W dniu 07.12.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lublińcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa... - Interpretacja - NUS-PDI-415-3/2006/AJ

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.02.2006, sygn. NUS-PDI-415-3/2006/AJ, Urząd Skarbowy w Lublińcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 07.12.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lublińcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
Zgodnie z art. 17 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn.zm), jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, przekracza odległości wymienione w ust. 2, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrotu kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej.
W piśmie informujecie Państwo, iż na terenie gminy L. mieszkają dzieci, których dowóz do szkoły nie jest możliwy bezpłatnym transportem organizowanym przez gminę. Wobec powyższego zostało podpisane porozumienie pomiędzy Dyrektorem xxx w L. a rodzicami, na mocy którego za zwrot kosztów ustalonych na podstawie przewidywanego zużycia paliwa, zobowiązani są oni do dowozu dziecka do szkoły własnym samochodem.
W związku z powyższym zdaniem Państwa, wypłacone rodzicom kwoty zwrotu poniesionych wydatków związanych z dowozem dzieci do szkoły własnym samochodem, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu późn.zm- Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, mając na uwadze obowiązujący stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lublińcu stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), sieć publicznych szkół powinna być zorganizowana w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnienie obowiązku szkolnego, z uwzględnieniem zasady, iż droga dziecka z domu do szkoły nie może przekroczyć:
- 3 km - w przypadku uczniów klas I - IV szkół podstawowych,
- 4 km - w przypadku uczniów klas V i VI szkół podstawowych oraz uczniów gimnazjów.
Jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, przekracza odległości wyżej wymienione, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej - art. 17 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.
Do obowiązków gminy należy również, na podstawie art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty, zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.
Przechodząc na grunt ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) należy zauważyć, iż stosownie do postanowień art. 9 ust. 1, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) zaniechano poboru podatku.
Wskazany przez stronę w piśmie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż: wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni, przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.
Zatem, mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że wypłacone rodzicom na podstawie przedmiotowego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem xxx w L. a rodzicami, dotyczącego ustalonej kwoty będącej zwrotem kosztów dowozu własnym samochodem dzieci do szkoły, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach, bowiem nie zostały wymienione w przedmiotowym zwolnieniu wymienionym w art. 21 ust. 1 pkt 40 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując zatem wyrażone w piśmie stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Lublińcu