W jaki sposób należy określić wartość początkową wnoszonych nieruchomości dla potrzeb podatkowej ewidencji środków trwałych w spółce jawnej (bądź koma... - Interpretacja - ILPB1/415-472/09-2/IM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.07.2009, sygn. ILPB1/415-472/09-2/IM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

W jaki sposób należy określić wartość początkową wnoszonych nieruchomości dla potrzeb podatkowej ewidencji środków trwałych w spółce jawnej (bądź komandytowej)?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości początkowej nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości początkowej nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka, której przedmiotem działalności jest działalność edukacyjna, szkoleniowa, doradcza i w zakresie zarządzania, jest właścicielem kilku nieruchomości.

Z uwagi na aktualną sytuację gospodarczo - ekonomiczną Spółka rozważa możliwość zbycia przedmiotowych nieruchomości. Z uwagi na okoliczność, że przedmiotem działalności Spółki nie jest i nigdy nie był obrót nieruchomościami, z przyczyn organizacyjno gospodarczych, Spółka rozważa możliwość wniesienia czterech nieruchomości tytułem wkładu do nowozawiązanej spółki jawnej bądź komandytowej, której przedmiotem działalności byłby wyłącznie obrót nieruchomościami.

Spółka, która stałaby się wspólnikiem spółki jawnej (ewentualnie komandytariuszem spółki komandytowej) nie wyklucza możliwości przystępowania do nowozawiązanej spółki innych spółek powiązanych kapitałowo, które chciałyby zbywać nieruchomości za pośrednictwem wyspecjalizowanej w tym zakresie działalności nowozawiązanej spółki.

Spółka rozważa możliwość zawarcia umowy spółki jawnej bądź komandytowej na czas nieograniczony (nowozawiązana spółka nabywała i zbywałaby również inne nieruchomości, niż wniesione przez Spółkę) z możliwością rozwiązania spółki w przypadku sprzedaży wszystkich wniesionych nieruchomości, bądź w przypadku gdyby spółka nie osiągnęła zamierzonego celu gospodarczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W jaki sposób należy określić wartość początkową wnoszonych nieruchomości dla potrzeb podatkowej ewidencji środków trwałych w spółce jawnej (bądź komandytowej)...

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość początkową wnoszonych nieruchomości dla potrzeb podatkowej ewidencji środków trwałych w spółce jawnej (bądź komandytowej) należy ustalać na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zasady ustalania wartości początkowej poszczególnych środków trwałych, w sytuacji ich wniesienia do osobowej spółki handlowej jako wkładu niepieniężnego, reguluje przepis art. 22g ust. 1 pkt 4 tej ustawy. Zgodnie z dyspozycją tego przepisu za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu lub udziału, wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej, z dnia wniesienia wkładu, która wynosi 35 565 000 zł.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone uregulowania prawne należy uznać iż w przypadku, gdy nieruchomość zostanie wniesiona przez Spółkę jako wkład do spółki jawnej (bądź komandytowej), w ewidencji środków trwałych spółki osobowej należy określić wartość początkową przedmiotowej nieruchomości w wysokości ustalonej przez wspólników na dzień wniesienia wkładu, nie wyższej jednak od wartości rynkowej z dnia wniesienia wkładu.

Zdaniem Wnioskodawcy, niezależnie od ceny za jaką Spółka nabyła nieruchomości (cena nabycia wnoszonych nieruchomości wynosiła 1 913 458,80 zł), dla potrzeb określenia wartości początkowej nieruchomości wnoszonych tytułem wkładu niepieniężnego do spółki osobowej należy przyjąć wartość rynkową nieruchomości z dnia wniesienia wkładu tj. 35 565 000,00 zł, w tym wartość budynków 7 565 000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zostanie rozstrzygnięty odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPB3/423-270/09-4/KS, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-270/09-5/KS, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-270/09-6/KS, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-270/09-7/KS, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-270/09-8/KS, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu