Wydatki poniesione na prowadzenie rachunku Tax Care powinny stanowić koszt uzyskania przychodów dla celów podatkowych. Wydatki takie, co do zasady są ... - Interpretacja - IPPB1/415-6/11-2/ES

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.03.2011, sygn. IPPB1/415-6/11-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Wydatki poniesione na prowadzenie rachunku Tax Care powinny stanowić koszt uzyskania przychodów dla celów podatkowych. Wydatki takie, co do zasady są tzw. kosztami pośrednimi, a jako takie koszty, niewątpliwie związane z prowadzoną opodatkowaną działalnością gospodarczą stanowią koszt uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 29.12.2010 r. (data wpływu 03.01.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.01.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w podstawowym zakresie polegającą na sprzedaży urządzeń drukujących oraz materiałów eksploatacyjnych do nich. Ponadto świadczy usługi w zakresie poligrafii. Dla celów podatkowych prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Do prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca używa rachunków bankowych w tym rachunku bankowego prowadzonego przez Bank S.A. o nazwie Tax Care (dalej: Tax Care). Rachunek ten służy do dokonywania różnych operacji finansowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą takich jak: dokonywania płatności za zakupione towary i usługi oraz otrzymywania zapłaty za dokonane dostawy towarów i usług. Rachunek Tax Care różni się tym od najczęściej występujących na rynku, że w ramach jego prowadzenia posiadacz otrzymuje pakiet darmowych ubezpieczeń w E. S.A. pod nazwą Twoje ... oraz ... S.A. pod nazwą Twoja .

Opłata za prowadzenie rachunku zależy od wyboru przez posiadacza wariantu rachunku, z którym wiąże się dany pakiet darmowych ubezpieczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy miesięczne opłaty za prowadzenie rachunku Tax Care stanowią koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust.1 podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tzw. katalogu negatywnym nie znajdujemy wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów opłat za prowadzenie rachunku bankowego.

Jednocześnie, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku gdy stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz jednorazowa wartość transakcji bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez NBP ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc w którym dokonano transakcji.

Ponadto na podstawie art. 61 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa zapłata podatków przez podatników prowadzących działalność gospodarczą i obowiązanych do prowadzenia księgi rachunkowej lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów następuje w formie przelewu.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą i prowadząca podatkową księgę przychodów i rozchodów jest zobowiązana do posiadania co najmniej jednego rachunku bankowego. Ponosząc wydatek w postaci opłaty za prowadzenie rachunku bankowego często klient banku nabywa oprócz usługi głównej, również usługi jej towarzyszące. Do takich usług zalicza się między innymi usługę indywidualnego doradcy klienta (posiadacza rachunku), czy przyznanie dodatkowych kart kredytowych jak również ubezpieczenia na życie. W ramach jednej opłaty za prowadzenie rachunku Wnioskodawca otrzymuje dodatkowo usługę ubezpieczeniową świadczoną przez podmiot współpracujący z bankiem.

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki poniesione na prowadzenie rachunku Tax Care powinny stanowić koszt uzyskania przychodów dla celów podatkowych. Wydatki takie, co do zasady są tzw. kosztami pośrednimi, a jako takie koszty, niewątpliwie związane z prowadzoną opodatkowaną działalnością gospodarczą stanowią koszt uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wskazać jedynie należy, iż obwieszczeniem Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 marca 2010 r. został ogłoszony jednolity tekst ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie