Czy przychody z pracy w USA są przychodami z pracy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre... - Interpretacja - IBPBII/1/415-21/08/BJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.01.2009, sygn. IBPBII/1/415-21/08/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy przychody z pracy w USA są przychodami z pracy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana N., przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura 27 października 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii ustalenia czy przychody z pracy w USA są przychodami z pracy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii ustalenia czy przychody z pracy w USA są przychodami z pracy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w latach 2004-2007 był zatrudniony w ramach stosunku pracy na stanowisku naukowym w Wydziale Fizyki i Astronomii Uniwersytetu Stanowego Stanu Iowa w A., USA. Ponieważ miejsce zamieszkania wnioskodawcy dla celów podatkowych znajduje się w Polsce, w latach 2004-2007 podlegał on obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a do przychodów uzyskiwanych z pracy miał zastosowanie art. 27 ust. 9 albo 9a tej ustawy. Obowiązki wymienione w umowie o pracę dotyczyły prowadzenia badań naukowych, a umowa o pracę nie nakładała na wnioskodawcę innych obowiązków, jak np. prowadzenia zajęć dydaktycznych czy wykonywania jakichkolwiek prac organizacyjnych. Rezultatem badań naukowych są utwory, takie jak publikacje naukowe czy autorskie programy komputerowe służące do analizy problemów naukowych, które to utwory są przedmiotem prawa autorskiego. Zgodnie z umową o pracę z Uniwersytetem Stanowym Iowa, prawa autorskie do utworów wnioskodawcy zachował amerykański pracodawca, a wynagrodzenie, które otrzymywał wnioskodawca było w całości złożone z wynagrodzenia należnego twórcom, jako wynagrodzenie za prawo do korzystania z praw autorskich do wyników jego pracy naukowej. W takiej sytuacji do przychodów uzyskanych z pracy w USA przysługiwały wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, lub rozporządzania przez nich tymi prawami, w wysokości 50% uzyskanego przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także pismem Ministerstwa Finansów z 3 lipca 1997r. Nr PO 5/JS-8693/01926/96. Z prawa do zastosowania normy 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania z praw autorskich w odniesieniu do przychodów z pracy w USA wnioskodawca korzystał w zeznaniach podatkowych rocznych za lata 2004-2007, złożonych do polskiego urzędu skarbowego. Obecnie wnioskodawca chce ubiegać się o zwrot zapłaconego podatku na mocy ustawy z dnia 25 lipca 2008r. o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ustawy abolicyjnej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody z pracy w USA są przychodami z pracy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej...

Wnioskodawca wskazał, iż przychody ze stosunku pracy w Uniwersytecie Stanowym Iowa uzyskiwał w postaci wypłat pieniężnych w ramach wynagrodzenia zasadniczego. Jego zdaniem, przychody te są zatem przychodami ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym. Tym samym przychody te są przychodami z pracy w rozumieniu art. 2 ust. 1a ustawy abolicyjnej. Jednocześnie przychody z pracy w USA mogą być traktowane jako przychody z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, z wykonywanej przez niego w USA działalności naukowej. Taka interpretacja pozwala zastosować normę 50% kosztów uzyskania przychodu, o której mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym do przychodów z umowy o pracę osobom zatrudnionym w instytutach naukowych. Interpretacja ta znajduje także potwierdzenie w piśmie Ministerstwa Finansów z 3 lipca 1997r. Nr PO 5/JS-8693/01926/96. Przychody wnioskodawcy z pracy w USA nie mogą być jednak traktowane jako przychody uzyskane z tytułu korzystania z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych lub rozporządzania tymi prawami, czego dotyczy klauzula art. 2 ust. 1b ustawy abolicyjnej. Stanowisko takie wnioskodawca opiera na postanowieniach art. 12 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które mówią, że jeżeli umowa o pracę nie stanowi inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron. Pracownik naukowy zatrudniony na umowę o pracę w instytucie naukowym nie ma więc możliwości korzystania z praw majątkowych w zakresie praw autorskich, czy też rozporządzania tymi prawami inaczej, niż przewidują to przepisy ustawy i wobec tego nie istnieją okoliczności, w których wnioskodawca rozporządza prawami autorskimi do swoich utworów. Umowa o pracę, jaką wnioskodawca zawarł w USA zawiera postanowienia, które odpowiadają wszystkim wspomnianym przepisom polskiego prawa, dlatego też uważa on, że przychody z pracy w USA są przychodami z pracy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 2008r. o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 2008r. o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 143, poz. 894), ustawę stosuje się do podatnika, który przynajmniej w jednym roku podatkowym, w okresie od 2002 roku do 2007 roku, podlegał obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym i uzyskiwał w tym roku przychody z pracy, do których miał zastosowanie art. 27 ust. 9 albo 9a ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 2 pkt 1 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o przychodach z pracy - rozumie się przez to dochody (przychody):

  1. osiągane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1, art. 13 i 14 ustawy o podatku dochodowym,
  2. z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, z wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi.

W świetle powyższego przepisu przychody z pracy w rozumieniu tejże ustawy to m. in. przychody ze stosunku pracy.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie natomiast z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć takich jak np. "twórca", "korzystanie przez twórców z praw autorskich" lub pojęć z nimi związanych, zaś ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.).

W myśl art. 1 ust. 1 tej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

Z kolei stosownie do art. 74 ust. 3 tej ustawy prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca w latach 2004-2007 był zatrudniony w ramach stosunku pracy na stanowisku naukowym w Uniwersytecie Stanowym w USA. Obowiązki wymienione w umowie o pracę dotyczyły prowadzenia badań naukowych, których rezultatem są utwory będące przedmiotem prawa autorskiego. Zgodnie z umową o pracę prawa autorskie do jego utworów zachował amerykański pracodawca, a wynagrodzenie, które wnioskodawca otrzymywał było w całości złożone z wynagrodzenia należnego twórcom, jako wynagrodzenie za prawo do korzystania z praw autorskich do wyników jego pracy naukowej.

Odnosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wnioskodawca za tworzenie utworów otrzymywał wynagrodzenie ze stosunku pracy czyli przychody, o których mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego uzyskane przez wnioskodawcę przychody z pracy w USA należy uznać za przychody z pracy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 2008r. o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Dodatkowo wyjaśnia się, że ponieważ z wniosku wynika, iż przychody ze stosunku pracy w całości składają się z wynagrodzenia należnego twórcom, do przychodów tych należało zastosować 50% koszty uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach