
Temat interpretacji
Opodatkowanie renty otrzymywanej z Niemiec po zmarłym mężu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymywanej z Niemiec - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 września 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem w dniu 25 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymywanej z Niemiec.
We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni w 2002 r. wyjechała do Niemiec. W dniu 11 maja 2002 r. zawarła związek małżeński z obywatelem Niemiec. Zgodnie z niemieckim prawem została zameldowana w niemieckim urzędzie meldunkowym. Od tego czasu wraz z mężem mieszkała i prowadziła gospodarstwo domowe w Niemczech.
W dniu 18 maja 2008 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni. Od dnia 1 czerwca 2008 r. otrzymuje po Nim rentę. W Niemczech mieszkała do dnia 1 kwietnia 2011 r., następnie wymeldowała się i powróciła na stałe do Polski. Przez cały czas posiadała i nadal posiada obywatelstwo polskie.
Rentę po zmarłym mężu wypłaca Deutsche Rentenversicherung B.-B. Od sierpnia 2007 r. Wnioskodawczyni otrzymuje z Polski własną wypracowaną emeryturę. O tym fakcie została powiadomiona strona niemiecka. Wnioskodawczyni posiada niemiecki numer identyfikacji podatkowej.
W sierpniu 2011 r. Wnioskodawczyni otrzymała z niemieckiego urzędu skarbowego druki w języku niemieckim i polskim do wypełnienia przez polski urząd skarbowy. Druk z tytułu otrzymywanej emerytury za lata 2008-2010, właściwy urząd skarbowy wypełnił jedynie w języku polskim. Druki w języku niemieckim dotyczące dochodów osiągniętych z tytułu renty otrzymywanej z Niemiec za lata 2008-2010 nie zostały wypełnione, gdyż została poinformowana, że urząd skarbowy takich rzeczy nie robi.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy istnieje obowiązek opodatkowania w Polsce renty otrzymywanej z Niemiec za okres od dnia 1 czerwca 2008 r. do 1 kwietnia 2011 r. mimo, że w tym czasie Wnioskodawczyni miała miejsce zamieszkania w Niemczech...
- Czy za 2011 r. po powrocie do Polski Wnioskodawczyni ma obowiązek ująć w rozliczeniu rocznym niemiecką rentę i polską emeryturę...
Zdaniem Wnioskodawczyni, renta otrzymywana z Niemiec nie powinna być opodatkowana w Polsce, stosownie do umowy zawartej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90). Od renty niemieckiej podatek jest pobierany w Niemczech. W Polsce opodatkowana jest emerytura, którą otrzymuje od 2007 r. natomiast renta niemiecka jest wolna od podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
- posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
- przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 3 ust. 2a ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W myśl art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.
Na podstawie art. 18 ust. 2 ww. umowy bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.
Świadczeniami, których dotyczą postanowienia art. 18 ust. 2 umowy, są m.in. świadczenia przyznane przez Niemiecką Federalną Instytucję Ubezpieczeń Rentowych - Deutsche Rentenversicherung.
Z powyższych przepisów wynika zatem, iż renta otrzymywana z Niemiec, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawczyni w 2002 r. wyjechała do Niemiec. W dniu 11 maja 2002 r. zawarła związek małżeński z obywatelem Niemiec. Zgodnie z niemieckim prawem została zameldowana w niemieckim urzędzie meldunkowym. Od tego czasu wraz z mężem mieszkała i prowadziła gospodarstwo domowe w Niemczech. Posiada niemiecki numer identyfikacji podatkowej.
W dniu 18 maja 2008 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni. Od dnia 1 czerwca 2008 r. otrzymuje po Nim rentę. W Niemczech mieszkała do dnia 1 kwietnia 2011 r., następnie wymeldowała się i powróciła na stałe do Polski. Przez cały czas posiadała i nadal posiada obywatelstwo polskie.
Rentę po zmarłym mężu wypłaca Deutsche Rentenversicherung B.-B. Od sierpnia 2007 r. Wnioskodawczyni otrzymuje z Polski własną wypracowaną emeryturę. O tym fakcie została powiadomiona strona niemiecka.
Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, uznać należy, iż od czerwca 2008 r. do marca 2011 r. Wnioskodawczyni posiadała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Niemiec, natomiast w Polsce podlegała ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. podlegała opodatkowaniu jedynie od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Oznacza to, że Wnioskodawczyni w ww. okresie nie podlegała w Polsce obowiązkowi podatkowemu z tytułu otrzymywanej z Niemiec renty po zmarłym małżonku.
Natomiast począwszy od 1 kwietnia 2011 r. w związku z przeniesieniem centrum interesów osobistych i gospodarczych do Polski, Wnioskodawczyni posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, w związku z czym, stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce ciąży na Wnioskodawczyni nieograniczony obowiązek podatkowy, tj. podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.
Zgodnie jednak z powołanym art. 18 ust. 2 umowy międzynarodowej, renta wypłacana Wnioskodawczyni z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu w Polsce.
W tym przypadku nie będzie miała również zastosowania metoda unikania podwójnego opodatkowania. Przedmiotowe dochody zgodnie z cytowaną umową podlegają bowiem opodatkowaniu tylko w Niemczech, tym samym nie występuje podwójne opodatkowanie. W związku z tym renta otrzymywana z Niemiec nie ma wpływu na sposób opodatkowania dochodów uzyskanych w Polsce.
W świetle powyższego, dochody z tytułu renty wypłacanej z Niemiec nie będą podlegały uwzględnieniu w zeznaniu podatkowym za 2011 r. Jeżeli zatem w 2011 r. Wnioskodawczyni osiągnie dochód jedynie z emerytury krajowej będzie zobowiązana do złożenia zeznania podatkowego na formularzu PIT-37.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w S., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
