Czy w opisanej powyżej sytuacji wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dochodu uzyskanego przez zbywcę nazwy dom... - Interpretacja - IPPB1/415-295/12-2/IF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.05.2012, sygn. IPPB1/415-295/12-2/IF, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy w opisanej powyżej sytuacji wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dochodu uzyskanego przez zbywcę nazwy domeny tj. czy powinien potrącić z wynagrodzenia zbywcy zaliczkę na podatek dochodowy i uiścić go oraz doręczyć zbywcy PIT-11?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19.03.2012 r. (data wpływu 22.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki w przypadku wypłaty wynagrodzenia za przeniesienie praw do nazwy domeny internetowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.03.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki w przypadku wypłaty wynagrodzenia za przeniesienie praw do nazwy domeny internetowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca świadczy usługi w ramach giełdy domen. Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zamierza zawrzeć z osobą fizyczną umowę o przeniesienie nazwy domeny internetowej. Wnioskodawca będzie nabywcą nazwy domeny.

Osoba fizyczna będąca zbywcą ma miejsce zamieszkania na terytorium RP, nie prowadzi w ogóle działalności gospodarczej, w tym także w zakresie pośredniczenia w rejestracji czy obrotu nazwami domen internetowych. Przedmiotem umowy jest nazwa domeny.

Nazwa domeny internetowej będąca przedmiotem planowanej umowy nie stanowi utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ani znaku towarowego w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej. Stąd przedmiotem planowanej umowy nie jest zbywanie praw autorskich do nazwy domeny ani zbywanie znaku towarowego.

Przedmiotem umowy jest wyłącznie przeniesienie praw do umowy z NASK, a zatem ogół praw i obowiązków Zbywcy z umowy o rejestrację i utrzymywanie domeny zawartej z organem rejestrującym.

Z tytułu przeniesienia praw do nazwy domeny Wnioskodawca uiści Zbywcy (osobie fizycznej) umówione wynagrodzenie w postaci świadczenia pieniężnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej powyżej sytuacji wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dochodu uzyskanego przez zbywcę nazwy domeny tj. czy powinien potrącić z wynagrodzenia zbywcy zaliczkę na podatek dochodowy i uiścić go oraz doręczyć zbywcy PIT-11...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji przedmiotem umowy jest nazwa domeny, która nie stanowi utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ani znaku towarowego w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej, a zatem nie dochodzi tu do zbycia praw autorskich do nazwy domeny ani praw do znaku towarowego. Przedmiotem umowy jest wyłącznie przeniesienie praw do umowy z NASK.

Według Wnioskodawcy, źródła uzyskania przychodu przez zbywcę nazwy domeny nie stanowi w niniejszym przypadku odpłatne zbycie praw majątkowych (art. 10 pkt 7 i art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zgodnie bowiem z art. 18 wskazanej ustawy za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

W niniejszym przypadku tj. w sytuacji przeniesienia praw do umowy z NASK źródłem uzyskania przychodów będą inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z powyższym, nie znajdzie tu zastosowania art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Konkludując, według Wnioskodawcy, nie jest on płatnikiem podatku dochodowego z tytułu dochodu uzyskanego przez osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej ze zbycia praw do nazwy domeny nieposiadającej przymiotu utworu lub znaku towarowego, a co za tym idzie nie ma obowiązku potrącenia z wynagrodzenia zbywcy zaliczki na podatek dochodowy i uiszczenia go oraz doręczenia zbywcy PIT-11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zastrzec jedynie należy, iż tut. organ podatkowy dokonał oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie objętym zadanym przez niego pytaniem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 305 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie