Spółka przystąpiła do umowy o partnerstwie na rzecz rozwoju w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-20... - Interpretacja - RO-XV/415/PDOF-660/ 93 /JS/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.02.2006, sygn. RO-XV/415/PDOF-660/ 93 /JS/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Spółka przystąpiła do umowy o partnerstwie na rzecz rozwoju w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jest to Partnerstwo na rzecz Rozwoju "Centrum Zielonych Technologii", którego działania są realizowane w ramach Tematu F "Wspieranie zdolności dostosowania się firm i pracowników do strukturalnych zmian gospodarczych oraz wspieranie wykorzystania technologii informacyjnych i innych nowych technologii" Programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006.

Partnerzy są współrealizującymi projekt, odpowiedzialnymi za realizację jednego lub kilku zadań określonych w Programie Działania 2. Spółka - jako Partner- jest odpowiedzialna za realizację następującego zadania: Opracowanie modelu wdrażania markowych produktów turystycznych na obszarach cennych przyrodniczo, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wiejskich. Partnerzy wykonują osobiście przyjęte na siebie zadania. Zlecanie dostaw towarów lub usług podmiotom nie będącym stroną umowy, zwanymi dalej podwykonawcami, może dotyczyć jedynie części zadania powierzonego Partnerowi zgodnie z Programem Działania 2, która nie może być wykonana bezpośrednio przez Partnera lub w ramach współpracy między Partnerami.

W ramach realizacji zadania: "opracowanie modelu wdrażania markowych produktów turystycznych na obszarach cennych przyrodniczo, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wiejskich" S.c. będzie ponosiła szereg wydatków przewidzianych w w/w umowie (w ramach programu EQUAL), takich jak: wynagrodzenia na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, wydatki na wyjazdy zagraniczne i krajowe, na wynajęcie biura, zakup usług telekomunikacyjnych, księgowych, wydatki na nabycie artykułów biurowych i niskocennych środków trwałych. Na pokrycie powyższych wydatków S.c. otrzymywała będzie przewidziane projektem środki finansowe (środki pochodzą w całości z Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej). Otrzymywane środki nie stanowią wynagrodzenia dla S.c., a jedynie sfinansowanie wydatków, które poniesie realizując zadania wynikające z przedstawionej wyżej umowy.

Jedną z osób, które będą wykonywały prace przy realizacji w/w umowy będzie Pan sam - jako główny ekspert projektu. S.c., jako Partner, ma zapewnić kadry projektu, a nie być ekspertem czy doradcą dla projektu. Ekspertem, specjalistą jest wyłącznie osoba fizyczna zatrudniana na umowę o pracę lub samozatrudniająca się. Będzie Pan ekspertem projektu na podstawie umowy o pracę zawartej z S.c. W ramach umowy nie będzie Pan prowadził spraw Spółki, lecz będzie wykonywał usługi merytoryczne, związane z wykorzystaniem Pańskiej wiedzy merytorycznej, której nie posiada drugi wspólnik Spółki. Usługi, które będzie Pan wykonywał jako pracownik Spółki są odmienne od tych, jakie świadczy S.c., ponieważ Spółka nie przeprowadza modeli doświadczalnych rynku pracy w zakresie wymaganym przez program EQUAL.

Obowiązki "głównego eksperta i autora projektu EKOTURY-STYKA odpowiedzialnego za część merytoryczną i powiązania z partnerami CZT (brand manager)" dotyczą wszystkich etapów pracy merytorycznej Zadania i są następujące:1/1; Organizacja i dostosowywanie biura do potrzeb projektu EKOTURYSTYKA 1/2; Identyfikacja potencjalnych obszarów wsparcia w oparciu o wzorce krajowe i zagraniczne Analiza rynku produktów turystycznych w województwie podlaskim na tle zjawisk w Polsce Analiza rozwoju najbardziej reprezentatywnych ekoturystycznych produktów markowych w województwie podlaskim Przeprowadzenie konsultacji wyjazdowych z ponadnarodowym partnerem polskim na temat rozwoju produktów turystycznych na Dolnym Śląsku- zebranie danych i ich analiza Przeprowadzenie konsultacji wyjazdowych z ponadnarodowym partnerem zagranicznym Zebranie i analiza informacji o produktach turystycznych rynku zagranicznego Opracowanie materiału zbiorczego na temat stanu rozwoju markowych produktów ekoturystycznych w województwie podlaskim na tle obserwowanych zjawisk u partnerów ponadnarodowych 1/3; Analiza potrzeb i wiedzy MSP na temat metod wdrażania produktów ekoturystycznych w województwie podlaskim 1/5; Przeprowadzenie pierwszej serii spotkań terenowych 2/1; Przygotowanie wstępnego modelu wdrażania markowego produktu turystycznego z uwzględnieniem sugestii MSP i przesłanek analitycznych z kraju i zagranicy 2/2; Opracowanie propozycji regulaminów wdrażania markowych produktów turystycznych w obszarze ekoturystyki 2/4; Przeprowadzenie drugiej serii spotkań w sprawie projektu 2/6; Opracowanie systemu podnoszenia konkurencyjności MSP poprzez warsztaty, szkolenia i seminaria produktowe 2/7; Rozstrzygnięcie pierwszego etapu wsparcia beneficjentów poprzez zakup sprzętu2/9; Organizacja oraz przeprowadzenie warsztatów i seminariów 2/10; Ewaluacje pośrednie modelu wdrażania produktów turystycznych 3/1; Rozstrzygnięcie drugiego etapu wsparcia beneficjentów 3/2; Podsumowanie efektów pośrednich modelu wsparcia MSP przez EKOTURYSTYKĘ3/3;Opracowanie wyników projektu i stworzenie modelu wdrażania markowych produktów turystycznych - ewaluacja końcowa 3/4: Rozliczenie projektu.

Warunkiem dokonywania płatności w ramach Partnerstwa na rzecz Rozwoju będzie złożenie wniosku o zaliczkę, płatności pośrednie i płatność końcową. Środki finansowe będą przelewane przez Administratora na wydzielone konta każdego z Partnerów, następnie z tego konta będzie dokonywana płatność za usługi zewnętrzne i wszelkie wynagrodzenia. W tym kontekście wynagrodzenie głównego eksperta i wspólnika s.c. będzie dokonywane z tego samego konta, co wynagrodzenie innych pracowników zatrudnianych na umowę o pracę lub o dzieło. Dopuszcza się sytuację, w której z powodu nieterminowego dokonania przelewu środków projektowych przez Krajową Strukturę wsparcia i w efekcie Administratora, każdy z Partnerów będzie musiał pokrywać bieżące zobowiązania z własnych środków z własnego głównego konta, a następnie będzie dokonywany przelew wyrównujący dług wewnętrzny.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powołany przepis wprowadza przedmiotowo-podmiotowe przesłanki zwolnienia, które muszą być spełnione łącznie, a mianowicie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:- środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W przedstawionym stanie faktycznym ... s.c., jako Partner w ramach programu EQUAL, uzyskuje środki z bezzwrotnej pomocy pochodzące w całości z Europejskiego Funduszu Społecznego i również w całości przeznacza je na bezpośrednią realizację celu programu finansowanego z tych środków. Celem, realizowanym przez s.c., jest opracowanie modelu wdrażania markowych produktów turystycznych na obszarach cennych przyrodniczo, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wiejskich.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz cytowane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać, iż dochody pochodzące z bezzwrotnej pomocy unijnej, otrzymane w związku z bezpośrednią realizacją celu programu, objętego tą pomocą, przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej (bezpośredniego beneficjenta), korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 01.12.2005r., stwierdza, iż dochody pochodzące z bezzwrotnej pomocy unijnej, otrzymane przez podatnika (bezpośredniego beneficjenta) w związku z bezpośrednią realizacją celu programu objętego tą pomocą, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku