
Temat interpretacji
otrzymanie wsparcia z tytułu nowych inwestycji zwolnienie przedmiotowe z art. 21 ust. 1 pkt 63b updof
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2019 r. (data wpływu 11 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 24 stycznia 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.619.2018.1.MD, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 24 stycznia 2019 r. (data doręczenia 29 stycznia 2019 r.). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem z dnia 4 lutego 2019 r., nadanym za pośrednictwem operatora pocztowego w dniu 5 lutego 2019 r., które wpłynęło w dniu 11 lutego 2019 r.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest wspólnikiem ..... Spółka jawna (dalej: Spółka), która jest największą w Polsce drukarnią opakowań ze 100% udziałem kapitału polskiego, specjalizującą się w produkcji tektury falistej oraz opakowań z tektury litej i falistej. Dodatkowo, Spółka oferuje szeroką gamę usług w zakresie produkcji materiałów reklamowych m.in. ulotek, katalogów, kalendarzy i folderów.
W chwili obecnej Spółka posiada w parku maszynowym 8 maszyn drukujących w formacie B1 i B0. Maszyny wyposażone są w wieże do nakładania lakierów dyspersyjnych, UV oraz hybrydowych. Spółka ... posiada maszynę ..., która jest wyposażona w najnowocześniejsze systemy kontrolno-pomiarowe:
- poprzez kontrolę każdego pojedynczego arkusza gwarantuje najwyższą jakość druku oraz daje możliwość wygenerowania protokołu jako dowodu jakości dla klienta końcowego,
- ... - system rozpoznaje nieprawidłowości w druku oraz błędy w treści na wydrukowanym obrazie, posiada także automatyczne protokołowanie i certyfikację.
Spółka planuje realizację nowej inwestycji polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnych obecnie istniejącego zakładu. W ramach projektu planowane są znaczące inwestycje zarówno w środki trwałe (budynki, budowle, specjalistyczne maszyny, systemy logistyczne), jak również w wartości niematerialne i prawne (licencje), (dalej: Inwestycja).
W związku z planowaną Inwestycją Spółka stara się o uzyskanie pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: zwolnienie z PIT), z którego będą korzystać wspólnicy Spółki, na podstawie decyzji o wsparciu (dalej: Decyzja), zgodnie z treścią ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1162), (dalej: Ustawa PSI).
Spółka przewiduje rozpoczęcie Inwestycji w grudniu 2018 r., przy czym nastąpi to nie wcześniej, niż po uzyskaniu Decyzji. Zakończenie Inwestycji planowane jest na grudzień 2026 r.
W ramach Inwestycji Spółka planuje zobowiązać się do:
- poniesienia kosztów kwalifikowanych w wysokości co najmniej 152 000 000,00 zł w rozumieniu § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1713) - przy czym maksymalna ich wysokość nie przekroczy wartości 130% zadeklarowanych w Decyzji kosztów kwalifikowanych;
- stworzenia co najmniej 5 nowych miejsc pracy.
Obecna działalność Spółki, jak również działalność, której dotyczy planowana Inwestycja, wpisuje się w działalność określoną w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: PKWiU):
- 16.24.11 - Palety, palety skrzyniowe i pozostałe płyty załadunkowe, z drewna,
- 17.21.11 - Papier falisty i tektura falista w zwojach lub arkuszach,
- 17.21.13 - Kartony, pudła i pudełka z papieru falistego lub tektury falistej,
- 17.21.14 - Kartony, pudła i pudełka składane, z papieru lub tektury innych niż faliste,
- 18.12 - Pozostałe usługi poligraficzne,
- 18.13 - Usługi związane z przygotowaniem do druku i wspomagające drukowanie; wyroby w rodzaju stosowanych do drukowania,
- 18.14 - Usługi introligatorskie i podobne usługi,
- 28.95.12 - Części maszyn dla przemysłu papierniczego,
- 38.11.5 - Odpady, inne niż niebezpieczne, nadające się do recyklingu,
- 52.10.19 - Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów.
Powyższe kody PKWiU wyczerpują zakres działalności wykonywanej (oraz planowanej do wykonywania w ramach Inwestycji) przez Spółkę oraz osiąganych przez tę działalność dochodów.
W ramach Inwestycji, Spółka zwiększy moce produkcyjne obecnie funkcjonującego zakładu. Planowana Inwestycja dotyczyć będzie następujących procesów realizowanych w zakładzie: przekrawanie surowca, druk i lakierowanie, sztancowanie, składanie i klejenie, pakowanie i paletyzacja, magazynowanie i wysyłka towarów.
W tym celu Spółka poniesie nakłady inwestycyjne na budynki i budowle, maszyny i urządzenia oraz wartości niematerialne i prawne (licencje). Inwestycje w park maszynowy (m.in. zakup automatycznych wózków widłowych, nowoczesnych maszyn), budowa automatycznego magazynu i magazynu dla tektury falistej, zakup systemów logistycznych dla całego zakładu, pozytywnie wpłyną na wydajność całego procesu produkcyjnego w zakładzie, skrócenie czasu pakowania oraz na możliwości realizowania całościowo większej ilości zamówień w zakładzie.
Zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu pozwoli Spółce na dalszą ekspansję nie tylko w regionie i w Polsce, lecz również na terenie i poza UE. W przypadku uzyskania Decyzji Spółka planuje ponosić wydatki od momentu rozpoczęcia Inwestycji przez 7 kolejnych lat aż do jej zakończenia w 2026 r., które będą podstawą do obliczenia dostępnej puli pomocy oraz będą uprawniały do korzystania z tej puli od momentu poniesienia pierwszych kosztów kwalifikowanych Inwestycji.
W piśmie z dnia 4 lutego 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że jako wspólnik Spółki jawnej z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej wybrał formę opodatkowania przewidzianą w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. opodatkowanie podatkiem liniowym. Dodatkowo, Wnioskodawca jest jednym z dwóch wspólników Spółki, a Jego udział w zysku Spółki wynosi 25%.
Spółka, w której wspólnikiem jest Wnioskodawca, nie prowadzi oraz nigdy nie prowadziła działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r., Nr 123, poz. 600, z późn. zm.), tym samym nie posiada zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wnioskodawca informuje, że dnia 19 grudnia 2018 r. Spółka uzyskała Decyzję o wsparciu na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1162, z późn. zm.), jednak do chwili obecnej Wnioskodawca nie rozpoczął korzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie uzyskanej Decyzji.
Spółka, której wspólnikiem jest Wnioskodawca, nie będzie prowadzić inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin. Wszystkie wydatki wskazane we wniosku, jakie zamierza ponieść Wnioskodawca, zostaną poniesione w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
ostatecznie sformułowane w
uzupełnieniu wniosku:
Czy na podstawie Decyzji uzyskanej przez
Spółkę, której wspólnikiem jest Wnioskodawca, uprawniającej do
korzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku
dochodowego oraz przy założeniu spełnienia przez Spółkę warunków
wskazanych w Decyzji, zwolnieniu, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie podlegał cały
dochód Wnioskodawcy z działalności Spółki wykazanej w Decyzji,
prowadzonej na terenie wskazanym w Decyzji, do limitu przyznanej pomocy
publicznej?
Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku:
Na podstawie Decyzji uzyskanej przez Spółkę, której wspólnikiem jest Wnioskodawca, uprawniającej do korzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego oraz przy założeniu spełnienia przez Spółkę warunków wskazanych w Decyzji, zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.; dalej: Ustawa PIT) będzie podlegał cały dochód Wnioskodawcy z działalności Spółki wskazanej w Decyzji, prowadzonej na terenie wskazanym w Decyzji, do limitu przyznanej pomocy publicznej.
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1162, dalej: Ustawa PSI), wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej wsparciem, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie nie może być udzielone w sytuacji lokalizacji inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin, z wyjątkiem inwestycji dotyczących tych złóż.
W przypadku spółek osobowych, w tym spółki jawnej, stosownie do art. 5b ust. 2 w związku z art. 8 ust. 1 Ustawy PIT, podatnikami podatku dochodowego są wspólnicy spółki spółka jest transparentna dla celów podatku dochodowego. W rezultacie, ze Wsparcia określonego w Decyzji otrzymanej przez Spółkę, tj. zwolnienia z podatku dochodowego, korzystać będą jej wspólnicy, w tym Wnioskodawca.
Zgodnie z przedstawioną powyżej informacją, Wnioskodawca wskazuje, że jako wspólnik Spółki jawnej z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej wybrał formę opodatkowania przewidzianą w art. 30c ustawy PIT, a więc mają do niego zastosowanie przepisy tej ustawy.
Stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy PIT, wolne od podatków są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie PSI, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Art. 15 powołanej w Ustawie PIT Ustawy PSI stanowi, że decyzja o wsparciu określa okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, jakie przedsiębiorca jest obowiązany spełnić. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, (Dz. U. z 2018 r., poz. 1713, dalej: Rozporządzenie PSI) w swojej treści doprecyzowuje kwestie, jakie rodzaje działalności gospodarczej, sklasyfikowane pod odpowiednim symbolem PKWIU, nie mogą uzyskać decyzji o wsparciu.
W związku z powyższym, Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę na podstawie Decyzji, planuje uzyskiwać dochody w oparciu o kody PKWiU określone w Decyzji oraz na terenie wskazanym w tejże Decyzji. W przypadku osiągnięcia dochodu, który nie będzie kwalifikował się pod określone w Decyzji kody PKWiU lub będzie osiągany poza terenem określonym w Decyzji, nie będzie on dochodem zwolnionym w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 63b Ustawy PIT, a co za tym idzie będzie stanowił dochód opodatkowany.
Reasumując, aby Wnioskodawca mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania określonego w Ustawie PIT, wymienione powyżej warunki muszą być spełnione w sposób łączny. Oznacza to, że dochód będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych tylko i wyłącznie w sytuacji, w której będzie on uzyskany z rodzajów działalności wskazanych w Decyzji oraz na terenie wskazanym w tejże Decyzji.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w stosunku do dochodów uzyskiwanych z działalności Spółki, której jest wspólnikiem, obydwa te warunki zostaną spełnione kumulatywnie tzn.:
- działalność gospodarcza będzie prowadzona przez Spółkę na terenie wskazanym w Decyzji,
- dochód Wnioskodawcy zostanie uzyskany z działalności Spółki wymienionej wprost w Decyzji i określonej konkretnymi kodami PKWiU.
Dodatkowo Spółka, której wspólnikiem jest Wnioskodawca, uzyskała Decyzję w związku z realizacją nowej inwestycji, w rozumieniu art. 2 pkt 2 Ustawy PSI, mającej na celu zwiększenie zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu. Należy wskazać, że ani przepisy Ustawy PIT, ani przepisy Ustawy o PSI nie faworyzują żadnego z rodzaju nowej inwestycji tj. utworzenie nowego zakładu, czy zwiększenie zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu, pod kątem możliwości zwolnienia z opodatkowania całego dochodu wygenerowanego w oparciu o przyznaną Decyzję. W takiej sytuacji należy przyjąć, że brak takiego rozróżnienia w przepisach prawa pozwala na zwolnienie całego dochodu Wnioskodawcy związanego z inwestycją - zwiększenie mocy produkcyjnych całego zakładu - z działalności Spółki wskazanej w Decyzji, prowadzonej na terenie wskazanym w Decyzji.
Dodatkowo Wnioskodawca zwraca uwagę na utrwaloną praktykę organów podatkowych, wskazującą na warunki zwolnienia z podatku dochodowego całego dochodu osiąganego przez przedsiębiorcę w związku z realizowaną nową inwestycją, w ramach funkcjonującego jeszcze systemu udzielania zwolnień z podatku dochodowego wprowadzonego ustawą z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r., Nr 123, poz. 600, z późn. zm.; dalej: Ustawa SSE).
Oba systemy - tj. system wspierania nowych inwestycji wprowadzonych ustawą o PSI - w ramach którego została udzielona spółce, której wspólnikiem jest Wnioskodawca, Decyzja - oraz system wprowadzony ustawą SSE będą funkcjonować równolegle do końca 2026 r., jednak wsparcie na nowe inwestycje można uzyskiwać obecnie jedynie w ramach systemu PSI. Od 2027 r. system wprowadzony Ustawą SSE przestanie obowiązywać, a wsparcie udzielane na podstawie ustawy PSI zastąpi funkcjonujące obecnie Specjalne Strefy Ekonomiczne. Warto również podkreślić, że niejednokrotnie przepisy Ustawy SSE, czy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 121) mają swoje bliźniacze odzwierciedlenie w przepisach Ustawy PSI oraz Rozporządzania PSI (na co wskazuje również przytoczony powyżej art. 21 ust. 5ca ustawy o PIT). Dlatego też w ocenie Wnioskodawcy można wprost przyjąć, że interpretacje organów podatkowych odnośnie odpowiednich przepisów Ustawy SSE oraz aktów wykonawczych do Ustawy SSE, można przytoczyć na uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy, co do braku - poza powyżej wskazanymi warunkami - konieczności wydzielana dochodu zwolnionego i opodatkowanego w przypadku systemu wprowadzonego ustawą PSI.
W związku z tym, w dalszej części uzasadnienia Wnioskodawca przytacza argumenty oraz linię orzeczniczą i interpretacyjną odnoszącą się do powyższego zagadnienia w ramach regulacji odnoszących się do SSE. Przytaczając odpowiednie przepisy odnośnie funkcjonowania SSE, warto wskazać, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63a Ustawy PIT, zwolnieniu podlegają dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Powyżej wskazana regulacja przewiduje więc jedynie dwa warunki, których spełnienie jest konieczne dla celów uznania, że osiągnięty dochód może korzystać z dostępnego przedsiębiorcy limitu zwolnienia podatkowego - musi to być dochód osiągnięty w wyniku działalności zlokalizowanej fizycznie na terenie SSE, która to działalność jest jednocześnie określona w treści posiadanego przez przedsiębiorcę zezwolenia strefowego. Zagadnienie to było w przeszłości przedmiotem licznych interpretacji indywidualnych, z których wynika, że zwolnienie podatkowe ustanowione w art. 21 ust. 1 pkt 63a Ustawy PIT w ramach dostępnego limitu, będzie miało zastosowanie do całości dochodu spółek osiąganego na terenie SSE i wpisującego się w określone w zezwoleniu kody statystyczne PKWiU.
Potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy można odnaleźć w m.in. następujących interpretacjach indywidualnych organów podatkowych:
- Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 grudnia 2018 r., Nr 0114-KDIP2- 3.4010.255.2018.1.MS, w której Organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika oraz stwierdził, że W myśl przepisu ustawy podatkowej (art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p.), ze zwolnienia od podatku korzysta dochód uzyskany z tytułu prowadzenia działalności określonej w decyzji o wsparciu, a nie dochód uzyskany z przeprowadzenia konkretnej inwestycji, którą określa decyzja. Bez znaczenia pozostaje tym samym to, że decyzja zostaje wydana w związku z planowanym przeprowadzeniem konkretnej inwestycji. Decydujące są natomiast określone w decyzji: przedmiot działalności i miejsce jej prowadzenia. Jeśli oba te elementy są tożsame dla działalności prowadzonej z wykorzystaniem starych i nowych środków trwałych, czyli dotyczą prowadzenia działalności w miejscu i w zakresie określonym w decyzji, to nie ma podstaw do stwierdzania konieczności przypisywania dochodu do konkretnej inwestycji odrębnie,
- Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 stycznia 2018 r., Nr 0111-KDIB1- 3.4010.429.2017.2.JKT, w której Organ uznając stanowisko podatnika za prawidłowe i odstępując od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy, zgodził się ze stanowiskiem podatnika, według którego: należy stwierdzić, że korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, będzie dochód z całej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Dla zachowania zwolnienia wskazanego w zdaniu poprzednim, konieczne jest zachowanie warunków zezwolenia, w tym kategorii produktów tworzonych wymienionych w ich treści. Nie jest istotne, czy uzyskiwane dochody będą pochodzić z inwestycji będącej podstawą dla wydania zezwolenia, czy innych zakładów produkcyjnych położonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Odnosząc powyższe uwagi do sytuacji przedstawionej w niniejszym wniosku należy przyjąć, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwolnienia dochodów osiągniętych na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia nr 1, które to zezwolenie przeszło na Wnioskodawcę w związku z sukcesją częściową (podział spółki X). Prawo to będzie przysługiwać niezależnie od faktu, że dochody osiągnięte na terenie Strefy będą generowane ze sprzedaży wyrobów wyprodukowanych na terenie zakładów produkcyjnych (położonych na terenie Strefy), innych niż przedmiot inwestycji stanowiącej podstawę Zezwolenia nr 1,
- Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 października 2017 r., Nr 0010-KDIBI-3.4010.254.2017.1.APO, w której Organ również odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy i zgodził się ze stanowiskiem podatnika, według którego: zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych podlegał będzie cały dochód z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej do wysokości limitu pomocy publicznej wynikającego z udzielonego zezwolenia. Wypełnienie warunków wynikających ze zezwolenia zapewni Spółce możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego w zakresie obejmującym całość działalności produkcyjnej na terenie strefy i brak jest podstaw uprawniających do różnicowania skutków w zakresie części dochodu z produkcji siłowników w zależności od tego, czy zostały wytworzone przy użyciu infrastruktury technicznej posiadanej przed uzyskaniem zezwolenia, czy też infrastruktury nabytej w ramach nowej inwestycji,
- Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 marca 2017 r., Nr 1462-IPPB3.4510.34.2017.1.MS, w której Organ również odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy i zgodził się ze stanowiskiem podatnika, według którego: Reasumując z przepisów podatkowych nie wynika, aby na podstawie danego zezwolenia wolny od podatku był tylko dochód z działalności gospodarczej osiągnięty z inwestycji zrealizowanej na podstawie tego zezwolenia. Wobec tego spółka może objąć zwolnieniem z podatku dochód z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie całego zakładu zlokalizowanego na terenie strefy. Ważne jest natomiast, aby był to dochód uzyskany zgodnie z zakresem przedmiotowym (PKWiU) Zezwolenia.
- Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 sierpnia 2016 r., Nr IBPB-1-3/4510-652/16-1/AW, w której wskazał, że: zwolnienie będzie miało zastosowanie do całości dochodów Spółki pochodzących z działalności prowadzonej na terenie SSE w ramach Zezwolenia, tj. zarówno do dochodów osiąganych przy wykorzystaniu nowych maszyn i urządzeń, jak i wygenerowanych z działalności Spółki prowadzonej w oparciu o maszyny i urządzenia już istniejące - do momentu wyczerpania puli pomocy publicznej dostępnej w ramach Zezwolenia lub do jego wygaśnięcia.
Stanowisko to potwierdzane jest również w orzecznictwie sądów administracyjnych. Można tu przykładowo wskazać na:
- wyrok NSA w Warszawie z dnia 14 sierpnia 2018 r., sygn. akt II FSK 2233/16, w którym Sąd wskazał, że: zwolnieniem z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. może zostać objęty dochód ustalany łącznie z całej działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o wszystkie posiadane przez niego zezwolenia, aż do wysokości ograniczeń wynikających z tych zezwoleń, bez konieczności przyporządkowania poszczególnych limitów pomocy publicznej do poszczególnych inwestycji określonych w kolejno wydawanych zezwoleniach na podstawie art. 16 ust. 1 u.s.s.e.,
- tezę wyroku NSA w Warszawie z dnia 19 lipca 2016 r., sygn. akt II FSK 1849/14, zgodnie z którą: Zwolnieniem z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397, ze zm.) może zostać objęty dochód ustalany łącznie z całej działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o wszystkie posiadane przez niego zezwolenia, aż do wysokości ograniczeń wynikających z tych zezwoleń, bez konieczności przyporządkowania poszczególnych limitów pomocy publicznej do poszczególnych inwestycji, określonych w kolejno wydawanych zezwoleniach na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r., Nr 42, poz. 274, ze zm.),
- wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 marca 2017 r., sygn. akt I SA/Gl 1194/16, w którym Sąd wskazał, że: Przychody i koszty podatkowe przedsiębiorcy strefowego ustalane są na ogólnych zasadach określonych w u.p.d.o.p., zaś zwolnienie podatkowe dotyczy - jak to wyraźnie wynika z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. - dochodu powstałego na skutek prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy (do wysokości limitu), nie zaś dochodu powstałego na skutek wdrożenia inwestycji, czy zatrudnienia pracowników, określonych w zezwoleniu. Innymi słowy, przepis art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. odwołuje się do zezwolenia (o którym mowa w art. 16 u.s.s.e.), jako podstawy działalności przedsiębiorcy na terenie strefy (z czym, przy zachowaniu przepisanych warunków, wiąże się immanentnie korzystanie z pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego), nie traktując tego zezwolenia jako źródła, które wyznacza określone koszty i przychody tworzące dochód zwolniony od podatku.
W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym na podstawie Decyzji uzyskanej przez Spółkę, której wspólnikiem jest Wnioskodawca, uprawniającej do korzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego oraz przy założeniu spełnienia przez Spółkę warunków wskazanych w Decyzji, zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), będzie podlegał cały dochód Wnioskodawcy z działalności wskazanej w Decyzji, prowadzonej przez Spółkę na terenie wskazanym w Decyzji, do limitu przyznanej pomocy publicznej, należy uznać za prawidłowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Jednym ze źródeł przychodów jest wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Jak stanowi art. 8 ust. 2 tej ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
- rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,
- ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.
Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 63b ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Przepis ten został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych 30 czerwca 2018 r. ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1162).
Na mocy ustawy o wspieraniu nowych inwestycji wprowadzono nowy mechanizm udzielania przedsiębiorcom wsparcia w podejmowaniu nowych inwestycji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Rozwiązanie zawarte w powołanej ustawie przewiduje wsparcie nowych inwestycji w formie zwolnienia od podatku dochodowego na zasadach określonych m.in. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie, którego dotyczy ww. ustawa, zastąpi wsparcie dotychczas funkcjonujące w ramach ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1010, z późn. zm.). Należy jednak zauważyć, że ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych nie została uchylona. Obowiązywanie dwóch ustaw powoduje czytelny podział na inwestycje, które będą korzystać z dotychczasowego wsparcia do 2026 r. w ramach zezwoleń wydanych na podstawie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, oraz inwestycje nowe, które mogą korzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji od momentu jej wejścia w życie. Wskazany w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji system wsparcia w postaci prawa do uzyskania przez przedsiębiorcę zwolnienia od podatku dochodowego stanowi ważne i skuteczne narzędzie zachęcające przedsiębiorców do inwestowania na terenie całego kraju. Ten instrument pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego jest dostępny dla przedsiębiorców planujących dokonanie na terenie kraju nowych inwestycji, które zgodnie z ustawodawstwem polskim oraz prawem Unii Europejskiej obejmują utworzenie nowego zakładu produkcyjnego oraz reinwestycję. W przeciwieństwie do rozwiązań przewidzianych w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych ograniczonych do inwestycji realizowanych w konkretnych lokalizacjach, o wsparcie przewidziane w ustawie mogą ubiegać się przedsiębiorcy z całego kraju, niezależnie od miejsca prowadzonej działalności gospodarczej.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest wspólnikiem Spółki jawnej, specjalizującej się w produkcji tektury falistej oraz opakowań z tektury litej i falistej, dodatkowo oferuje szeroką gamę usług w zakresie produkcji materiałów reklamowych. Spółka planuje realizację nowej inwestycji polegającą na zwiększeniu zdolności produkcyjnych obecnie istniejącego zakładu. W ramach projektu planowane są znaczące inwestycje zarówno w środki trwałe, jak i wartości niematerialne i prawne. W związku z planowaną inwestycją Spółka stara się o uzyskanie pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, z którego będą korzystać wspólnicy Spółki, na podstawie decyzji o wsparciu, zgodnie z treścią ustawy o wspieraniu nowych inwestycji. Spółka przewiduje rozpoczęcie inwestycji w grudniu 2018 r., przy czym nastąpi to nie wcześniej, niż po uzyskaniu decyzji. Zakończenie inwestycji planowane jest na grudzień 2026 r. W ramach inwestycji Spółka planuje poniesienie kosztów kwalifikowanych oraz stworzenie co najmniej 5 nowych miejsc pracy.
W odniesieniu do kwestii poruszanej we wniosku należy odwołać się do przepisów powołanej wyżej ustawy o wspieraniu nowych inwestycji. Stosownie bowiem do art. 3 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej wsparciem, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie nie może być udzielone w sytuacji lokalizacji inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin, z wyjątkiem inwestycji dotyczących tych złóż.
Użyte w ustawie określenie nowa inwestycja oznacza inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego przedsiębiorstwa, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w przedsiębiorstwie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa, z wyłączeniem przedsiębiorstwa, wobec którego wszczęte zostało postępowanie upadłościowe lub został złożony wniosek do sądu o ogłoszenie upadłości (art. 2 pkt 1 ww. ustawy).
Natomiast zgodnie z art. 4 ustawy o wpieraniu nowych inwestycji, zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.
Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej decyzją o wsparciu.
Zgodnie z art. 2 pkt 3 tej ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają: przedsiębiorca przedsiębiorcę w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r., poz. 646).
W myśl natomiast art. 4 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, decyzję o wsparciu wydaje się na realizację nowej inwestycji:
- która spełnia
kryteria:
- ilościowe,
- jakościowe;
- w ramach działalności gospodarczej niewyłączonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1.
Jak stanowi art. 15 powoływanej ustawy, decyzja o wsparciu określa okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, dotyczące:
- zatrudnienia przez przedsiębiorcę w związku z nową inwestycją, przez określony czas, określonej liczby pracowników;
- poniesienia przez przedsiębiorcę w określonym terminie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji;
- terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego koszty inwestycji poniesione przez przedsiębiorcę nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane;
- maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych, jakie mogą być uwzględnione przy określeniu maksymalnej wysokości pomocy publicznej;
- kryteriów ilościowych i kryteriów jakościowych, do których spełnienia zobowiązał się przedsiębiorca;
- terenu, na którym nowa inwestycja zostanie zrealizowana, z uwzględnieniem danych ewidencyjnych nieruchomości.
Dodać należy także, że na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 14 ust. 3 analizowanej ustawy Rada Ministrów rozporządzeniem z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1713) określiła m.in. rodzaje działalności gospodarczej, na które nie będzie wydawana decyzja o wsparciu oraz warunki udzielania pomocy publicznej.
Ponadto, w myśl § 5 ust. 6 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją przysługuje, począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej.
Wsparcie z tytułu kosztów nowej inwestycji oraz wsparcie z tytułu zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją mogą być udzielane łącznie, przy czym maksymalną dopuszczalną wielkość pomocy określa się jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i wyższej kwoty kosztów: nowej inwestycji albo dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4 (§ 5 ust. 7 ww. rozporządzenia).
Zgodnie natomiast z § 9 ust. 1 powołanego rozporządzenia, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.
Mając na uwadze powyższe regulacje prawne, stwierdzić należy, że skoro Spółka, w której Wnioskodawca jest wspólnikiem, na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji uzyska Decyzję uprawniającą do korzystania z pomocy publicznej, polegającej na zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, to przy założeniu, że Spółka spełni warunki wskazane w Decyzji, zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie podlegał cały dochód Wnioskodawcy z działalności Spółki wykazanej w Decyzji, prowadzonej na terenie wskazanym w Decyzji, do wysokości limitu przyznanej pomocy publicznej.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zauważyć należy również, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Wnioskodawcy, nie dotyczy drugiego wspólnika Spółki jawnej.
W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego niniejszą interpretację.
Jednocześnie należy wskazać, że powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości niniejszej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, że zdaniem Organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w niniejszym postępowaniu.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
