
Temat interpretacji
Czy dom pomocy jest zobowiązany do naliczania, pobierania i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek naliczonych przez bank od środków zgromadzonych na rachunku i sporządzania deklaracji PIT 8AR?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 19.03.2012 r. (data wpływu 22.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odsetek od środków mieszkańców zgromadzonych na rachunku depozytowym Domu Pomocy Społecznej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22.03.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odsetek od środków mieszkańców zgromadzonych na rachunku depozytowym Domu Pomocy Społecznej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Dom Pomocy Społecznej jest jednostką samorządu terytorialnego. Sprawuje opiekę całodobową nad osobami przewlekle somatycznie chorymi i nad osobami przewlekle psychicznie chorymi. Dom posiada w banku jeden ogólny rachunek depozytowy, na którym są gromadzone, przechowywane i z którego wypłacane są renty, emerytury i zasiłki podopiecznym. W dziale księgowości prowadzona jest szczegółowa analityka do rachunku na konta poszczególnych mieszkańców. Na koniec każdego miesiąca bank nalicza odsetki (kapitalizacja odsetek) od środków zgromadzonych na koncie, które są dopisywane w księgowości każdemu mieszkańcowi. Od tych odsetek bank nie pobiera żadnego podatku.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dom pomocy jest zobowiązany do naliczania, pobierania i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek naliczonych przez bank od środków zgromadzonych na rachunku i sporządzania deklaracji PIT 8AR...
Zdaniem Wnioskodawcy: Środki depozytowe mieszkańców domu pomocy są gromadzone na rachunku bankowym. Bank na koniec każdego miesiąca nalicza od tych środków odsetki a DPS na podstawie art. 30a ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych odprowadza 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Podatek ten jest naliczany od 2004 roku po szkoleniu na temat depozytów w domach pomocy społecznej.
Zdaniem Wnioskodawcy ww. podatku nie należy potrącać, ponieważ środki pieniężne wpływają i są wypłacane z konta codziennie i nie stanowią lokaty bankowej. Mieszkańcy mają swobodny dostęp do własnych pieniędzy, mogą je wpłacać i wypłacać w dowolnym momencie bez utraty odsetek i nie są one zamrożone na ściśle określony czas - stały dostęp do oszczędności.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jednym ze źródeł przychodów określonym w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy podatkowej są kapitały pieniężne. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą. Przychód, o którym powyżej mowa podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.
Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (art. 30a ust. 7 ustawy).
Z literalnego brzmienia wyżej powołanych przepisów wynika, iż zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodu z tytułu odsetek pobiera się, jeżeli zostaną spełnione łącznie trzy przesłanki:
- środki te zgromadzone są na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania,
- rachunek podatnika lub inne formy oszczędzania, przechowywania lub inwestowania prowadzone są przez podmiot do tego uprawniony na podstawie odrębnych przepisów,
- środki pieniężne nie są gromadzone w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą.
W myśl art. 41. ust. 4 wyżej powołanej ustawy podatkowej płatnicy, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 ustawy.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Dom Pomocy Społecznej posiada w banku jeden ogólny rachunek depozytowy, na którym są gromadzone, przechowywane i z którego wypłacane są renty, emerytury i zasiłki podopiecznym. W dziale księgowości prowadzona jest szczegółowa analityka do rachunku na konta poszczególnych mieszkańców. Na koniec każdego miesiąca bank nalicza odsetki (kapitalizacja odsetek) od środków zgromadzonych na koncie, które są dopisywane w księgowości każdemu mieszkańcowi. Od tych odsetek bank nie pobiera żadnego podatku.
W świetle powyższego, Dom Pomocy Społecznej jest podmiotem uprawnionym do przechowywania środków pieniężnych mieszkańców Domu. Z tych też względów Dom Pomocy Społecznej, jako płatnik, jest obowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od stawianych do dyspozycji mieszkańcom domu odsetek bankowych.
Ponadto zauważyć należy, że umowa rachunku bankowego została zawarta z Domem Pomocy Społecznej, a nie osobami fizycznymi, podczas gdy art. 30a ust. 1 pkt 3 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy opodatkowania dochodu z tytułu odsetek uzyskiwanych przez osoby fizyczne, środki pieniężne znajdujące się na przedmiotowym rachunku są własnością mieszkańców Domu Pomocy Społecznej, nie zaś przychodem z działalności gospodarczej tej jednostki. A zatem bank w sytuacji wyżej opisanej nie ma obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodu z tytułu odsetek.
Specyfika przedstawionego we wniosku stanu faktycznego polega na tym, iż nie mamy w nim do czynienia z sytuacją typową, a więc sytuacją, gdy osoba fizyczna przechowuje swoje środki pieniężne na należącym do niej rachunku bankowym i uzyskuje z tego tytułu - bezpośrednio od banku - dochody w postaci odsetek, lecz z przypadkiem, w którym środki pieniężne stanowiące własność poszczególnych mieszkańców Domu Pomocy Społecznej przechowywane są na rachunku depozytowym należącym do tego Domu. Jak wynika z wniosku bank na koniec każdego miesiąca nalicza odsetki do rachunku depozytowego. Z konta depozytowego odsetki są rozliczane i dopisywane do stanu środków pieniężnych każdego mieszkańca. Zatem to właściciel rachunku czyli Dom Pomocy Społecznej prowadząc konta analityczne każdego depozytu przypisuje odsetki indywidualnie dla każdego mieszkańca. Powyższe oznacza, że tylko Dom Pomocy Społecznej może zindywidualizować wysokość odsetek przypadających na poszczególnych mieszkańców Domu i to na nim jako płatniku spoczywa obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Płatnik przesyła w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym deklarację roczną PIT-8AR.
Końcowo wskazać należy, iż z przedstawionego stanowiska wynika, iż Wnioskodawca postępuje prawidłowo naliczając i odprowadzając podatek od odsetek dopisywanych do indywidualnych kont mieszkańców domu pomocy. Jednak z uwagi na odmienne zdanie Wnioskodawcy od stosowanej praktyki stanowisko Domu Pomocy uznaje się za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 355 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
