Czy wynagrodzenia ze stosunku pracy finansowane z programu ... korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym... - Interpretacja - IBPBII/1/415-173/10/HK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.05.2010, sygn. IBPBII/1/415-173/10/HK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy wynagrodzenia ze stosunku pracy finansowane z programu ... korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 09 lutego 2010r. (data wpływu do tut. Biura 12 lutego 2010r.), uzupełnionym w dniu 16 kwietnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu osób fizycznych z tytułu wynagrodzenia ze stosunku pracy w związku z realizacją projektu ...- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu osób fizycznych z tytułu wynagrodzenia ze stosunku pracy w związku z realizacją projektu ....

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 07 kwietnia 2010r. Znak: IBPB II/1/415-173/10/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 16 kwietnia 2010r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę. Zakład pracy otrzymał środki pomocowe od Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu ... działanie Staż w ramach Programu . W 2008r. przebywała, jako opiekun na praktykach uczniowskich w ramach powyższego programu, które odbywały się we Włoszech. Zgodnie z umową zawartą przez zakład pracy z Agencją ze środków pomocowych finansowane były koszty utrzymania uczniów oraz opiekunów. Przed wyjazdem do Włoch zakład pracy wypłacił wnioskodawczyni środki pieniężne przewidziane dla utrzymania opiekuna we Włoszech. Od wypłaconej kwoty zakład pracy pobrał podatek dochodowy.

W uzupełnieniu z dnia 14 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 16 kwietnia 2010r.) wnioskodawczyni doprecyzowała stan faktyczny stwierdzając, iż jej zakład pracy otrzymał środki na podstawie umowy zawartej z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji - Narodową Agencją Programu .... Środki pochodzą z programu ..., których dysponentem jest ww. agencja i ona dokonała fizycznego przelewu środków pieniężnych na rachunek zakładu pracy. Następnie zgodnie z umową zakład pracy wypłacił wnioskodawczyni pieniądze przyznane przez Agencję na pokrycie kosztów utrzymania opiekuna uczniów, którzy uczestniczyli w stażu. Umowa została zawarta między pracodawcą a Agencją. Nie może zatem być mowy o żadnych podwykonawcach. Środki zostały przyznane bezpośrednio pracodawcy - który prowadzi szkołę - na utrzymanie młodzieży podczas stażu oraz dla opiekuna sprawującego nadzór.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane pieniądze (wynagrodzenie) w przedstawionym stanie faktycznym podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawczyni otrzymane środki podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawczyni cytuje treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009r. zgodnie z którym zwolnione są z podatku dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W ocenie wnioskodawczyni, w jej sytuacji zostały spełnione obydwie przesłanki określone w powyższym przepisie. Pieniądze, które otrzymała pochodzą ze środków, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są to środki pochodzące z Unii Europejskiej. Program ...jest częścią programu edukacyjnego Unii Europejskiej ... (Lifelong Learning Programme) realizowanego od 01 stycznia 2007r. do końca grudnia 2013r. wnioskodawczyni stwierdza, iż bezpośrednio realizowała cel projektu, którym było odbycie stażu przez uczniów. Była bowiem opiekunem towarzyszącym uczniom w okresie praktyk. Wnioskodawczyni jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę w zakładzie pracy, który uzyskał środki bezzwrotnej pomocy w ramach Programu Leonardo da Vinci. Środki te zostały jej wypłacone. Z uwagi na powyższe zdaniem wnioskodawczyni - uzyskane dochody podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009r. - wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

  • środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Należy jednak pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie). Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę bądź umowach cywilnoprawnych (zlecenie, o dzieło). Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Jak wynika z wniosku, pracodawca wnioskodawczyni jest beneficjentem międzynarodowego projektu edukacyjnego ... finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Umowę na realizację projektu pracodawca wnioskodawczyni podpisał jak stwierdza wnioskodawczyni - z Narodową Agencją Programu i zgodnie z jej założeniami bezpośrednio realizuje cele i zadania tego projektu.

Ww. program ...został ustanowiony Decyzją Rady UE z dnia 26 kwietnia 1999r. i jest finansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach środków przewidzianych do dyspozycji Komisji Europejskiej.

Krajowa Agencja Programu administruje środkami finansowymi pochodzącymi z budżetu Wspólnot Europejskich na podstawie umowy pomiędzy Krajową Agencją Programu a Komisją Europejską. Krajowa Agencja Programu przekazuje środki udostępnione przez Komisję Europejską.

Wobec powyższego dochody osób fizycznych finansowane ze środków programu ... spełniają warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe zwolnienie znajduje zastosowanie w odniesieniu do osób fizycznych, które zawarły umowę o pracę, zlecenia, czy o dzieło z beneficjentem, który otrzymał środki pomocy, również w przypadku gdy otrzymał te środki za pośrednictwem podmiotu uprawnionego do ich rozdzielania. Przy czym przedmiot ww. umowy winien służyć bezpośredniej realizacji programu pomocowego, co ma miejsce w przypadku, gdy określona osoba wykonuje w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym.

Mając na uwadze zaistniały stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenie wnioskodawczyni zatrudnionej w oparciu o umowę o pracę przy bezpośredniej realizacji celów projektu Leonardo da Vinci, finansowane wprost ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach