Czy na podstawie opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, powstanie w (…) zagraniczny zakład Spółki na gruncie podatku CIT? (pytanie oznaczon... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.266.2023.3.ANK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.266.2023.3.ANK

Temat interpretacji

Czy na podstawie opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, powstanie w (…) zagraniczny zakład Spółki na gruncie podatku CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący m.in. podatku dochodowym od osób prawnych który dotyczy ustalenia, czy na podstawie opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, powstanie w (…) zagraniczny zakład Spółki na gruncie podatku CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 sierpnia 2023 r. (data wpływy tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzania przyszłego

„X” S.A. (dalej jako „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest polską spółką kapitałową posiadającą siedzibę na terytorium Polski. Spółka podlega na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy), jak i  jest zarejestrowana do podatku od towarów i usług.

Spółka prowadzi działalność polegającą m.in. na inżynierii otworów wiertniczych. Spółka świadczy m.in. kompleksowe usługi w zakresie serwisów otworowych.

W ramach prowadzonej działalności, Spółka zawiera z kontrahentami kompleksowe umowy, których zakres prac obejmuje świadczenie usług polegających na zapewnieniu urządzenia wiertniczego i wykonaniu otworów wiertniczych w tym zapewnienie serwisów okołowiertniczych.

Spółka w marcu 2022 roku podpisała umowę na świadczenie usług wiertniczych w (…). Według postanowień umowy, usługi wiertnicze oznaczają i obejmują dostarczenie Urządzenia Wiertniczego i Sprzętu przez Wnioskodawcę (dalej także jako Wykonawca) na określoną przez Zleceniodawcę (Zamawiającego) lokalizację oraz posługiwanie się i użytkowanie Urządzenia wiertniczego i Sprzętu przez personel Wnioskodawcy tak, aby wykonać prace określone umową, a po ich wykonaniu obejmują także demobilizację i usunięcie Urządzenia wiertniczego i Sprzętu z lokalizacji. Ponadto, Spółka dostarczy części zamienne do Urządzenia Wiertniczego i Sprzętu Wykonawcy mające istotny wpływ na ciągłość prowadzenia prac, według specyfikacji uzgodnionej z przedstawicielem Zamawiającego, Wnioskodawca odpowiada za składowanie na lokalizacji lub w innym miejscu uzgodnionym z przedstawicielem Zamawiającego materiałów eksploatacyjnych dla Urządzenia Wiertniczego i Sprzętu Wykonawcy.

Spółka zgodnie z umową odpowiada za realizację prac przygotowawczych, mobilizację sprzętu, materiałów i personelu, prac otworowych, prac końcowych związanych z przygotowaniem otworów do przekazania lub likwidacji, demobilizację sprzętu, materiałów i personelu, tj. zapewnienie urządzeń, maszyn, materiałów, czy personelu niezbędnego do wykonania powierzonych prac. Czynności wykonywane przez Spółkę obejmują transport maszyn, urządzeń, materiałów, kontrolę, instalację, eksploatację, naprawę i demontaż urządzeń.

Spółka zgodnie z umową zapewnia personel wraz z niezbędnym zapleczem administracyjnym oraz wsparciem zarządzania.

Na potrzeby realizacji prac, Spółka wykorzystuje własny sprzęt i materiały (przywiezione na teren wykonywania usług wiertniczych), jak i dokonuje zakupu towarów i usług od miejscowych dostawców.

Prace na miejscu wykonywania usług będą koordynowane przez Menadżera Projektu zatrudnionego przez Spółkę. Na potrzeby realizacji umowy i wykonywania przez Menadżera Projektu zadań, w miejscu świadczenia usług Spółka wynajmuje także biuro. Do świadczenia prac w (…), Spółka oddelegowuje z Polski także kluczowy personel, jak kierownik wiertni, kierownik kampu, mechanik, wiertacz, elektryk, w ilości około 11 osób na daną zmianę (osoby rotują w systemie zmianowym). W pozostałym zakresie personel, który ma zapewnić Spółka jest / będzie pozyskiwany poprzez zawarte umowy outsourcingowe z miejscowymi firmami (Spółka nie będzie zatrudniać personelu, są/będą wynajmowani od podmiotu trzeciego, w ilości około 40/50 osób na daną zmianę). Menadżer Projektu koordynuje wykonanie umowy, jednak nie działa jako przedstawiciel zależny Wnioskodawcy w (…) (nie występuje w imieniu Wnioskodawcy w kontaktach z podmiotami trzecimi, w zakresie w jak

im nie jest związane to z realizacją kontraktu). Menadżer jest umocowany do zawierania umów związanych z realizacją kontraktu w imieniu Wnioskodawcy, które nie ograniczają się do zakupu dóbr lub towarów dla przedsiębiorstwa.

Zakres umocowania Menadżera Projektu do działania w imieniu Wnioskodawcy obejmuje działania związane z zawartym kontraktem na świadczenie usług wiertniczych w (...), w zakresie:

        - zaciągania zobowiązań do kwoty 50 000 Euro dla każdego jednego zobowiązania,

        - zawierania umów z osobami fizycznymi / firmami / osobami prawnymi pozyskiwanymi do pracy przy realizacji kontraktu w (…)

        - do kwoty wynagrodzenia miesięcznego brutto do 3000 Euro dla każdej umowy,

        - zawierania umów o prace m.in. z osobami posiadającymi obywatelstwo Republiki (…) do kwoty wynagrodzenia miesięcznego w wysokości brutto do 3 000 Euro dla każdej jednej umowy o pracę,

        - otwierania i prowadzenia kont(a) w bank(ach) Republiki (…) i/lub oraz dokonywania poleceń zapłaty do kwoty 300 000 Euro miesięcznie,

        - z zastrzeżeniem uprzedniej zgody Zarządu Wnioskodawcy, pozyskiwania źródeł finansowania, składania wniosków o otwarcie akredytywy i gwarancji, zapewnienia/oferowania niezbędnego zabezpieczenia w imieniu Wnioskodawcy i sporządzania wszystkich innych niezbędnych dokumentów w tym zakresie, zgodnie z wymaganiami banku,

        - podpisywania, potwierdzania i odbioru dokumentów urzędowych w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy, związanych z prowadzeniem bieżącej działalności w Republice (…),

        - wykonywania zgodnie w prawem wszelkich czynności jakie okażą się niezbędne do wykonywania czynności, do których Pełnomocnik został umocowany, udzielania dalszych pełnomocnictw dla osób trzecich w imieniu Wnioskodawcy.

W związku ze świadczeniem usług wiertniczych w (…), Spółka będzie nabywać usługi od zagranicznych kontrahentów z siedzibą w (…), które mogą stanowić świadczenia wymienione w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT, które co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła, na przykład usługi doradcze, prawne, usługi pozyskiwania personelu.

Po realizacji kontraktu, Spółka może realizować analogiczny kontrakt na usługi wiertnicze z tym samym podmiotem na terytorium (…) o analogicznym charakterze i przy jednakowym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym (przedmiot usług, jak i ich organizacja będą przebiegały w analogiczny sposób jak opisany powyżej). Spółka także poszukuje dalszych kontraktów wiertniczych, które mogłaby zrealizować w (…). Obecnie, Spółka pozostaje ciągle obecna na terytorium (…), pozostaje tam jej sprzęt i personel, które mogą być wykorzystywane do kolejnych prac wiertniczych dla kontrahenta, w lokalizacji tej samej lub zbliżonej (w niedalekiej odległości) do tej, na której wcześniej usługi wiertnicze były realizowane na terytorium (…).

Czynności przygotowawcze do realizacji pierwszego kontraktu wiertniczego w (…) rozpoczęły się w marcu 2022, sprzęt był zwieziony i mobilizowany w okresie czerwiec-sierpień.

Same usługi wiertnicze rozpoczęły się natomiast we wrześniu 2022 r. i podstawowe prace wiertnicze trwały do końca października, po czym do końca stycznia były prowadzone prace dodatkowe związane z odwiertem. Sprzęt Wnioskodawcy pozostaje do tej pory w otworze kontrahenta w (…), gdzie mają być prowadzone kolejne prace odwiertowe.

Na podstawie aneksu do umowy zawartego w grudniu 2022 r., po zakończeniu prac na otworze na podstawie pierwotnie zawartej umowy w marcu 2022 r., kolejne prace mają być  realizowane na tym samym lub kolejnych otworach w (…).

Przychody i koszty związane ze świadczeniem usług wiertniczych w (…) są wyodrębnione w prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej.

Na moment składania wniosku, Spółka nie jest zarejestrowana dla celów podatkowych w (…).

W uzupełnieniu wniosku z 8 sierpnia 2023 r. Spółka wskazała, że:

        - Spółka oczekuje uzyskania interpretacji zarówno w zakresie usług przykładowo wskazanych we wniosku, jak i innych, które nie zostały wskazane we wniosku, a są objęte art. 21 ust. 1 ustawy o CIT (w zakresie pyt. 2) lub art. 28b ustawy o VAT (w zakresie pytania 4), z których Spółka korzysta/może skorzystać przy świadczeniu usług w (…). Spółka wskazała przykładowy katalog usług, z których korzysta, jednak nie jest wykluczone, że w przyszłości będzie ponosić koszty również z innych tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT lub objętych art. 28b ustawy o VAT, których także dotyczy złożony wniosek, czego Wnioskodawca nie jest w stanie w sposób jednoznaczny na moment składania wniosku i jego uzupełnienia przewidzieć;

        - Usługi są związane z realizacją pierwszego kontraktu wiertniczego, w tym prac, które zostały już wykonane, są w toku, jak i kolejnych, które będą realizowane na podstawie zawartego kontraktu, który obecnie jest dalej obowiązujący i jest aneksowany o kolejne prace (kolejne prace są zlecane Spółce na podstawie zawieranych aneksów do pierwszego kontraktu);

        - Wiercenie pierwszego otworu (…) 1, co stanowiło pierwotny przedmiot i zakres zawartego kontraktu, zostało zakończone, urządzenie jest w trakcie płatnego przestoju i jest przygotowywane do prac na kolejnym otworze (…) 2, co odbywa się zgodnie z aneksami do pierwszego kontraktu (kontrakt jako taki nie został zakończony, zakończone są etapy prac, w tym w zakresie pierwotnie określonym kontraktem, jednak na podstawie zawieranych aneksów, Wnioskodawca wykonuje dalsze czynności na podstawie pierwszego kontraktu - obecnie związane z przestojem sprzętu, a w przyszłości z realizacją kolejnych otworów). Planowane rozpoczęcie prac na kolejnym otworze jest około 10 sierpnia 2023 r.

Pytanie

Czy na podstawie opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, powstanie w (…) zagraniczny zakład Spółki na gruncie podatku CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy w związku ze świadczeniem usług wiertniczych powstanie w (…) zagraniczny zakład na gruncie ustawy o CIT.

Pojęcie zagranicznego zakładu

Zgodnie z art. 4a pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) zagraniczny zakład oznacza:

 a) stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania, na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,

 b) plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa,

 c) osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

- chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.

Zgodnie z art. 5 umowy sporządzonej w dniu 9 lipca 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki (…) w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, majątku i zysków majątkowych (Dz. U. z 1995 r. nr 62, poz. 318, dalej: UPO):

 1. W rozumieniu niniejszej umowy określenie „zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

 2. Określenie „zakład” obejmuje w szczególności:

a) miejsce zarządu,

b) filię,

c) biuro,

d) zakład fabryczny,

e) warsztat oraz

f)  kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

 3. Określenie „zakład” obejmuje również budowę, montaż, projekt instalacyjny lub związane z nimi czynności nadzorcze, lecz tylko wtedy, gdy okres prowadzenia takiej budowy, projektu lub czynności trwa dłużej niż dziewięć miesięcy.

 4. Bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu, określenie „zakład” nie obejmuje:

a) użytkowania urządzeń wyłącznie w celu składowania, wystawiania albo wydawania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;

b) utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie dla składowania, wystawiania lub wydawania;

c) utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu przerobu przez inne przedsiębiorstwo;

d) utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;

e) utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności mającej przygotowawczy lub pomocniczy charakter;

 f) utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu wykonywania jakiegokolwiek połączenia rodzajów działalności wymienionych pod literami od a) do e), pod warunkiem jednak, że całkowita działalność tej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, posiada przygotowawczy lub pomocniczy charakter.

 5. Jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela, do którego stosuje się przepisy ustępu 6 niniejszego artykułu, działa w imieniu przedsiębiorstwa i osoba ta posiada pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie w imieniu przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwo to posiada zakład w tym Państwie, chyba że czynności wykonywane przez tę osobę ograniczają się do zakupu dóbr lub towarów dla przedsiębiorstwa.

 6. Nie będzie się uważać, że przedsiębiorstwo posiada zakład w jednym z Umawiających się Państw tylko z tego powodu, że wykonuje ono w tym Państwie czynności przez maklera, generalnego przedstawiciela handlowego albo każdego innego niezależnego przedstawiciela, pod warunkiem, że te osoby działają w ramach swojej zwykłej działalności.

 7. Fakt, że spółka mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie kontroluje lub jest kontrolowana przez spółkę, która ma siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie albo która prowadzi działalność w tym drugim Państwie (przez posiadany tam zakład albo w inny sposób), nie wystarcza, aby jakąkolwiek z tych spółek uważać za zakład drugiej spółki.

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) z dnia 23 czerwca 2021 r., sygn. akt II FSK 3758/18: „Problematyka unikania podwójnego opodatkowania dochodów z tytułu działalności zakładu została opisana w art. 5 Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku oraz w Komentarzu do tej Konwencji. Z Komentarza do Konwencji Modelowej OECD (K. Bany, Modelowa konwencja w sprawie podatku od dochodu o majątku, Warszawa 2016) wynika, że określenie „zakład” definiowane jest jako stała placówka, przez którą przedsiębiorstwo prowadzi całkowicie lub częściowo swoją działalność.

Definicja zawiera następujące warunki:

   - istnienie „placówki działalności gospodarczej”, to jest pomieszczeń, a w pewnych okolicznościach maszyn i urządzeń;

   - taka placówka musi mieć charakter stały, to znaczy musi być utworzona w określonym miejscu, z pewnym stopniem trwałości;

   - prowadzenie działalności przedsiębiorstwa za pośrednictwem tej stałej placówki; oznacza to, że osoby, które w taki lub inny sposób są zależne od przedsiębiorstwa, prowadzą działalność przedsiębiorstwa w państwie, w którym stała placówka jest położona.

Określenie „placówka” obejmuje każde pomieszczenie, środki lub urządzenia wykorzystywane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, niezależnie od tego, czy są wykorzystywane wyłącznie w tym celu. Placówka - jako miejsce działalności gospodarczej - może istnieć również wtedy, gdy nie ma żadnych pomieszczeń lub gdy nie są one wymagane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa; wystarczy posiadanie pewnej przestrzeni do własnej dyspozycji. Nie ma znaczenia, czy przedsiębiorstwo jest właścicielem czy najemcą lokalu, środków lub urządzeń, czy dysponuje nimi w inny sposób.

Zgodnie z definicją placówka musi być „stała”. Musi więc istnieć więź między placówką a określonym punktem geograficznym. Nie ma znaczenia, jak długo przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim umawiającym się państwie. Z faktu, że placówka musi być stała, wynika, iż zakład może istnieć tylko wówczas, gdy placówka ma określony stopień trwałości, to znaczy nie ma charakteru wyłącznie tymczasowego. Placówka może stanowić zakład nawet wówczas, gdy w rzeczywistości istnieje przez krótki czas, jeśli ze względu na szczególny rodzaj działalności jest prowadzona tylko przez bardzo krótki okres.”

Jak z kolei czytamy w Komentarzu OECD do Modelowej konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku (https://www.oecd.org/berlin/publikationen/43324465.pdf), s. 94: „Zgodnie z definicją miejsce prowadzenia działalności musi być „stałe”. Tak więc w normalny sposób musi istnieć związek między miejscem prowadzenia działalności a określonym punktem geograficznym. Nie ma znaczenia, jak długo przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli nie prowadzi działalności w odrębnym miejscu, ale nie oznacza to, że urządzenia stanowiące miejsce prowadzenia działalności muszą być faktycznie umocowane do gruntu, na który stoi. Wystarczy, że sprzęt pozostanie w określonym miejscu (...)”.

Odnosząc się do ust. 5 wyżej przytoczonej definicji zagranicznego zakładu według UPO, w Komentarzu do modelowej konwencji, s. 107, wskazano: „Osoby, których działalność może prowadzić do powstania stałego zakładu przedsiębiorstwa, to tak zwani agenci zależni, tj. osoby, które są pracownikami przedsiębiorstwa lub nie, które nie są niezależnymi agentami, o których mowa w ust. 6. Takie osoby mogą być osobami fizycznymi lub spółkami i nie muszą być rezydentami ani nie mają miejsca prowadzenia działalności w państwie, w którym działają na rzecz przedsiębiorstwa. W interesie międzynarodowych stosunków gospodarczych nie leżałoby zapewnienie, że utrzymanie jakiejkolwiek osoby pozostającej na utrzymaniu prowadziłoby do powstania stałego zakładu dla przedsiębiorstwa. Takie traktowanie ma być ograniczone do osób, które ze względu na zakres swoich uprawnień lub charakter swojej działalności angażują przedsiębiorstwo w określonym zakresie w działalność gospodarczą w danym państwie. Dlatego ust. 5 wychodzi z założenia, że tylko osoby posiadające uprawnienia do zawierania umów mogą prowadzić zakład dla przedsiębiorstwa je utrzymującego. W takim przypadku osoba ta ma wystarczające uprawnienia do zobowiązywania przedsiębiorstwa do udziału w działalności gospodarczej w danym państwie. Użycie terminu „stały zakład” w tym kontekście zakłada oczywiście, że osoba ta korzysta z tego upoważnienia wielokrotnie, a nie tylko w pojedynczych przypadkach.”

W praktyce, na gruncie obowiązujących przepisów ustawy o CIT, jak i UPO, każdorazowo należy oceniać indywidualnie, czy w danych okolicznościach dojdzie do powstania zagranicznego zakładu.

W ocenie Spółki, na tle przedstawionych okolicznościach faktycznych, mając na uwadze brzmienie art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz art. 5 UPO, powstanie w (…) zagraniczny zakład. W pierwszej kolejności wniosek taki wynika z okoliczności, że na terytorium (…) w związku ze świadczeniem usług będzie na stałe przebywał Menadżer Projektu koordynujący wykonanie kontraktów na terenie (…), który dysponuje pełnomocnictwem do podpisywania umów pozostających w związku z realizowanym kontraktem na usługi wiertnicze (zgodnie z zakresem udzielonego pełnomocnictwa), przykładowo dotyczących nabycia towarów i usług niezbędnych dla prawidłowego wykonania kontraktu (kontraktów).

W dalszej kolejności należy wskazać, że Wnioskodawca na potrzeby realizacji usług wiertniczych związanych z wykonaniem otworów będzie dysponował sprzętem własnym lub wynajmowanym, który zostanie przywieziony do (…), personelem obsługującym ten sprzęt, jak i podejmie wszelkie niezbędne czynności do prawidłowego wykonania usług związanych z odwiertem (odwiertami) zlokalizowanymi w (…). Usługi te będą ściśle związane z nieruchomością położoną na terytorium (…) (miejsce wydobycia, eksploatacji) złóż i na moment składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zakłada się, że czynności związane z prowadzeniem usług wiertniczych (z uwzględnieniem czynności przygotowawczych do rozpoczęcia prowadzenia prac, jak i postojów, które wiążą się z pozostawaniem sprzętu i części personelu w (…), przekroczą okres wskazany w art. 5 ust. 3 UPO (same prace odwiertowe nie uwzględniające prac przygotowawczych, postojów i ewentualnej demobilizacji po zakończeniu prac zajmują natomiast zwykle między 60 a 90 dni w zakresie jednego odwiertu). W tym miejscu Wnioskodawca pragnie jednak zauważyć, że usługi wiertnicze związane z miejscem eksploatacji złóż, w jego ocenie nie stanowią stricte budowy, montażu, projektu instalacyjnego, dla których UPO przewiduje kryterium trwania określonego czasu, aby doszło do powstania zagranicznego zakładu. Usługi niemniej swoim charakterem mają nieco zbliżony charakter do usług budowy, montażu, instalacji, związane są z realizacją prac w danej lokalizacji, zaangażowaniem sprzętu i personelu, wykonaniem odpowiednich czynności technicznych związanych z daną lokalizacją, przez co już sam charakter tych usług może prowadzić do wniosku, że występuje element stałości prowadzenia działalności na terytorium innego państwa, a okres trwania tych czynności związanych z danym punktem geograficznym potwierdza, że będą one prowadziły do ukonstytuowania zagranicznego zakładu w (…).

Przy tym należy zauważyć, że o powstaniu zagranicznego zakładu świadczą same okoliczności faktyczne występujące w sprawie, niezależnie od ewentualnych wymogów formalnych, jakie mogą wiązać się z prowadzeniem działalności na terytorium danego państwa.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, powstanie dla Wnioskodawcy zagraniczny zakład w (…) w rozumieniu ustawy o CIT oraz UPO.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 1  jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych oraz pytania nr 3 i 4 dotyczącego podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcia­­­­­­.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.