Czy w przypadku opisanym w stanie faktycznym Wnioskodawca powinien pobierać podatek jako płatnik, czy też powinien stawiać do dyspozycji całość dochod... - Interpretacja - IPPB1/415-538/07-2/PJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.02.2008, sygn. IPPB1/415-538/07-2/PJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy w przypadku opisanym w stanie faktycznym Wnioskodawca powinien pobierać podatek jako płatnik, czy też powinien stawiać do dyspozycji całość dochodu bez pobrania podatku?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19.12.2007 r. (data wpływu 24.12.2007 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru 19% podatku zryczałtowanego z tytułu udziału w funduszach inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.12.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru 19% podatku zryczałtowanego z tytułu udziału w funduszach inwestycyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundusze inwestycyjne zarządzane przez Wnioskodawcę są zgodnie z art. 30 a ust I pkt 5 w związku z art. 41 ust 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) (dalej: ustawa) płatnikiem zryczałtowanego 19 % podatku dochodowego z tytułu uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

Zgodnie z art. 30 a ust I pkt 5 ustawy od uzyskanych dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy. W ramach funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez Wnioskodawcę istnieje możliwość otwarcia i prowadzenia rejestru uczestnictwa dla spółki cywilnej oraz dla spółek osobowych wymienionych w kodeksie spółek handlowych z 15 września 2000 r. (Dz. U. nr 94, poz. 1037). Dochody wspólników wymienionych powyżej rodzajów spółek uzyskane z tytułu działalności gospodarczej tych spółek opodatkowane są na zasadach określonych w ustawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku opisanym w stanie faktycznym Wnioskodawca powinien pobierać podatek jako płatnik, czy też powinien stawiać do dyspozycji całość dochodu bez pobrania podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku wypłacania środków z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych zarządzanych przez Wnioskodawcę spółkom cywilnym i spółkom osobowym wymienionym w kodeksie spółek handlowych Wnioskodawca powinien pobierać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19 % zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy. Spółki te powinny dzielić już opodatkowany dochód między wspólników według tej samej proporcji co dzielone są inne wypracowywane przez nie dochody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ww. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa płatnikiem jest każdy podmiot obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobierania od podatnika podatku i wpłacania go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychody z udziału w spółce nie będącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku.

Oznacza to, że dochody uzyskane z tytułu udziału w spółce osobowej będą opodatkowane odrębnie u każdego udziałowca.

Źródłem przychodów, w świetle art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 tejże ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c, przy czym- według art. 5a pkt 14 - ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych oznacza to fundusze inwestycyjne oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Dochodów (przychodów) z tytułu udziału w funduszach inwestycyjnych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych według skali podatkowej (art. 30a ust. 7).

Od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, w myśl art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%, z zastrzeżeniem art. 52a tej ustawy.

Na podstawie art. 41 ust. 4 powołanej ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności (świadczeń) z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 ustawy są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, tj. m.in. dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Obowiązek podatkowy powstanie w momencie uzyskania (wypłaty) dochodu ze zbycia jednostek uczestnictwa (dochodem jest różnica między wypłaconą kwotą za odkupione jednostki uczestnictwa a wydatkami poniesionymi na nabycie jednostek). Podatek ten podlega przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę bądź miejsce prowadzenia działalności przez płatnika w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, o czym stanowi art. 42 ust. 1 ustawy.

Ponadto płatnik, o którym mowa w art. 41 ustawy, w myśl art. 42 ust. 1a obowiązany jest w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Obecnie wzór ten został ustalony na formularzu PIT-8AR.

Płatnik nie ma natomiast obowiązku sporządzania i przesyłania podatnikom będącymi polskim rezydentami podatkowymi, oraz właściwym urzędom skarbowym imiennych informacji o wysokości dochodu z udziału w funduszach inwestycyjnych. Wynika to z brzmienia art. 42 ust 2 pkt 1 ustawy. Na podstawie tego przepisu płatnik, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, obowiązany jest przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (formularz PIT-8C). Jednak obowiązek ten dotyczy wyłącznie dochodów wskazanych w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 tej ustawy. Przychody te - to niektóre przychody z działalności wykonywanej osobiście oraz przychody z praw majątkowych. Wśród przychodów tych nie znajdują się przychody (dochody) z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, opodatkowane na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Jeżeli pobór zryczałtowanego podatku dochodowego następuje poprzez płatnika, podatnik nie jest wówczas zobowiązany do wykazywania dochodów z udziału w funduszach inwestycyjnych w jakimkolwiek zeznaniu rocznym (art. 45 ust. 3 pkt 1 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy).

Reasumując należy stwierdzić iż, przepisy prawa podatkowego w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nadają spółce osobowej statusu podatnika.

Rozliczenie podatku dochodowego w przypadku spółek cywilnych lub spółek osobowych spoczywa na jej udziałowcach ( wspólnikach ), będących podatnikami podatku dochodowego z tytułu uzyskiwanych dochodów w ramach posiadanego udziału w spółce osobowej.

W związku z powyższym dokonując wypłaty środków z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych zarządzanych przez Wnioskodawcę spółkom cywilnym i spółkom osobowym, Wnioskodawca zobowiązany jest do poboru 19% podatku zryczałtowanego.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ww. ustawy wspomniane środki stanowić będą dochód udziałowca ( wspólnika ) spółki cywilnej, spółki osobowej, proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie