Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPB1/415-866/08-2/JK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.10.2008, sygn. IPPB1/415-866/08-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18.07.2008 r. (data wpływu 28.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaconych kwot użytkownikowi serwisu internetowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.07.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaconych kwot użytkownikowi serwisu internetowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki z o.o. jest m.in. działalność związana z rekrutacją i udostępnianiem pracowników (PKD 74.50.A), reklama (PKD 74.40.Z), działalność związana z bazami danych (PKD 72.40.2) oraz przetwarzanie danych (PKD 72.30.2). Spółka prowadzi internetowy serwis społecznościowy XXX.pl o profilu biznesowym. Użytkownikami serwisu G są osoby fizyczne, które poprzez akceptację regulaminu i przejście procedury rejestracyjnej uzyskują dostęp do usług oferowanych przez serwis. Rejestracja Użytkownika jest bezpłatna i następuje poprzez zaakceptowanie regulaminu. Przy pomocy serwisu internetowego Spółka prowadzi sprzedaż powierzchni ogłoszeniowej firmom prowadzącym rekrutację pracowników (oferty pracy). Zlecenie usługi może nastąpić w formie pisemnego zamówienia lub on-line. Firma zamieszczająca ogłoszenie (ofertę pracy) w serwisie internetowym, może skorzystać z dodatkowej oferty polegającej na tym, że użytkownicy serwisu dokonują rekomendacji osoby na proponowane w ogłoszeniu stanowisko pracy. Usługa ta jest dodatkowo płatna, a wynagrodzenie przysługuje jedynie w przypadku przeprowadzenia skutecznej rekrutacji na dane stanowisko, tj. takiej, która zakończy się zatrudnieniem rekomendowanej przez użytkownika serwisu osoby. Zgodnie z regulaminem firma jest zobowiązana powiadomić Spółkę z o.o. o fakcie zatrudnienia rekomendowanej osoby oraz w tym dniu wpłacić kwotę - wynagrodzenia powiększoną o podatek od towarów i usług. Wynagrodzenie wypłacone z tytułu zatrudnienia rekomendowanej osoby stanowi przychód dla Spółki z o.o.

Jednocześnie po otrzymaniu należności od firmy prowadzącej rekrutację, Spółka z o.o. wypłaca wynagrodzenie Użytkownikowi serwisu, który dokonał skutecznej rekomendacji. Wynagrodzenie zgodnie z postanowieniami Regulaminu wynosi 50% kwoty netto otrzymanej od firmy prowadzącej rekrutację.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Spółki z o.o. przy pomocy serwisu internetowego udostępnia ona powierzchnię ogłoszeniową firmom prowadzącym rekrutację. Użytkownik serwisu internetowego może zarekomendować dowolnie wybraną przez siebie osobę na proponowane przez firmę rekrutacyjną stanowisko. W przypadku przeprowadzenia skutecznej rekrutacji tj. takiej, która kończy się zatrudnieniem wskazanej osoby na określone stanowisko, Spółka z o.o. otrzymuje wynagrodzenie od firmy rekrutacyjnej. Następnie Spółka z o.o. wypłaca Użytkownikowi serwisu, zgodnie z postanowieniami regulaminu 50% kwoty otrzymanej od firmy rekrutacyjnej. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych dzieli przychody na poszczególne źródła. Tych ściśle określonych źródeł przychodu jest w ustawie osiem. Jednak aby każde świadczenie dla podatnika objęte było obowiązkiem. W zakresie podatku dochodowego ustawodawca wprowadził dodatkową kategorię inne źródła przychodu. W jej ramach opodatkowane są te świadczenia które nie mieszczą się w pozostałych źródłach. Za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) niezwiązane z działalnością gospodarczą, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów ze stosunku pracy, działalności wykonywanej osobiście i do przychodów z działalności gospodarczej oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia tylko przykładowe przychody zaliczane do innych źródeł przychodów czyniąc ten wykaz katalogiem otwartym. Spółka z o.o. zaznacza, że Użytkownik portalu nie jest związany ze spółką umową cywilnoprawną. Wpłaty dokonywane przez Spółkę z o.o. na rzecz użytkowników portalu są uzależnione od rezultatu w postaci zatrudnienia przez firmę rekrutującą rekomendowanej osoby. W konsekwencji mają one charakter sporadyczny. W związku z powyższym kwota wypłacona użytkownikowi serwisu stanowi dla niego przychód z innych źródeł przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Spółka jako płatnik wypłacający świadczenia zaliczane do innych źródeł przychodu nie ma obowiązku pobrania zaliczki na podatek ani zryczałtowanego podatku dochodowego. Spółka powinna jedynie sporządzić informację PIT- 8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wykładnia przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowie jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycie w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie w szczególności dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl bowiem art. 42a w/w ustawy podatkowej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, należy uznać, iż wypłacane wynagrodzenie Użytkownika serwisu internetowego należy zakwalifikować do podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodów z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym Spółka ma obowiązek na podstawie art. 42a ww. ustawy wystawić informację o przychodach z innych źródeł PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie