jeżeli prowadzone kursy, szkolenia są niezbędne dla wykonywania obowiązków pracowników, wówczas koszty ich poniesienia przez Wnioskodawcę nie będą sta... - Interpretacja - IPPB2/415-499/07-6/SR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.03.2008, sygn. IPPB2/415-499/07-6/SR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

jeżeli prowadzone kursy, szkolenia są niezbędne dla wykonywania obowiązków pracowników, wówczas koszty ich poniesienia przez Wnioskodawcę nie będą stanowić dla pracownika przychodu. Zatem Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia z tego tytułu podatku

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 28.11.2007 r. (data wpływu 03.12.2007 r.) oraz w piśmie z dnia 14.01.2008 r. (data nadania 15.01.2008 r., data wpływu 17.01.2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-499/07-2/SR z dnia 07.01.2008 r. (data nadania 09.01.2008 r., data doręczenia 11.01.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego wartości świadczeń przyznanych przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.12.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego wartości świadczeń przyznanych przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracowników.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

X w S jest spółdzielnią pracy i zakładem pracy chronionej. Z uwagi na to, że dotychczasowy prezes zarządu z dniem 31.12.2007 r. odchodzi na emeryturę, rada nadzorcza dokonała wyboru nowego prezesa, którym będzie obecny członek zarządu spółdzielni.

Spółdzielnia posiada certyfikat ISO 9001 i zachodzi potrzeba, aby wybrany prezes zarządu został przeszkolony z zakresu zagadnień finansowo ekonomicznych.

Seminarium pt.: Jak poprawić ... organizuje Francuski Sp. z o.o., ul. F.

Organizator seminarium nie posiada akredytacji kuratora oświaty, o której mowa w art. 68b ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałej sytuacji, gdy zachodzi konieczność wzięcia udziału nowo wybranego prezesa zarządu w ww. szkoleniu (a tego typu szkolenia nie organizują podmioty prowadzące działalność oświatową na podstawie ustawy o systemie oświaty) Wnioskodawca, jako płatnik, musi odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości ww. szkoleń z wynagrodzenia nowo wybranego prezesa...

  • Czy przedmiotowa interpretacja może mieć również zastosowanie w stosunku do tematycznych szkoleń związanych z funkcjonowaniem w Spółdzielni systemów jakości (ISO 9001, ISO-TS 16949), gdzie wymagania systemowe nakazują posiadanie niezbędnych przeszkoleń wynikających ze specyfiki tych systemów (np. kompetencje audytorskie, metrologiczne, i inne specyficzne w tym obszarze, np. APQP, FMEA, MSA, SPC, PPAP)...

    Zdaniem Wnioskodawcy, gdy istnieje konieczność przeszkolenia osoby wybranej na funkcję prezesa zarządu Spółdzielni (z zakresu zagadnień finansowo ekonomicznych i innych), uzyskania statusu audytora wiodącego oraz poprawienia wyników finansowych zakładu pracy, Minister Finansów powinien zaniechać poboru podatku od osób fizycznych od wartości seminarium od osoby, która reprezentuje pracodawcę.

    Pismem z dnia 07.01.2008 r. Nr IPPB2/415-499/07-2/SR tut. Organ wezwał Spółdzielnię do uzupełnienia ww. wniosku poprzez doręczenie pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy z wnioskiem o interpretacje przepisów prawa podatkowego.

    W dniu 17.01.2008 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w powyższym zakresie.

    W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku Wnioskodawca podał również, że Spółdzielnia i członek Spółdzielni mają obowiązek pozostawania ze sobą w stosunku pracy. Stosunek pracy pomiędzy Spółdzielnią a jej członkiem nawiązuje się poprzez spółdzielczą umowę o pracę (art. 182 § 1 i 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.).

    W spółdzielni pracy (X w S jest spółdzielnią pracy) zatrudnienie członków następuje, bez względu na stanowisko, na podstawie spółdzielczej umowy o pracę.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy podatkowej, źródłem przychodów jest m. in. stosunek pracy.

    Z uwagi na treść art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

    W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

    Stosownie do art. 12 ust. 4 ww. ustawy za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

    Z uwagi na powyższe przychodem pracownika jest więc każde świadczenie otrzymane w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z danym pracodawcą, bez względu na źródło finansowania tego świadczenia, z wyjątkiem enumeratywnie wymienionych w art. 21 ust. 1 wskazanej ustawy podatkowej.

    Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy podatkowej, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje w formach pozaszkolnych.

    Szkolenia pracowników opłacane przez zakład pracy można podzielić na dwa rodzaje:

    1. szkolenia podnoszące posiadane kwalifikacje zawodowe w sensie umiejętności wykonywania bieżącej pracy, do których należą: seminaria, odczyty, prelekcje, wykłady, kursy specjalizacyjne, kursokonferencje, okazjonalne wykłady a nawet nauka języków obcych, jeśli pracownik zatrudniony jest na stanowisku wymagającym znajomości języka. Powyższe wymienione rodzaje dokształcania nie mają charakteru systematycznej nauki szkolnej w znaczeniu ogólnym,
    2. szkolenia podnoszące poziom wiedzy ogólnej i zawodowej pracownika (nauka w szkołachpublicznych i niepublicznych, w szkołach wyższych, na studiach podyplomowych itp.).

    W przypadku dokształcania i doskonalenia zawodowego pracownika wyróżnić można sytuację, gdy szkolenia są niezbędne dla wykonywania obowiązków zawodowych pracownika w firmie na danym stanowisku. Jeżeli zostanie spełniony powyższy warunek, wówczas koszty ponoszone za takie szkolenie przez zakład pracy nie stanowią przychodu pracownika i nie podlegają opodatkowaniu.

    Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółdzielnia posiada certyfikat ISO 9001 i zachodzi potrzeba, aby nowo wybrany prezes zarządu został przeszkolony z zakresu zagadnień finansowo ekonomicznych, którego uczestnictwo w ww. szkoleniu jest niezbędne dla uzyskania statusu audytora wiodącego oraz poprawienia wyników finansowych zakładu pracy. Seminarium pt.: Jak poprawić... organizuje Francuski Sp. z o.o., a organizator seminarium nie posiada akredytacji kuratora oświaty, o której mowa w art. 68b ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

    Z uwagi na powyższe należy uznać, iż jeżeli prowadzone kursy, szkolenia są niezbędne dla wykonywania obowiązków pracowników, wówczas koszty ich poniesienia przez Wnioskodawcę nie będą stanowić dla pracownika przychodu. Zatem Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia z tego tytułu podatku.

    Natomiast, jeśli szkolenie nie byłoby związane z wykonywaniem czynności przez pracownika na danym stanowisku pracy tylko miałoby na celu podniesienie ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia a pracownicy nie uczestniczyliby w nim na podstawie obowiązku uczestnictwa, wówczas koszty ponoszone przez zakład pracy na to szkolenie, stanowią przychód pracownika w rozumieniu przepisu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten może być jednak w określonych sytuacjach zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy w związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. z 1993 r. Nr 103, poz. 472 ze zm.) oraz obowiązującym od 14 marca 2006 r. rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 roku w sprawie uzyskiwania i uzupełnienia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216).

    Wnioskodawca nie przedstawił własnego stanowiska w odniesieniu do pytania Nr 2, jednakże w związku z faktem, iż Jego stanowisko w sprawie oceny prawnej dotyczące pytania Nr 1 jest prawidłowe oraz mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy bezprzedmiotowa staje się odpowiedź na ww. pytanie.

    Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie