Spółka, jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych, nie będzie zobligowana do naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego z tytułu wypłaty d... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.299.2023.1.AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.299.2023.1.AK

Temat interpretacji

Spółka, jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych, nie będzie zobligowana do naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego z tytułu wypłaty dywidendy udziałowcom będącym jednostkami samorządu terytorialnego (Gminom i Miastom)

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka powinna naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od dywidendy czy całą kwotę przekazać Wspólnikom proporcjonalnie do udziałów.

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego

Uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników spółki z o.o. z dnia 21 czerwca 2023 r. w sprawie podziału zysku za rok obrotowy 2022, Zgromadzenie Wspólników postanawia zysk netto za okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. w wysokości (…) zł powiększony o kwotę (…) zł zgromadzoną na kapitale zapasowym, przeznaczyć na sumę dywidendy o łącznej kwocie (…) zł dla aktualnych na dzień podjęcia uchwały Wspólników Spółki. Ustalono, że dywidenda zostanie wypłacona wspólnikom Spółki proporcjonalnie do posiadanych udziałów, najpóźniej do dnia 20 września 2023 r. Udziałowcami Spółki są Gminy oraz Miasta (jednostki samorządu terytorialnego). Spółka uważa, że przed wypłatą dywidendy nie powinna naliczyć i przekazać do właściwego Urzędy Skarbowego podatku dochodowego od osób prawnych a cała kwota w wysokości (…) zł powinna zostać wypłacona proporcjonalnie do udziałów dla Wspólników.

Pytanie

Czy Spółka powinna naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od dywidendy (od kwoty (…) zł) czy całą kwotę przekazać Wspólnikom proporcjonalnie do udziałów?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka uważa, że nie powinna naliczać i przekazywać podatku dochodowego od dywidendy a całą kwotę w wysokości (…) zł przekazać Wspólnikom (Urzędy Miasta oraz Urzędy Gminy).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Za przychody z zysków kapitałowych uważa się: przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym: dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Stosownie do postanowień art. 26 ust. 1 ustawy o CIT:

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Z opisu sprawy wynika, że Uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników spółki z o.o. w sprawie podziału zysku za rok obrotowy 2022, Zgromadzenie Wspólników postanowiło zysk netto za okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 202 2r. powiększony o kwotę zgromadzoną na kapitale zapasowym, przeznaczyć na dywidendy dla aktualnych na dzień podjęcia uchwały Wspólników Spółki. Ustalono, że dywidenda zostanie wypłacona wspólnikom Spółki proporcjonalnie do posiadanych udziałów, najpóźniej do dnia 20 września 2023 r. Udziałowcami Spółki są Gminy oraz Miasta (jednostki samorządu terytorialnego).

W świetle art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1672 ze zm.),

Źródłami dochodów własnych gminy są dochody z majątku gminy.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że ponieważ majątkiem Gmin i Miast (jednostek samorządu terytorialnego) są udziały w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, uzyskane przez Gminy i Miasta dochody z tytułu dywidendy będą stanowić dochód z ich majątku, który będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT.

W związku z powyższym zwolnieniem Spółka, jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych, nie będzie zobligowana do naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego z tytułu wypłaty dywidendy udziałowcom będącym jednostkami samorządu terytorialnego (Gminom i Miastom).

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).