
Temat interpretacji
Pytanie podatnika
Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień konwencji zawartej miedzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Kijowie dnia 12.01.1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 63, poz. 269),
Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej opodatkowania dochodów z pracy najemnej wykonywanej na terytorium Ukrainy przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce.
UZASADNIENIE
Jak wynika ze stanu faktycznego, który został przedstawiony we wniosku, Podatnik, będący obywatelem polskim i mający miejsce zamieszkania w Polsce, uzyskał wynagrodzenie z tytułu pracy najemnej na terytorium Ukrainy. Jego pracodawcą była ukraińska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na Ukrainie. Pracodawca odprowadzał podatek dochodowy na Ukrainie. Zatrudnienie trwało 12 miesięcy.
Podatnik stawia pytanie, czy uzyskane wynagrodzenie jest opodatkowane w obu państwach? Zdaniem Strony wynagrodzenie to jest opodatkowane w państwie, w którym zostało uzyskane, czyli na Ukrainie.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono, co następuje.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym w 2006 r.), osoby fizyczne podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Powołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).
Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. konwencji płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Jednocześnie zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. konwencji wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:
- odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku kalendarzowego oraz
- wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, oraz
- wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.
Warunkiem zastosowania zasady określonej w art. 15 ust. 2 ww. konwencji jest łączne spełnienie wszystkich wymienionych w tym przepisie warunków.
Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż do dochodów uzyskanych przez Podatnika z tytułu pracy najemnej wykonywanej na terytorium Ukrainy, nie będzie miał zastosowania powołany wyżej art. 15 ust. 2, gdyż równocześnie nie zostały spełnione wszystkie warunki wskazane w tym przepisie.
Zatem w przedmiotowej sprawie właściwym będzie art. 15 ust. 1 polsko-ukraińskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, zgodnie z którym dochód uzyskany przez Podatnika z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Ukrainy może podlegać opodatkowaniu zarówno na Ukrainie jak i w Polsce. Jednakże w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 24 ust. 2 lit. a) ww. konwencji (metoda wyłączenia z progresją).
Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Minister Finansów
