1.Czy Gmina udzielając osobom fizycznym pomocy w formie nieodpłatnego świadczenia finansowanego ze środków jednostki samorządu terytorialnego pochodzą... - Interpretacja - IPPB4/415-151/12-4/MP

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.05.2012, sygn. IPPB4/415-151/12-4/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

1.Czy Gmina udzielając osobom fizycznym pomocy w formie nieodpłatnego świadczenia finansowanego ze środków jednostki samorządu terytorialnego pochodzących z dotacji z WFOŚiGW w ramach Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 będzie mogła zastosować zwolnienie z podatku dochodowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zmianami?2.Czy wypłata takiego świadczenia wiąże się z wystawieniem PIT-8C przez płatnika świadczenia Gminę?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20.02.2012 r. (data wpływu 23.02.2012 r.) oraz piśmie z dnia 27.04.2012 r. (data nadania 27.04.2012 r., data wpływu 30.04.2012 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 23.04.2012 r. Nr IPPB4/415-151/12-2/MP (data nadania 23.04.2012 r., data odbioru 25.04.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania osobom fizycznym usługi związanej z usunięciem azbestu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.02.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania osobom fizycznym usługi związanej z usunięciem azbestu.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 23.04.2012 r. Nr IPPB4/415-151/12-2/MP (data nadania 23.04.2012 r., data odbioru 25.04.2012 r.), tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego w odniesieniu do pytania drugiego.

Pismem z dnia 27.04.2012 r. (data nadania 27.04.2012 r., data wpływu 30.04.2012 r.), Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Rada Gminy w dniu 24 listopada 2009 r. podjęła uchwałę dotyczącą programu usuwania azbestu oraz wyrobów zawierających azbest dla Gminy na lata 2009-2032. W dniu 29 kwietnia 2011 r. do WFOŚiGW w Warszawie został złożony wniosek o dotację dla Gminy na zadanie Usuwanie azbestowych pokryć dachowych i innych wyrobów zawierających azbest z obszaru Gminy. Data rozpoczęcia zadania 01.06.2011 r. data zakończenia zadania 30.10.2011 r. Zadanie dotyczy odbioru, transportu i utylizacji azbestu z terenu Gminy. Zadanie realizowane przez firmę wybraną w wyniku przeprowadzonego nieograniczonego przetargu. Odbiór azbestu i wyrobów azbestowych polegał na odbiorze ww. odpadów z budynków położonych na terenie Gminy, których właściciele sporządzili informacje o ilości oraz stanie wyrobów azbestowych, które zamierzają usunąć w 2011 r. i latach następnych. Program realizowany jest przez Gminę samodzielnie, jedynym źródłem finansowania są środki pochodzące z WFOŚiGW oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w formie dotacji w wysokości 28.758,28 zł na dofinansowanie realizacji zadania pn. Demontaż, pakowanie, transport i utylizacja wyrobów zawierających azbest na terenie gminy Stara Kornica. Wysokość dofinansowania zadania udzielonego na podstawie programu przeznaczania środków WFOŚiGW w Warszawie na dofinansowanie działań z zakresu usuwania i unieszkodliwiania azbestu na terenie województwa mazowieckiego wynosi 100% jego kosztów kwalifikowanych brutto. Środki finansowe zostały przejęte do budżetu gminy po stronie dochodów, nie są one jednak dochodem własnym gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina udzielając osobom fizycznym pomocy w formie nieodpłatnego świadczenia finansowanego ze środków jednostki samorządu terytorialnego pochodzących z dotacji z WFOŚiGW w ramach Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 będzie mogła zastosować zwolnienie z podatku dochodowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zmianami...

  • Czy wypłata takiego świadczenia wiąże się z wystawieniem PIT-8C przez płatnika świadczenia Gminę...
  • Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 150 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    Zgodnie zaś z art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnie świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

    Gmina będąc beneficjentem dotacji otrzymanej z WFOŚiGW, podpisując umowę z firmą na wykonanie zadania w zakresie zdjęcia, transportu i utylizacji wyrobów zawierających azbest z terenu gminy oraz zapłaceniu faktury za wykonaną usługę, wykonuje na rzecz osób fizycznych nieodpłatne świadczenie. Świadczenie w całości sfinansowane ze środków publicznych WFOŚiGW przyjętych do budżetu gminy, nie są one jednak dochodem własnym gminy.

    Środki na wykonanie ww. zadania pochodzą z rządowego programu państwa. Wysokość dofinansowania zadania na podstawie programu przeznaczania środków WFOŚiGW na dofinansowanie działań z zakresu usuwania i unieszkodliwiania azbestu na terenie województwa mazowieckiego wynosi 100% jego kosztu kwalifikowanego brutto.

    W związku z tym Gmina uważa, iż udzielając osobom fizycznym pomocy w formie nieodpłatnego świadczenia ze środków pochodzących z dotacji z WFOŚiGW w ramach rządowego programu Program oczyszczania kraju z azbestu na lata 2009-2032, może zastosować zwolnienie z podatku dochodowego art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 150 ze zm.). Gmina udzielając takich świadczeń nie ma obowiązku sporządzania informacji o przychodach z innych źródeł na druku PIT-8C.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

    Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

    W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

    Użycie w powyższym przepisie sformułowania w szczególności, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

    Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

    Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

    • nieodpłatne świadczenie, bądź
    • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
    • świadczenie rzeczowe (w naturze),
    • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
    • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

    Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

    W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008r., Nr 25, poz. 150 ze zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej Narodowym Funduszem, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 400 ww. ustawy, Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej wojewódzkimi funduszami, są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

    Przepis art. 403 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

    Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

    Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

    Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

    1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
    2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
    3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
    4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
    5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
    6. kosztów realizacji inwestycji.

    Sfinansowanie poszczególnym mieszkańcom Gminy (osobom fizycznym) usługi związanej z usuwaniem, transportem i utylizacją azbestu dokonane ze środków pochodzących z dotacji z WFOŚiGW, które Gmina wprowadziła do budżetu po stronie dochodów gminy, będzie korzystało ze zwolnienia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli osoba fizyczna nie otrzyma środków finansowych, bowiem płatność będzie dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz stosownej firmy wybranej w wyniku przeprowadzonego nieograniczonego przetargu. W takiej bowiem sytuacji, skoro osoba fizyczna nie otrzyma środków finansowych, to tym samym otrzyma od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usługi związanej z usunięciem, transportem i utylizacją azbestu.

    Stosownie do brzmienia ww. przepisu zwolniona z opodatkowania jest wartość otrzymanych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych finansowanych lub współfinansowanych m.in. ze środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego, w ramach programów rządowych.

    Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego środki na ten cel Gmina przeznaczy z dotacji z WFOŚiGW, które zostaną wprowadzone do budżetu po stronie dochodów gminy. Zatem po otrzymaniu dotacji środki będą stanowiły składnik budżetu gminy. Tym samym, jeżeli to finansowanie udzielone będzie z budżetu gminy, zasilanego dotacją z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, to będzie korzystało ze zwolnienia, jednakże pod warunkiem, że będzie dokonywane w ramach programów rządowych. Podkreślić bowiem należy, iż dofinansowania udzielane w formie nieodpłatnych świadczeń korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy, przy spełnieniu warunków w tym przepisie przewidzianych.

    Jednocześnie należy zauważyć, iż sytuacja, w której środki pieniężne przeznaczone przez Gminę na ponoszenie kosztów ww. usług będą pochodzić z dotacji udzielonej Gminie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej bądź Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie ma wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy. Istotne jest bowiem wyłącznie to, że koszty poniesione przez Gminę w związku z programem pn. Demontaż, pakowanie, transport i utylizacja wyrobów zawierających azbest na terenie gminy Stara Kornica będą pochodzić bezpośrednio ze środków budżetu Gminy (w tym np. zasilanego dotacjami) oraz spełnione zostaną pozostałe przesłanki określone w treści tegoż przepisu.

    Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż świadczenia przekazane przez Wnioskodawcę będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem Gmina nie będzie zobowiązana do wystawienia informacji PIT-8C.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie