POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. - Interpretacja - PD/415-19/2006

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.05.2006, sygn. PD/415-19/2006, Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE
w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego, po zapoznaniu się ze stanowiskiem zawartym we wniosku z dnia 24-04-2006 roku i dokonaniu oceny prawnej; orzeka w następujący sposób:

- stanowisko jest prawidłowe

UZASADNIENIE

Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zobowiązuje, stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia. W dniu 24-04-2006r. zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego; Zgodnie z zaświadczeniem o dokonaniu wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej, prowadzona jest działalność określona wg klasyfikacji jako PKD 74.14A doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Podatnik wykonuje usługi na rzez firmy niemieckiej.
Zadaniem Podatnika jest:towarzyszenie przedstawicielom firmy zlecającej (nabywcy usługi),doradztwo i tłumaczenie rozmów negocjacyjnych, wyjaśniających określone sytuacje (między innymi zagadnienia techniczne), prowadzących w efekcie do osiągnięcia obustronnego porozumienia, doradztwo i tłumaczenie korespondencji i przekazywania jej osobom odpowiedzialnym za wykonywanie określonych czynności, doradztwo przedstawicielom firmy zlecającej (niemieckiej) w określonych sytuacjach sposobu postępowania w efekcie, którego nastąpi obopólne porozumienie. Podatnik wskazuje że:nie ma sowbody w podejmowaniu decyzji, ponieważ działania Podatnika muszą być zgodne z polityką zleceniodawcy, wynagrodzenie Podatnika (zleceniobiorcy) zostało ustalone w kwocie stałej, jest to usługa wykonywana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej,
- Podatnik prowadzi usługi doradcze-consulting service dla innej firmy,nie świadczył w poprzednim roku podatkowym i nie świadczy w tym roku usług na rzecz byłego pracodawcy, żródłem przychodów nie są przychody z działalności wykonywanej osobiście, nie jest zatrudniony w firmie niemieckiej (zleceniodawca) na umowę o pracę, nie zlecano zarządzania "cudzym" przedsiębiorstwem, nie nałożono obowiązku kierowania przedsiębiorstwem w ramach kontraku menedżerskiego, wymienionego w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dchodowym od osób fizycznych,

Pytanie brzmi: czy Podatnik może korzystać z opodatkowania podatkiem liniowym 19%. Odnosząc powyższy stan faktyczny przedstawiono następujące stanowisko - cyt. ,,Uważam że mogę się rozliczać w formie: podatek liniowy wg stawki 19%". Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisów art. 5a pkt 6, art. 9a ust. 2, art. 10 ust. 1 pkt 3, art. 30c ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jedn.tekst Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn.zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska uznał, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe. Zgodnie z art. 9a ust. 2 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Natomiast ust. 3 tegoż artykułu stanowi, że jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki nie mającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1. Wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2. Wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do złożenia właściwych deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku i wpłacenia zaliczek obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
Stosownie do art. 5a ust. 6 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Z treści złożonego wniosku oraz zaświadczenia REGON (złożonego w dniu 14.04.2006r.) wynika, że świadczone przez Podatnika usługi, sklasyfikowane zostały przez urząd statystyczny do PKD 74 14A . Należy jednak nadmienić, że składając wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w dniu 28.02.2006r. Podatnik wskazał, częściowo inny zakres wykonywanych usług oraz, że wykonywane przez Podatnika usługi zostały sklasyfikowane do PKD 7414B, tj: zarządzanie i kierowanie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. W odpowiedzi na tamten wniosek wydano postanowienie, z którego wynikało, że uzyskiwane przychody należy zakwalifikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym wskazano, że Podatnik nie może być opodatkowany podatkiem liniowym. Obecnie Podatnik przedłożył drugie zaświadczenie REGON, a także w niniejszym wniosku zmienił częściowo zakres wykonywanych usług. W konsekwencji należy stwierdzić, że jeżeli uzyskiwane przez Podatnika przychody nie są przychodami ze źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 4-9. Podatnik ma możliwości skorzystania z opodatkowania podatkiem liniowym według 19% stawki, bowiem prawo do opodatkowania stawką liniową podatku przysługuje jedynie podatnikom, którzy uzyskują wyłącznie przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Niniejsza interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku jak wyżej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim