Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. ... - Interpretacja - US.PDOF/415/13-2/06

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.06.2006, sygn. US.PDOF/415/13-2/06, Urząd Skarbowy w Ropczycach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 8.05.2006 r., uzupełnionego w dniu 31.05.2006 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie obowiązku pobrania i odprowadzenia podatku od kwoty wypłaconej pracownikowi tytułem dofinansowania kosztów dokształcania się pracownika, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ropczycach uznaje stanowisko strony za prawidłowe.

W dniu 9.05.2006 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ropczycach wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ordynacji podatkowej. (...) Jednostka zwróciła się z zapytaniem czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istnieje obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku od kwoty wypłaconej pracownikowi tytułem dofinansowania kosztów dokształcania się pracownika (tj. czesnego, kierunek studiów zgodny z zajmowanym stanowiskiem). Z opisanego we wniosku stanu faktycznego sprawy wynika, że Urząd Miejski dofinansował pracownikowi koszty dokształcania, tj. czesnego za studia. Pracownik podjął studia bez skierowania zakładu pracy. Zgodnie jednak z wydanym w tej sprawie zarządzeniem Burmistrza, pracownik ma prawo dofinansowania, jeżeli spełnia określone w tym zarządzeniu warunki. Dofinansowanie następuje z urzędu bezpośrednio na konto pracownika po udokumentowaniu przez niego wpłat na rzecz uczelni. Zdaniem strony są to przychody wolne od podatku dochodowego.

W myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych. Odrębnymi przepisami, na które powołuje się powyższy przepis jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12.10.1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103, poz. 472 ze zm.). Stosownie do § 3 ww. rozporządzenia kształcenie dorosłych w formach szkolnych odbywa się w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i szkołach wyższych zwanych dalej "szkołami". Zakres świadczeń, jakie pracodawca ma możliwość przyznać pracownikowi podejmującemu naukę w szkole bez skierowania zakładu pracy określa § 5 powołanego rozporządzenia. W świetle powyższych przepisów dopłata do czesnego dla kształcących się pracowników korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Urząd Skarbowy w Ropczycach