W odpowiedzi na pismo z dnia 17.09.2003 r. (data wpływu do tut. Urzędu 24.09.2003 r.) uzupełnione w dniu 09.10.2003 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Kra... - Interpretacja - PD-1/415/124/03

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15.10.2003, sygn. PD-1/415/124/03, Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo z dnia 17.09.2003 r. (data wpływu do tut. Urzędu 24.09.2003 r.) uzupełnione w dniu 09.10.2003 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.) uprzejmie informuje:

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 poz. 176 ze zm. ), podatek dochodowy zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 - 15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Wysokość wydatków na te cele ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku (art. 27a ust. 6 pkt 1 ww. ustawy). Zgodnie z § 35 ust. 1 pkt l Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, z zastrzeżeniem § 37, powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, (...).

Mając na względzie treść powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca nie określił cech szczególnych adresu jaki winna zawierać faktura, stąd biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, faktury potwierdzające wydatki poniesione na remont lokalu mieszkalnego powinny zawierać Pani adres zamieszkania aktualny w dniu dokonania zakupu. Słuszne jest zatem Pani stanowisko, że posiadając tytuł prawny do remontowanego lub modernizowanego lokalu oraz przewidziane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dowody dokumentujące poniesione wydatki, może Pani w zeznaniu o uzyskanym dochodzie za 2003 r. skorzystać z ulgi podatkowej, o której mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto zauważa się, że jeżeli sprzedający zaznaczy na fakturze, iż sprzedaż dokonywana jest na raty, to wówczas w zeznaniu rocznym uwzględnia Pani tylko faktycznie zapłaconą w danym roku należność.W przypadku gdy bank lub inna instytucja udzielająca kredytu, z którą kupujący zawrze umowę, przekaże całą należność dla sprzedającego, to wówczas kupujący spłaca kredytodawcy należną kwotę wraz z odsetkami. W tej sytuacji wystawiona przez sprzedającego faktura stanowi dla podatnika podstawę do odliczenia od podatku wydatku poniesionego na cele mieszkaniowe w pełnej kwocie.Odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny.

Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze