Na podstawie art. 14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Szczeci... - Interpretacja - PB 2.41-415/96/2004

Shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 09.07.2004, sygn. PB 2.41-415/96/2004, Izba Skarbowa w Szczecinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie, w związku ze stwierdzeniem, iż informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, udzielona przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gryfinie, pismem z dnia 14.05.2004 r., Nr US.DPD/42/415/11/04, jest nieprawidłowa, dokonuje jej zmiany i wyjaśnia, co następuje.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie normy prawa podatkowego wynikające z art. 5 a pkt 6, art. 10 ust. 1 pkt 2, art. 13 pkt 7 i pkt 9, art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Podatniczki, uzasadnionej w sposób następujący:

Na podstawie art. 5 a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku za pozarolniczą działalność gospodarczą uważało się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów prawa działalności gospodarczej, wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 13.

W art. 13 jednocześnie ustawodawca wskazał katalog przychodów z działalności wykonywanej osobiście, do których zaliczył w punkcie 7 przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych oraz w punkcie 9 przychody z tytułu osobiście wykonywanej działalności na podstawie kontraktu menedżerskiego lub umów o podobnym charakterze.

Jakkolwiek w omawianym przypadku Podatniczka, zgodnie z podanym stanem faktycznym, przy realizacji działalności w zakresie doradztwa i zarządzania miała zatrudniać osoby fizyczne to jednak należy mieć na uwadze to, że charakter pełnionej przez Podatniczkę funkcji viceprezesa zarządu (z uwagi na jej osobisty charakter i oparcie na więzach szczególnego zaufania - i wynikającą z tego niemożność wyręczania się osobami trzecimi) w świetle zapisów kontraktu i przepisów obowiązującego prawa wykluczał taką możliwość. Stąd też biorąc pod uwagę fakt, iż realizacja praw i obowiązków wynikających z członkostwa w zarządzie wymaga osobistego udziału (a zasiadanie w zarządzie było przecież warunkiem podpisania oraz dalszego obowiązywania kontraktu) i uzyskanie przychodu z usług w zakresie zarządzania było właśnie konsekwencją powołania do tego organu należało w związku z tym otrzymywane przez Podatniczkę przychody zaliczyć, zgodnie z art. 13 pkt. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2.

Powyższe oznacza więc, że w przypadku osób należących do składów zarządów, które posiadają jednocześnie zawarty kontrakt menedżerski z podatnikiem w organach którego zasiadają, przychody z takiej umowy należy uważać w świetle art. 5a pkt 6 za przychody z członkostwa w organach osób prawnych (na podst. art. 13 pkt 7 ustawy), gdyż samo zawarcie kontraktu nie może być odczytane za okoliczność, która powoduje zmianę kwalifikacji źródła przychodu.

Co zaś do wielkości przysługujących Pani kosztów uzyskania przychodów Dyrektor Izby Skarbowej informuje, iż zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 w zakresie przychodów osiąganych z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 koszty uzyskania przychodów określa się, na podstawie art. 22 ust. 2, jedynie do wysokości 1199,52 zł.

Zauważyć jednocześnie należy, iż odbiorca usług świadczonych przez Podatniczkę, będący osobą prawną, występował jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Powinien on zatem potrącić zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Reasumując, w stanie prawnym obowiązującym w 2003 roku, świadczone przez Podatniczkę usługi zaliczyć należy do działalności wykonywanej osobiście. W związku z czym nie miała Pani obowiązku wystawiania faktur VAT, ewidencjonowania przychodów oraz prawa ujmowania poniesionych wydatków w koszty uzyskania przychodów do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, gdyż przysługiwały one jedynie w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy.

Izba Skarbowa w Szczecinie