Pytanie podatnika - Interpretacja - DD4/PB6/033-01089-SM6-6049/06/HM/IK

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.10.2006, sygn. DD4/PB6/033-01089-SM6-6049/06/HM/IK, Minister Finansów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz.90),

Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej opodatkowania dochodów z tytułu pracy najemnej wykonywanej na terytorium Niemiec.

UZASADNIENIE

Z treści złożonego wniosku wynika, że Pan X, ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podatnik, od połowy listopada do końca grudnia 2005 roku pracował w Niemczech, gdzie otrzymywał wynagrodzenie, od którego pracodawca niemiecki potrącał podatek. Podatnik wyjaśnia również, że w roku 2005 była to jego jedyna praca, ponieważ w Polsce do tej pory nie pracował.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji nie ma obowiązku składania w Polsce zeznania podatkowego za rok 2005 i wykazania dochodów osiągniętych w Niemczech.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny sprawy, stwierdza się co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (jest to tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast zgodnie z art. 4a tej ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz.90), zwaną dalej "umową" uposażenia, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca najemna wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. W tej sytuacji otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednocześnie umowa w art. 24 ust. ust. 2 lit. a), przewiduje metodę rozliczenia podatku, która ma zapobiec podwójnemu opodatkowaniu. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec, wówczas Rzeczpospolita Polska zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania. Rzeczpospolita Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania nie podlegał takiemu zwolnieniu.

Zasadzie tej odpowiada art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, stwierdzić należy że, wynagrodzenie Podatnika za pracę najemną wykonywaną w Niemczech podlega opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Niemczech. Jednocześnie, w sprawie zastosowanie ma art. 24 ust. 2 lit. a) umowy (metoda wyłączenia z progresją). Zatem w przypadku, gdy dochody z pracy najemnej wykonywanej w Niemczech były jedynym źródłem przychodu w 2005 roku, to Podatnik nie ma obowiązku składania rocznego zeznania podatkowego w Polsce za ten rok.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Minister Finansów