
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku , z dnia 11.02.2005r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 02.03.2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w części dotyczącej opodatkowania, otrzymanej w ramach Programu Phare 2001 Spójność Społeczna i Gospodarcza-Promocja Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, dotacji na współfinansowanie usługi doradczej w związku z inwestycją polegającą na zakupie środków trwałych,
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko Podatnika jest prawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 02.03.2005r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek firmy ..., której wspólnikami są ... o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:
W październiku 2004r. firma nasza otrzymała dotację w ramach programu Phare 2001 Spójność Społeczna i Gospodarcza-Rozwój Małych i Średnich Przedsiębiorstw w łącznej kwocie 82.289,96 zł na pokrycie części kosztów zakupu samochodu specjalnego do przewozu betonu płynnego- betonomieszarki, który został zakupiony 17.06.2004r. i jest środkiem trwałym od którego dokonywane są odpisy amortyzacyjne.
W lipcu, sierpniu i we wrześniu 2004r. otrzymaliśmy dotacje również z programu Phare 2001 Spójność Społeczna i Gospodarcza-Promocja Rozwoju M.Ś.P. w kwocie łącznej 15.967,02 zł przeznaczoną na współfinansowanie realizacji przedsięwzięcia "Opracowanie studium wykonalności inwestycji i wniosku o finansowanie zewnętrzne inwestycji". Przedsięwzięcie zostało zrealizowane przez firmę ... z siedzibą w .... Opracowanie studium wykonalności inwestycji i wniosek o finansowanie zewnętrzne inwestycji dotyczyło zakupu samochodu specjalnego-betonomieszarki, o którym mowa w pkt 1.
Celem prac przygotowanych przez konsultantów firmy ... było opracowanie biznes planu dla inwestycji polegającej na zakupie środków trwałych przez .... oraz sporządzenie wniosku o dofinansowanie tych inwestycji. Usługa została wykonana w maju 2004r. Biznes plan opracowany przez firmę doradczą wykazał zasadność naszych planów inwestycyjnych dotyczących zakupu betonomieszarki.
Pytania zawarte we wniosku:
1.
Czy wartość początkową środka trwałego-betonomieszarki należy podwyższyć o wartość usługi doradczej czy też wartość usługi stanowi koszt uzyskania przychodu?
2. Czy dotacja otrzymana na współfinansowanie usługi doradczej jest w naszym przypadku wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust.1 pkt 47 c czy art. 21 ust.1 pkt 114?
W części dotyczącej zapytania nr 1 wydano odrębne postanowienie.
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.
Zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 114 wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, lub środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, lub międzynarodowych instytucji finansowych w ramach rządowych programów.
Program Rozwoju Przedsiębiorstw jest realizowany w ramach programu Phare 2001 Spójność Społeczna i Gospodarcza-Promocja Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Program Rozwoju Przedsiębiorstw ustanowił Fundusz Dotacji dla przedsiębiorców. Budżet dotacji wynosi 1,8 miliona euro ze środków Phare oraz 0,6 miliona euro z polskich środków budżetowych. Jednostką wdrażającą program jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Zdaniem wnioskodawcy dotacja otrzymana przez firmę korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust.1 pkt 114 ponieważ pochodzi nie tylko ze środków publicznych ale w większej części ze środków Wspólnoty Europejskiej w ramach programu Phare 2001 SSG. W art. 21 ust.1 pkt 47c mowa jest o kwotach otrzymanych od agencji rządowych ale otrzymanych przez te agencje ze środków budżetu państwa.
:
Zgodnie z art. 14 ust.2 pkt 2 ustawy z 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Otrzymane dotacje stanowią co do zasady przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym za wyjątkiem:
- dotacji związanych z zakupem środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, które w ogóle nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej
-
dotacji zwolnionych z podatku dochodowego na podstawie przepisów art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków dokonywane jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków pomocy bezzwrotnej oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma
zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca-bez względu na rodzaj umowy-wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Ponadto zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 47c w/w ustawy, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.
Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami art. 21 ust.1 pkt 46 oraz pkt 47c dotacja z programu Phare 2001 Spójność Społeczna i Gospodarcza-Promocja Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw otrzymana przez spółkę jawną, przeznaczona na współfinansowanie realizacji przedsięwzięcia "opracowanie studium wykonalności inwestycji i wniosku o finansowanie zewnętrzne inwestycji" polegającej na zakupie samochodu specjalnego do przewozu betonu płynnego- betonomieszarki", nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 114 dotyczy zwolnienia z opodatkowania wartości otrzymanych nieodpłatnych świadczeń, świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartości świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków wskazanych w tym przepisie, nie dotyczy więc stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.
W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku jest prawidłowe w części dotyczącej stwierdzenia, iż otrzymana w ramach Programu Phare 2001 Spójność Społeczna i Gospodarcza-Promocja Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw dotacja na współfinansowanie usługi doradczej w związku z inwestycją polegającą na zakupie środków trwałych jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast nieprawidłowe w części dotyczącej podanej przez Podatnika podstawy prawnej zwolnienia.
Pouczenie:
Udzielona interpretacja co do zakresu i stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia
11.02.2005r. (data wpływy do tut. organu podatkowego 02.03.2005) oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia opisanego we wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, przysługuje zażalenie.
Zażalenie zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1, art. 220 i art.223 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.
Zażalenie, zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej, winno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Zażalenie podlega opłacie
skarbowej w wys. 5 zł (w znakach opłaty skarbowej).
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.
Otrzymują:1. Pełnomocnik2. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie3. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie4. a/a
