Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, po... - Interpretacja - PD-I-4150/2/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 03.12.2004, sygn. PD-I-4150/2/04, Izba Skarbowa we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) po zapoznaniu się z informacją udzieloną Panu przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze w trybie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej pismem z dnia 16 września 2004 roku Nr US.PD-I-410/2515/04 oraz z Pana wnioskiem z dnia 5 września 2004 roku, wniesionym do Ministerstwa Finansów Departament Podatków Bezpośrednich w dniu 8 października 2004 roku, w sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dochodów przedsiębiorcy, prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych, który zawarł umowę z gminą na wykonanie zadania inwestycyjnego współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu SAPARD - zmienia stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze wyrażone w ww. informacji w części dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Równocześnie na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 roku Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z powyższego wynika, że beneficjentem pomocy zagranicznej mogą być osoby fizyczne lub osoby prawne ewentualnie jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej z tym, że osoby fizyczne korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że bezpośrednio realizują cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawionego przez Pana, we wniosku z dnia 30 lipca 2004 roku skierowanego do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze i we wniosku z dnia 5 września 2004 roku adresowanego do Ministerstwa Finansów, stanu faktycznego (z pominięciem oceny załączonych umów) wynika, że gmina realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią II i III etap". Na realizację tego zadania otrzymała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu SAPARD. Gmina jako bezpośredni beneficjent pomocy zawarła z Panem umowę na wykonanie robót budowlanych w ramach tej inwestycji, które mają posłużyć realizacji celu programu pomocowego. W związku z powyższym na tle przetoczonych przepisów należy stwierdzić, że w opisanym stanie faktycznym spełniony będzie wymóg bezpośredniej realizacji przez Pana celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy na rzecz osoby (gminy) będącej bezpośrednim beneficjentem pomocy.

Stąd też uzyskany przez Pana dochód z tytułu wykonania prac dla gminy w części sfinansowanej ze środków pomocowych otrzymanych przez gminę będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14 poz. 176 ze zm.).

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.) za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:
1. programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 roku na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 roku w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Przepis § 23 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia stanowi, iż zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ten stosuje się do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez ww. podatnika. Dalsze przepisy od § 24 do § 27 określają warunki i sposób otrzymania tego zwrotu.

Jednocześnie w § 27a dodanym na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145 poz. 1541) wskazano w ust. 1, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 roku zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Warunki zwrotu podatku od zakupów sfinansowanych w ramach SAPARD określają przepisy § 27a ust. 2-8.

Jednakże z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby dokonywał Pan zakupu finansowanego z ww. środków, a świadczył usługę robót budowlanych, której nabycie będzie finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej SAPARD.

Zgodnie z § 6 ust. 1 i 2 stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz w art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) obniża się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

W przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, i w części z innych środków finansowych, stawkę 0 % stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Reasumując stawkę 0 % stosuje się tylko do świadczenia usług, których nabycie zostało sfinansowane ze środków wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia. W sytuacji braku uprawnień do zastosowania stawki 0 %, nabywcy usług, przysługiwać będzie prawo ubiegania się o zwrot podatku od nabycia tych usług w trybie § 27a rozporządzenia wyłącznie w przypadku zawarcia umów z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach programu SAPARD przed dniem 1 maja 2004 roku.

Izba Skarbowa we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze