POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1435/FO3/415-124/05/MG

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.01.2006, sygn. 1435/FO3/415-124/05/MG, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
1401/FB/005-74/16/AS/06, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście działając na podstawie art. 14a § 1- 5 oraz art.216 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia (data wpływu do tutejszego organu podatkowego ),uzupełnionego w dniu o interpretację przepisów prawa podatkowego, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz stanowiska strony w sprawie,

postanawia

nie potwierdzić stanowiska zawartego w piśmie z dnia (wpływ do organu ) , dotyczącego konieczności pomniejszenia przed opodatkowaniem przychodu z tytułu emerytury zagranicznej o pobraną przez bank prowizję.

UZASADNIENIE

W piśmie z dnia (data wpływu ) strona przedstawia następujący stan faktyczny:

z tytułu obsługi wypłacanej stronie emerytury zagranicznej ( w dolarach USA) bank pobiera należną sobie prowizję;

w deklaracjach PIT-11 bank nie pomniejsza uzyskanego przez stronę przychodu o pobraną przez siebie prowizję.

Zapytanie dotyczy sposobu opodatkowania emerytury zagranicznej. Zdaniem strony przychód z tytułu emerytury zagranicznej wypłacanej za pośrednictwem banku, winien być pomniejszony o pobraną przez ten bank prowizję związaną z obsługą rachunku.

Organ podatkowy nie podziela stanowiska strony.

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie mają następujące przepisy prawa:

art.12 ust.7, art.35 ust.1 pkt 1, ust.3,ust.9 ustawy z dnia 26.07.1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity-Dz.U. z 2000 roku Nr 14, poz.176 z późn.zm.).

Stosownie do art.12 ust.7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych. Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy- od wypłacanych przez nie emerytur i rent, o czym stanowi art.35 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art.35 ust.3 tej ustawy zaliczki, o których mowa powyżej, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art.32 ust.1-1c (tj. stosując stawkę podatkową uzależnioną od wysokości dochodu, odpowiednio 19%, 30% lub 40%), z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty. Zaliczkę od dochodów, o których mowa powyżej, obliczoną w sposób określony w ust.3-8, zmniejsza się , z zastrzeżeniem art.27b ust.1 pkt 2 i ust.2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w tym miesiącu przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (art.35 ust.9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).Są to jedyne pomniejszenia przychodu z tytułu emerytury/renty przewidziane przez ustawodawcę w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.Reasumując , od kwoty emerytury zagranicznej ,która wpływa na konto strony, a zatem zgodnie z art.11 ust.3 zostaje postawiona do dyspozycji strony, bank oblicza zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, następnie oblicza składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Następnie bank pobiera należną mu prowizję za realizację świadczenia , zgodnie z obowiązującą taryfą prowizji i opłat bankowych.

Zatem pobierana przez bank prowizja nie stanowi kosztu uzyskania wypłacanej emerytury i nie może być uwzględniona w deklaracji rocznej sporządzanej przez bank, który jest tylko pośrednikiem wypłacanego stronie świadczenia.

Z tego względu postanowiono jak w sentencji.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy.Na niniejsze postanowienie, służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, o czym stanowi art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście