Pytanie podatnika - Interpretacja - DD4/PB6/033-0481-801/06/mk/JG

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.08.2006, sygn. DD4/PB6/033-0481-801/06/mk/JG, Minister Finansów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 24 maja 1977 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Królestwa Norwegii o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1979 r., Nr 27, poz. 157 z późn. zm.),

Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie zasad opodatkowania w Polsce przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Norwegii.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Pan X posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski. Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5% przychodów. W 2005 r. Podatnik zawarł kontrakt z podmiotem norweskim, którego przedmiotem było wykonanie robót budowlanych na terytorium Norwegii. Strony kontraktu uzgodniły, iż usługi zostaną wykonane do dnia 31 grudnia 2005 r. Podatnik wykonał usługi w terminie wynikającym z umowy.

W celu wykonania usług na terytorium Norwegii, Podatnik zarejestrował oddział swojej firmy w tym państwie. Pobyt Podatnika w Norwegii w 2005 r. miał charakter tymczasowy, związany z wykonaniem krótkoterminowego kontraktu na świadczenie usług budowlanych.

Zdaniem Podatnika działalność prowadzona na terytorium Norwegii nie była wykonywana poprzez położony w tym państwie zakład. Oznacza to, iż dochód z tytułu prowadzonej działalności nie podlega opodatkowaniu w Norwegii. Jednocześnie dochód ten podlega opodatkowaniu w Polsce, w związku z czym na Podatniku spoczywa obowiązek, po przeliczeniu na walutę polską przychodów uzyskanych w Norwegii, połączenia zagranicznych przychodów z przychodami uzyskanymi w Polsce i opodatkowania stawką zryczałtowanego podatku 5,5%.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, zważono co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

Stosownie do art. 7 ust. 1 umowy z dnia 24 maja 1977 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Królestwa Norwegii o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko do takiej wysokości, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 umowy, określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. W szczególności, art. 5 ust. 2 pkt g) umowy stanowi, iż zakładem jest budowa albo montaż, które trwają przez okres dłuższy niż 18 miesięcy.

Z powyższych przepisów wynika, iż dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Norwegii, może być opodatkowany w Norwegii, pod warunkiem że działalność prowadzona jest poprzez położony na terytorium tego państwa zakład. W takim przypadku dochód, który może być przypisany temu zakładowi może być opodatkowany w Norwegii.

Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt g) umowy, w przypadku świadczenia usług budowlanych lub montażowych, należy uznać, iż Podatnik będzie wykonywał działalność za pośrednictwem zakładu, o ile działalność prowadzona będzie przez okres dłuższy niż 18 miesięcy.

Jeżeli działalność na terytorium Norwegii nie jest prowadzona za pomocą położonego w tym państwie zakładu, dochód Podatnika podlegać będzie opodatkowaniu wyłącznie w państwie, w którym znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba Podatnika, czyli w Polsce.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów uważa, iż prawidłowe jest stanowisko Podatnika, zgodnie z którym działalność wykonywana na terytorium Norwegii nie stanowi zakładu. Zgodnie bowiem z przedstawionym przez Podatnika stanem faktycznym Podatnik prowadził działalność w Norwegii na podstawie krótkoterminowego kontraktu a rozpoczęcie i zakończenie usług nastąpiło w 2005 r. Oznacza to, iż warunek określony w art. 5 ust. 2 pkt g) umowy nie został spełniony.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 7 ust. 1 umowy, dochód Podatnika podlegać będzie opodatkowaniu wyłącznie w państwie jego rezydencji, czyli w Polsce. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego przychód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Podatnika podlega w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r., Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Oznacza to, iż na Podatniku spoczywa obowiązek opodatkowania przychodu osiągniętego w Norwegii łącznie z przychodami uzyskanymi na terytorium Polski, na zasadach określonych w tej ustawie.

M
inister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Minister Finansów