Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPB2/415-794/08-2/AS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.08.2008, sygn. IPPB2/415-794/08-2/AS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko KOMENDY G..., przedstawione we wniosku z dnia 07.04.2008 r. (data wpływu 12.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją przez ekspertów zadań dotyczących projektów bliźniaczych (Twinning), realizowanych na rzecz beneficjenta końcowego w ramach bezzwrotnych środków pomocowych Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.05.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją przez ekspertów zadań dotyczących projektów bliźniaczych (Twinning), realizowanych na rzecz beneficjenta końcowego w ramach bezzwrotnych środków pomocowych Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jako jednostka polskiej administracji publicznej uczestniczy w realizacji projektów współpracy bliźniaczej (ang. Twinning), finansowanych w ramach programów C, M oraz T.

Środki finansowe na realizację wymienionych projektów stanowią bezzwrotną pomoc zagraniczną, a źródłem ich pochodzenia jest budżet Unii Europejskiej.

W ramach współpracy bliźniaczej zadania na rzecz beneficjenta wykonywane są przez ekspertów krótko lub średniookresowych.

Eksperci na rzecz projektów zadania wykonują na zasadach oddelegowania, co oznacza, że pozostają w stosunku służby lub pracy ze swoją macierzystą jednostką. Realizowane przez nich zadania mają charakter wykonywania obowiązków służbowych zleconych przez pracodawcę.

Opisani powyżej eksperci w ramach oddelegowania do realizacji zadań wynikających z umowy bliźniaczej otrzymują dodatkowe wynagrodzenie z budżetu finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie ekspertów krótko i średnioterminowych realizujących bezpośrednio cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz beneficjenta końcowego nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec postanowień ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnikami, którzy otrzymali wynagrodzenie ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej i realizującymi bezpośrednio cel programu na rzecz beneficjenta końcowego są eksperci krótko lub średnioterminowi, a nie Komendant G....

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Z dniem akcesji Polski do Unii Europejskiej jednostki polskiej administracji mogą uczestniczyć jako partner przy realizacji projektów współpracy adresowanych do nowoprzyjętych krajów Unii Europejskiej w ramach programu T F (Środki Przejściowe). Program ten realizowany jest na podstawie umów bliźniaczych, zawieranych pomiędzy krajami kandydującymi a krajami członkowskimi Unii Europejskiej (Twinning), kształtujących współpracę dwustronną w danej dziedzinie będącej przedmiotem projektu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  • bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  • podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z treści art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnione od podatku są środki ze źródeł wymienionych w tym przepisie, przyznane podatnikom, którzy są beneficjentami takiej pomocy i bezpośrednimi wykonawcami celu, jakiemu ta pomoc ma służyć, przy czym zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów uzyskiwanych przez osoby zatrudnione (bez względu na rodzaj umowy) przez wykonawców zadań finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, któremu beneficjent zlecił wykonanie określonych czynności. Przepis ten wyraźnie wskazuje również, że chodzi tu o pomoc przyjętą przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, która ewentualnie może być wypłacona za pośrednictwem innego podmiotu.

W sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę K... jako jednostka polskiej administracji publicznej uczestniczy w realizacji projektów współpracy bliźniaczej (ang. Twinning), finansowanych w ramach programów C, M oraz T. Środki finansowe na realizację wymienionych projektów stanowią bezzwrotną pomoc zagraniczną, a źródłem ich pochodzenia jest budżet Unii Europejskiej.

C (ang. C A for R, D and S) to program pomocy technicznej i finansowej uruchomiony w 2000 r. dla państw B Zachodnich: B i H, Ch, M, S i C.

TA (ang. T A for the C of Independent s) jest programem Wspólnot Europejskich wspierającym reformy demokratyczne i prorynkowe w państwach Europy Wschodniej i centralnej A.

M (ang. M programme) to program wsparcia technicznego i finansowych reform ekonomicznych oraz socjalnych Unii Europejskiej dla krajów partnerskich basenu Morza Śródziemnego.

Określony projekt bliźniaczy (Twinning Project) realizowany jest w ramach współpracy dwustronnej w danej dziedzinie, będącej przedmiotem projektu, pomiędzy administracją krajów Unii Europejskiej a także pomiędzy krajami kandydującymi a krajami członkowskimi.

W ramach współpracy bliźniaczej zadania na rzecz beneficjenta wykonywane są przez ekspertów krótko lub średniookresowych. Eksperci na rzecz projektów zadania wykonują na zasadach oddelegowania, co oznacza, że pozostają w stosunku służby lub pracy ze swoją macierzystą jednostką. Realizowane przez nich zadania mają charakter wykonywania obowiązków służbowych zleconych przez pracodawcę.

Opisani powyżej eksperci w ramach oddelegowania do realizacji zadań wynikających z umowy bliźniaczej otrzymują dodatkowe wynagrodzenie z budżetu finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

A zatem przedmiotowe projekty bliźniacze realizowane mają być na rzecz danego beneficjenta końcowego przez K... jako wykonawcę projektu za pomocą ekspertów krótko lub średniookresowych, którymi będą oddelegowani funkcjonariusze lub pracownicy Wnioskodawcy, otrzymujący z tego tytułu dodatkowe wynagrodzenie z budżetu Unii Europejskiej.

Należy przy tym zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia beneficjent bezpośredni. Brak jest również w systemie prawnym legalnej definicji tego pojęcia.

W potocznym rozumieniu beneficjentem jest osoba czerpiąca z czegoś profity.

Z kolei w terminologii programów pomocowych występują pojęcia beneficjenta końcowego oraz beneficjenta ostatecznego.

Beneficjent końcowy (instytucja wdrażająca) to instytucja lub firma, której zadaniem jest zlecanie innym podmiotom - firmom, organizacjom, samorządom - realizacji projektów, które będą mogły być objęte dofinansowaniem ze środków funduszy strukturalnych. Ogłasza konkurs na projekty, przeprowadza ocenę formalną wniosków, organizuje prace Komisji Oceny Projektów, podpisuje umowy z projektodawcami, monitoruje realizację projektów, wypłaca - zwraca koszty poniesione przez projektodawców, przedkłada wnioski o płatności do instytucji pośredniczących i przedkłada tej instytucji raporty z realizacji działania.

Natomiast beneficjent ostateczny (grupa docelowa) to osoba, instytucja lub grupa społeczna, które bezpośrednio korzystają z wdrażanego projektu pomocy poprzez otrzymanie dotacji.

Dla ustalenia podmiotów korzystających ze zwolnienia istotna jest treść dokumentów, przyznających stronie polskiej bezzwrotne środki pomocowe oraz umowy, na podstawie których ekspert otrzymuje przedmiotowe przychody.

Stosownie do art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z treścią art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz nieopodatkowanych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Zgodnie z definicją wynikającą z powołanych wyżej przepisów, zagadnienie kwalifikacji podmiotu bezpośrednio realizującego cel programu nie należy do ustaw podatkowych, w związku z tym nie należy do zagadnień objętych wydawanymi interpretacjami indywidualnymi. Wobec powyższego tutejszy organ nie ma uprawnień do interpretowania takich problemów.

Mając na względzie opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż dochody ekspertów krótko lub średniookresowych, uzyskiwane ze źródeł wspólnotowych w związku z realizacją zleconych przez Wnioskodawcę zadań dotyczących przedmiotowych projektów współpracy bliźniaczej realizowanych w ramach bezzwrotnych środków pomocowych Unii Europejskiej na rzecz beneficjenta końcowego, nie będą korzystały ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będą podlegać opodatkowaniu.

W myśl ww. przepisu zwolnione od podatku są środki ze źródeł w nim wymienionych, przyznane podatnikom, którzy są beneficjentami takiej pomocy i bezpośrednimi wykonawcami celu, jakiemu ta pomoc ma służyć, przy czym zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów uzyskiwanych przez osoby zatrudnione (bez względu na rodzaj umowy) przez wykonawców zadań finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, któremu beneficjent zlecił wykonanie określonych czynności.

W opisanym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym w gestii Wnioskodawcy jest określenie, kto jest podmiotem bezpośrednio realizującym cel programu z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, zgodnie z treścią dokumentów przyznających stronie polskiej bezzwrotne środki pomocowe oraz umów, na podstawie których ekspert otrzymuje przedmiotowe przychody.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie