
Temat interpretacji
Pytanie podatnika
Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień:
- umowy z dnia 16 grudnia 1976 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz. U. z 1978 r., Nr 7, poz. 20), mającej zastosowanie do dnia 31.12.2006 r.;
- konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r., Nr 250, poz. 1840), mającej zastosowanie od dnia 01.01.2007 r.,
Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie obowiązku opodatkowania w Polsce dochodów uzyskiwanych z tytułu działalności prowadzonej na terytorium Zjednoczonego Królestwa.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski. W Polsce Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w formie niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, rozliczając dochód według zasad określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W dniu 12.01.2006 r. Podatnik podpisał umowę z firmą mającą siedzibę na wyspie Jersey o świadczenie usług medycznych na terytorium Zjednoczonego Królestwa. Z postanowień umowy wynika, iż jej stronami są samodzielni przedsiębiorcy, których nie łączy stosunek pracy. Podatnik wykonuje usługi w charakterze konsultanta na własną odpowiedzialność, ponosi koszty podróży, zakwaterowania i inne obciążenia związane z wykonywanymi usługami. Na Podatniku spoczywa wyłączna odpowiedzialność z tytułu odprowadzania należnych podatków oraz składek na ubezpieczenie społeczne.
Usługi wykonywane są w weekendy, odpowiednio do zapotrzebowania usługobiorcy, w różnych miejscach, bez istnienia ciągłości co do miejsca i czasu. W 2006 r. (według stanu faktycznego na dzień 05.12.2006 r.) Podatnik spędził ogółem w Zjednoczonym Królestwie 10 dni. Jednocześnie Podatnik oświadcza, iż usługi nie są świadczone za pośrednictwem zakładu bądź filii zarejestrowanej w Zjednoczonym Królestwie (jednakże Podatnik dokonał zgłoszenia do właściwego brytyjskiego organu podatkowego dla potrzeb uregulowania obowiązków podatkowych).
W świetle opisanego powyżej stanu faktycznego, Podatnik zwraca się z pytaniem w jaki sposób należy opodatkować jego dochody uzyskiwane z tytułu prowadzenia działalności na terytorium Zjednoczonego Królestwa. W szczególności, Podatnik prosi o wyjaśnienie czy należy włączać takie dochody do dochodów uzyskiwanych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce i tym samym opodatkowywać je zgodnie z przepisami podatkowymi obowiązującymi w Rzeczpospolitej Polskiej.
Zdaniem Podatnika, dochód uzyskiwany z tytułu świadczenia usług lekarskich na terytorium Zjednoczonego Królestwa, ponieważ nie jest osiągany za pośrednictwem położnego w tym państwie zakładu, podlega opodatkowaniu w Polsce. Wobec powyższego, przychód osiągnięty w Zjednoczonym Królestwie należy łączyć z przychodami osiągniętymi na terytorium Polski, przy czym nie powstaje obowiązek składania odrębnych deklaracji i odprowadzania odrębnie zaliczki na podatek dochodowy od dochodów zagranicznych.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, zważono co następuje:
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 4a ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.
Stosownie do art. 14 umowy z dnia 16.12.1976 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (która ma zastosowanie do dnia 31.12.2006 r.), dochody, które osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo z innej samodzielnej działalności podobnego rodzaju, mogą być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że dla wykonywania swojej działalności w drugim Umawiającym się Państwie dysponuje ona zwykle stałą placówką. Jeżeli ona posiada taką stałą placówkę, wówczas dochody mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie, jednak tylko o tyle, o ile mogą być przypisane tej stałej placówce. W rozumieniu tego artykułu określenie "wolne zawody" obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową.
Stała placówka, zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 umowy, oznacza placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa, w tym w szczególności miejsce zarządu, filię, biuro, warsztat, fabrykę lub kopalnię.
Natomiast, stosowanie do art. 7 ust. 1 konwencji z dnia 20.07.2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (mającej zastosowanie od dnia 01.01.2007 r.), zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej można je przypisać temu zakładowi.
Zgodnie z art. 5 konwencji, określenie zakład oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa, w szczególności siedzibę zarządu, filię, biuro, fabrykę, warsztat lub kopalnię.
Z powyższych przepisów wynika, iż dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu działalności prowadzonej na terytorium Zjednoczonego Królestwa, może być opodatkowany w Zjednoczonym Królestwie, pod warunkiem że działalność prowadzona jest poprzez położoną na terytorium tego państwa stałą placówkę (zakład). W takim przypadku dochód, który może być przypisany tej stałej placówce (zakładowi) może być opodatkowany w Zjednoczonym Królestwie. Dochód ten podlega również opodatkowaniu w państwie miejsca zamieszkania osoby uzyskującej dochód, czyli w Polsce. Jednocześnie, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w Polsce, należy zastosować określoną w umowie i konwencji metodę unikania podwójnego opodatkowania.
Zgodnie z art. 23 ust. 2 umowy z dnia 1612.1976 r., jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce osiąga dochód, który - zgodnie z postanowieniami umowy - może być opodatkowany w Zjednoczonym Królestwie, wtedy Polska pozwoli na potrącenie od polskiego podatku od dochodu należnego od tej osoby, kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Zjednoczonym Królestwie od tego dochodu. Jednakże takie potrącenie nie może przekroczyć tej części podatku polskiego, która przypada proporcjonalnie na dochód, który może być opodatkowany w Zjednoczonym Królestwie. Zawarta w art. 23 ust. 2 umowy tzw. metoda proporcjonalnego zaliczenia znajduje zastosowanie na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 i 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast, zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt a) i c) konwencji z dnia 20.07.2006 r., jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami konwencji podlega opodatkowaniu w Zjednoczonym Królestwie, Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, przy czym Polska może, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby, uwzględnić zwolniony dochód. Zawarta w art. 22 ust. 2 konwencji tzw. metoda wyłączenia z progresją znajduje zastosowanie na zasadach określonych w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż prawidłowe jest stanowisko Podatnika, zgodnie z którym dochód uzyskany z tytułu działalności prowadzonej na terytorium Zjednoczonego Królestwa, bez pośrednictwa stałej placówki (zakładu) położonej w tym państwie, podlega opodatkowaniu w Polsce. Należy zauważyć, iż Podatnik nieprawidłowo dokonuje kwalifikacji dochodu w świetle postanowień polsko-brytyjskiej umowy z dnia 16.12.1976 r., gdyż dochód z tytułu osobiście prowadzonej działalności w zakresie świadczenia usług medycznych należy zakwalifikować na gruncie postanowień umowy jako tzw. wolny zawód, który podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 14 umowy. Jednocześnie, ponieważ w konwencji z dnia 20.07.2006 r. brak jest odrębnego przepisu regulującego opodatkowanie dochodu z tytułu tzw. wolnych zawodów, dochód taki należy opodatkować zgodnie z postanowieniami art. 7 konwencji (Zyski przedsiębiorstw).
Stosownie do art. 14 ust. 1 w zw. z art. 5 umowy z dnia 16.12.1976 r. jak również art. 7 ust. 1 w zw. z art. 5 konwencji z dnia 20.07.2006 r., należy uznać, iż Podatnik nie prowadzi na terytorium Zjednoczonego Królestwa działalności za pośrednictwem położonej w tym państwie stałej placówki (zakładu). Nie można bowiem uznać, iż działalność ta wykonywana jest w sposób stały, gdyż zgodnie z oświadczeniem Podatnika kontrakt przez niego zawarty nie określa stałego czasu pracy, ani stałego miejsca pracy a Podatnik wykonuje usługi w weekendy, w zależności od zapotrzebowania usługobiorcy (w 2006 r. według stanu na dzień 05.12.2006 r. Podatnik spędził w Zjednoczonym Królestwie ogółem 10 dni).
Z powyższego wynika, iż dochód Podatnika osiągany z działalności prowadzonej na terytorium Zjednoczonego Królestwa nie podlega opodatkowaniu w tym państwie i jest opodatkowany wyłącznie w Polsce. W takim przypadku nie znajdzie zastosowania określona w art. 23 ust. 2 umowy i art. 22 ust. 2 konwencji metoda unikania podwójnego opodatkowania, gdyż nie nastąpi podwójne opodatkowanie tego dochodu. Oznacza to, iż dochód osiągany w Zjednoczonym Królestwie podlegać będzie w całości opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Minister Finansów
