychód z tytułu odpłatnego zbycia akcji przez daną Osobę uprawnioną powinien zostać rozliczony samodzielnie przez tę osobę, bez udziału płatnika. Dochód - który powstaje po stronie Osoby uprawnionej w momencie odpłatnego zbycia akcji nabytych w związku z realizacją Programu - kalkulowany jako nadwyżka przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia akcji nad wydatkami poniesionymi na ich objęcie (stosownie do art. 24 ust. 11a w zw. z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o pdof) będzie podlegać opodatkowaniu 19% stawką podatku na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o pdof.

W konsekwencji, na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o pdof, Osoba uprawniona będzie zobowiązana do złożenia odrębnego zeznania (według ustalonego wzoru) o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ustawy o pdof, w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym i w tym samym terminie (zgodnie z art. 45 ust. 4 pkt 2 ustawy o pdof). Osoba uprawniona będzie zobowiązana wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z tego zeznania.

Podsumowując, w związku ze zbyciem akcji nabytych przez daną Osobę uprawnioną w ramach Programu (tj. Akcji), na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Osoba uprawniona dokonująca odpłatnego zbycia akcji (Akcji) zobowiązana będzie samodzielnie rozliczyć podatek dochodowy z kapitałów pieniężnych.

W zbliżonej sytuacji - z tą różnicą, że w odniesieniu do programu motywacyjnego tworzonego przez Spółkę i charakteryzującego się nieodpłatnym uzyskiwaniem akcji Spółki-matki przez wskazane przez Spółkę osoby uprawnione - Dyrektor KIS, w wydanej dla Spółki interpretacji indywidualnej z 18 października 2022 r. (nr 0114-KDIP3-1.4011.709.2022.2.MK1), uznał za prawidłowe stanowisko Spółki, zgodnie z którym w przypadku zbycia przez osoby uprawnione nabytych akcji Spółki-matki (których nabycie jest współfinansowane przez Spółkę), po stronie osób uprawnionych powstanie dochód z odpłatnego zbycia akcji stanowiący różnicę między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o pdof, a na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązki informacyjne.

Abstrahując od ww. interpretacji indywidualnej uzyskanej przez Spółkę należy wskazać, że brak obowiązku płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych po stronie podmiotu tworzącego program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11-12a ustawy o pdof potwierdzają liczne interpretacje indywidualne Dyrektora KIS, w tym:

  • z 2 marca 2022 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.868.2021.3.SJ: „podsumowując, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przychód u Wnioskodawcy powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji spółki kanadyjskiej przez niego i zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o pdof, będzie to przychód ze źródła kapitały pieniężne, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej”;
  • z 7 czerwca 2022 r., nr 0115-KDIT1.4011.185.2022.1.MT: „(...) skutki podatkowe uczestnictwa w Programie będzie miała Pani obowiązek rozpoznać dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach Programu - niezależnie od tego, czy wcześniejsze świadczenia w ramach Programu (tj. przyznanie warunkowego prawa do warrantów, przyznanie warrantów subskrypcyjnych, objęcie akcji w wyniku realizacji warrantów) miałyby charakter przychodu. Jednocześnie, Pani przychody ze zbycia akcji będą przychodami ze źródła kapitały pieniężne (art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Nie ma tu znaczenia, że Program został utworzony przez Pani pracodawcę”;
  • z 10 maja 2022 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.328.2022.1.LS: „podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b [...] dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji warrantów subskrypcyjnych powstanie przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy, tj. podatek dochodowy od osób fizycznych wyniesie 19% dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia akcji”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pana stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż dotyczą one indywidualnej sprawy podmiotu w konkretnej sprawie, w danym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym. Zatem, nie są one wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Końcowo należy podkreślić, że Oceniliśmy Państwa stanowisko tylko w zakresie zadanych przez Państwa pytań. Natomiast, kwestia oceny skutków wypłaty dywidendy przez Spółkę-matkę nie została przez Organ oceniona.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA)

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.