Czy wynagrodzenia osób zatrudnionych w związku realizacją projektu w ramach programu L. wykonujących czynności polegające na prowadzeniu zajęć szkolen... - Interpretacja - IBPBII/1/415-670/09/BJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24.11.2009, sygn. IBPBII/1/415-670/09/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy wynagrodzenia osób zatrudnionych w związku realizacją projektu w ramach programu L. wykonujących czynności polegające na prowadzeniu zajęć szkoleniowych oraz pozostałe czynności, tj. nadzoru nad projektem, rozliczeniem finansowym i merytorycznym mogą korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura 18 sierpnia 2009r.), uzupełnionym w dniu 29 września 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie opodatkowania dochodów osób zatrudnionych w związku realizacją projektu w ramach programu L. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie opodatkowania dochodów osób zatrudnionych w związku realizacją projektu w ramach programu L.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 16 września 2009r. Znak: IBPB II/1/415-670/09/BJ, IBPB II/1/415-671/09/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 29 września 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione m. in. następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będzie realizować w październiku br. projekt wymian i staży młodzieży w ramach programu L. Program ten jest częścią programu edukacyjnego Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie ustanowiony Decyzją nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006r. Celem programu jest promowanie mobilności pracowników na europejskim rynku pracy oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Środki na ten cel pochodzą z Unii Europejskiej w ramach środków przewidzianych do dyspozycji Komisji Europejskiej. Są to środki pomocy bezzwrotnej. Środki te trafiają do bezpośrednio realizujących cele Programu za pośrednictwem Narodowej Agencji Programu L., instytucji wdrażającej program Uczenie się przez całe życie. Zgodnie z decyzją ministra właściwego do spraw edukacji, na podstawie umowy z Komisją Europejską, Fundacja Systemu Rozwoju Edukacji będąca fundacją skarbu państwa pełni rolę Agencji dla programu sektorowego L. Wsparcie finansowe Komisji Europejskiej w ramach tego programu przeznaczone jest w przypadku wnioskodawcy na projekt wymian i staży:

  • tytuł projektu: Walory kuchni niemieckiej ...

W ramach ww. projektu grupa młodzieży zostanie wysłana na 2 tygodniowy staż do Niemiec. Celem jest poznanie tajników i walorów kuchni niemieckiej przez młodzież. Na projekt wymian i staży Komisja Europejska przydziela globalny grant, który jest kontraktowany przez Narodową Agencję Programu i dzielony na poszczególnych promotorów. W przypadku wnioskodawcy ww. środki Narodowa Agencja Programu przekazuje najpierw Powiatowi jako jednostce nadrzędnej (na specjalne konto bankowe), a następnie powiat przekazuje szkole również na specjalnie utworzone konto bankowe służące tylko do realizacji projektu. Narodowa Agencja po podpisaniu umowy przekaże 80% transzy, a pozostałe 20 % zostanie przekazane dopiero po zrealizowaniu całego projektu, zgodnie z zatwierdzonym budżetem oraz po prawidłowym rozliczeniu merytorycznym i finansowym. Tak więc szkoła do momentu rozliczenia całego projektu zakłada chwilowo swoje środki finansowe w wysokości 20% całego budżetu. W końcowym etapie i tak cały projekt jest sfinansowany ze środków przekazanych przez Narodową Agencję. W ramach projektu będą objęte finansowaniem m.in. wynagrodzenia w ramach umów cywilno-prawnych wypłacanych dla:

  1. osób przygotowujących uczniów beneficjentów pod względem:
    - językowym, tj. nauka języka niemieckiego (lektorzy wybranej szkoły językowej),
    - kulturowym i pedagogicznym (nauczyciele wnioskodawcy),
  2. osób zarządzających projektem, tj. nauczyciele i pracownicy (koordynatorzy i obsługa finansowa).

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia osób wykonujących w ramach realizacji projektu:

  • czynności polegające na prowadzeniu zajęć szkoleniowych mogą korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych...
  • pozostałe czynności, tj. nadzoru nad projektem, rozliczeniem finansowym i merytorycznym powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, wynagrodzenia osób wykonujących w ramach realizacji projektu czynności polegające na prowadzeniu zajęć szkoleniowych mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast dochody uzyskane w związku z wykonywaniem pozostałych czynności, tj. nadzoru nad projektem, rozliczeniem finansowym i merytorycznym projektu nie mogą korzystać z ww. zwolnienia, bo nie są one celem programu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób zatrudnionych w związku realizacją projektu w ramach programu L.

W pozostałym zakresie wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną Znak: IBPB II/1/415-671/09/BJ.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Należy jednak pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie). Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę bądź umowach cywilnoprawnych (zlecenie, o dzieło). Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca będzie realizować projekt wymian i staży młodzieży w ramach programu L.

Program L. jest częścią programu edukacyjnego Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie ustanowiony Decyzją nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006r. Program ten jest finansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach środków przewidzianych do dyspozycji Komisji Europejskiej. Krajowa Agencja Programu administruje środkami finansowymi pochodzącymi z budżetu Wspólnot Europejskich na podstawie umowy pomiędzy Krajową Agencją Programu a Komisją Europejską. Krajowa Agencja Programu przekazuje środki udostępnione przez Komisję Europejską.

Wobec powyższego, dochody osób fizycznych finansowane ze środków programu L. spełniają warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe zwolnienie znajduje zastosowanie w odniesieniu do osób fizycznych, które zawarły umowę o pracę, zlecenia, czy o dzieło z beneficjentem, który otrzymał środki pomocy, również w przypadku gdy otrzymał te środki za pośrednictwem podmiotu uprawnionego do ich rozdzielania. Przy czym przedmiot ww. umowy winien służyć bezpośredniej realizacji programu pomocowego, co ma miejsce w przypadku, gdy określona osoba wykonuje w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wynagrodzenia osób zatrudnionych przez wnioskodawcę na podstawie umów cywilnoprawnych wykonujące czynności polegające na prowadzeniu zajęć szkoleniowych, w części finansowanej wprost ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji, gdy wynagrodzenia nie będą finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską, tylko wypłacane ze środków własnych wnioskodawcy, zwolnienie nie będzie miało zastosowania mimo refundacji tych wydatków w terminie późniejszym ze środków bezzwrotnej pomocy. Omawiane zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie w momencie wypłaty wynagrodzeń ze środków pomocowych zgromadzonych na wydzielonym na potrzeby realizacji projektu rachunku bankowym.

Natomiast wynagrodzenia osób wykonujących pozostałe czynności, tj. nadzoru nad projektem, rozliczeniem finansowym i merytorycznym związane z obsługą finansową ww. programu nie będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, gdyż osoby te będą wykonywać czynności o charakterze pomocniczym. Czynności te niewątpliwie są niezbędne w procesie realizacji tego programu, jednakże same w sobie nie stanowią jego celu, nie spełniony bowiem jest wymóg bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Referencje

IBPBII/1/415-671/09/BJ, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach