
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku (data wpływu 30.07.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dotyczącym opodatkowania przychodu z realizacji opcji na akcje - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30.07.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów
prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dotyczącym opodatkowania przychodu z realizacji opcji na akcje.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Pracownicy X Sp. z o.o. (Spółka) są objęci planem opcji na akcje spółki macierzystej XY z siedzibą w Niemczech (XY). Plan opcji uchwalony na Zgromadzeniu Akcjonariuszy XY przewiduje możliwość przyznania opcji na akcje członkom kadr zarządzających oraz kierowniczych spółek wchodzących w skład koncernu X, w tym Spółki. Właściwe organy Spółki podejmują decyzje odnośnie wyboru pracowników uprawnionych do otrzymania opcji na akcje oraz o ilości opcji przypadających na poszczególnych pracowników. O maksymalnej ilości opcji na akcje, które mogą zostać rozdysponowane pomiędzy uczestników planu opcyjnego w danym okresie (tj. w ramach określonej transzy) decyduje XY. W ramach programu opcji na akcje XY oferuje uprawnionym osobom zarówno akcje nowej emisji jak i akcje starej emisji (np. akcje własne skupione na rynku przez XY).
Pracownicy nie mają prawa do dysponowania opcją w tym do jej zbycia lub w inny sposób osiągnięcia w związku z uzyskaną opcją jakichkolwiek korzyści.
W przypadku niezrealizowania przez nich opcji na akcje w wyznaczonym okresie, prawo z opcji wygasa. Jeżeli po przyznaniu opcji a przed jej zrealizowaniem pracownik, któremu opcje zostały przyznane, wystąpi ze Spółki, uprawnienia wynikające z opcji wygasają. W momencie otrzymania przez pracownika opcji, nie mają one żadnej wymiernej wartości nie jest bowiem znana przyszła cena akcji w dniu, w którym możliwa będzie realizacja opcji.
Dla obsługi realizacji opcji wyznaczony zostaje jeden z banków działających na terenie Niemiec (Bank), w którym każdy z uczestników planu operacyjnego posiada rachunek założony wyłącznie na potrzeby realizacji opcji. XY przekazuje określoną ilość opcji na akcje do Banku. Realizacja praw z opcji następuje bezpośrednio pomiędzy osobą uprawnioną a Bankiem.
Pracownicy objęci planem opcyjnym, mogą zrealizować opcje dopiero po upływie określonego czasu od momentu ich przyznania. Realizacja opcji może nastąpić w dwojaki sposób:
- pracownicy nabywają akcje w ilości i po cenie, która została ustalona w momencie przyznania opcji (cena ta jest zwykle ceną niższą niż cena rynkowa akcji w momencie realizacji opcji, a więc jest ceną preferencyjną) lub
- w wyjątkowych sytuacjach XY może w zamian za akcje zaoferować uczestnikom planu operacyjnego wyrównanie w gotówce wówczas pracownicy w dacie realizacji opcji otrzymują kwotę w wysokości różnicy pomiędzy ceną rynkową akcji z dnia
realizacji opcji a ceną zagwarantowaną w dniu przyznania opcji.
Plan opcji przewiduje również jednoczesną sprzedaż nabytych przez pracowników akcji w momencie realizacji opcji. Oznacza to, że zrealizowane uprawnienia wynikającego z opcji następuje w formie bezgotówkowej za pośrednictwem banku i pozwala nabyć akcje bez konieczności fizycznej płatności ze strony pracownika. Cena nabycia akcji oraz inne koszty Banku pokrywane są z zysku osiągniętego w ramach transakcji sprzedaży akcji a pozostała jego część jest transferowana na osobiste konto pracownika.
Zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy XY a Spółką, wszelkie koszty powstałe w związku z realizacją planu opcji na akcje, których nie pokrywa pracownik, ponosi Spółka. Dotyczy to zarówno pokrycia kosztów zakupu od XY określonej ilości opcji, na akcje przyznawanych pracownikom Spółki jak i kosztów wypłaty wyrównania w gotówce. Zapłata za przyznane opcje, których wartość w momencie zakupu ich
przez Spółkę szacowana jest wstępnie według przyjętej przez XY metody wyceny następuje na rzecz XY w momencie przyznania uprawnionym osobom opcji na akcje.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zdaniem wnioskodawcy w kwestii pytania Nr 1 dochód powstały w momencie realizacji opcji na akcje w wysokości różnicy pomiędzy ceną rynkową a ceną uiszczaną za nie przez pracownika stanowi dochód ze stosunku pracy. Planem opcji na akcje XY objęci są pracownicy Spółki. Opcje na akcje nie są przyznawane bezpośrednio przez Spółkę tj. podmiot będący pracodawcą uczestników planu, jednak ekonomiczny koszt zakupu opcji na akcje jest przez nią ponoszony. Pracownicy Spółki w wyniku realizacji opcji otrzymują przychód konkretnej wartości, którym jest różnica między wartością rynkową akcji a ceną zapłaconą przez pracowników. Przychód ten stanowi nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z powołanym przepisem za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wpłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ekwiwalenty, bez względu na ich źródło finansowania, w szczególności wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W szczególności za przychód ze stosunku pracy należy uznać korzyść jaką osiąga pracownik w związku z objęciem lub nabyciem akcji XY poniżej ich wartości rynkowej.
W związku z tym Spółka stoi na stanowisku, że w momencie realizacji przez pracownika opcji na akcje powinna, jako płatnik, pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości przysporzenia powstałego u pracownika w związku z tym zdarzeniem.
Odpowiedź na pytanie pierwsze stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek spółki w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów są kapitały pieniężne i inne prawa majątkowe w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).
Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.
Natomiast zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się również przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających.
Stosownie do art. 2 ust.1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538) instrumentami finansowymi są:
- papiery wartościowe;
- niebędące papierami wartościowymi:
- tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,
- instrumenty rynku pieniężnego,
- finansowe kontrakty terminowe, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,
- opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,
- prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),
- inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.
Zgodnie z art. 3 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o:
- papierach wartościowych rozumie się przez to:
- akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
- inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego
(prawa pochodne).
Ww. definicja obejmuje swoim zakresem również przyznaną osobom uprawnionym opcję, czyli prawo do nabycia akcji spółki.
W świetle powyższych uregulowań prawnych oraz przedstawionego stanu faktycznego w przypadku wyboru wariantu:
- realizacji opcji poprzez nabycie akcji, przychód powstanie w momencie nabycia akcji w ramach programu opcyjnego i stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przychód z kapitałów pieniężnych).
- realizacji opcji poprzez kwotę rozliczenia przychód powstanie w momencie realizacji praw i należy go zaklasyfikować do źródła przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy (przychód z kapitałów pieniężnych).
Zasady opodatkowania przychodów z kapitałów pieniężnych wymienionych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 10 zostały określone w art. 30b ust. 1 ww. ustawy.
W myśl art. 30b ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Natomiast stosownie do treści art. 30b ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych i realizacji praw z nich wynikających jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a.
Dochodów z kapitałów pieniężnych nie łączy się z dochodami z innych źródeł.
Podlegają one opodatkowaniu w odrębnym zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym PIT-38 składanym przez podatnika w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochód powstały w momencie realizacji opcji na akcje poprzez nabycie akcji jak i poprzez wypłatę wyrównania stanowi dochód z kapitałów pieniężnych, a zatem do jego opodatkowania zobligowany jest sam pracownik.
Mając na uwadze powyższe, zajęte przez Spółkę stanowisko w kwestii dotyczącej opodatkowania przychodu z realizacji opcji na
akcje jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
