Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPB1/415-85/07-2/ES

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.10.2007, sygn. IPPB1/415-85/07-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15.08.2007 r.(data wpływu 21.08.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.08.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 23 lipca 2007 r. zmarła matka wnioskodawcy. Ponieważ strona jest jej jedynym synem i spadkobiercą (matka była wdową), w drodze dziedziczenia ustawowego nabył w dniu otwarcia spadku (tj. 23 lipca 2007 r.) należące do mamy własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego (w K.) Po skompletowaniu wymaganych dokumentów (odpis aktu zgonu oraz akt urodzenia) strona złoży wniosek do sądu rejonowego w K. o wszczęcie postępowania o stwierdzenie nabycia spadku. Wnioskodawca do listopada 2006 r. był zameldowany na pobyt stały w mieszkaniu mamy w K., a od listopada 2006 r. zameldował się na pobyt stały w mieszkaniu, które nabył wspólnie z żoną w W. Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim od 2005 r. Ponadto pozostaje wraz z żoną w ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej (strona nie zwierała umowy o rozdzielności majątkowej). Zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego odziedziczone po mamie należy tylko i wyłącznie do odrębnego majątku strony. W związku z tym, że po uporządkowaniu spraw spadkowych, uzyskaniu postanowienia sądu cywilnego o stwierdzeniu nabycia spadku, strona zamierza niezwłocznie zameldować się ponownie na pobyt stały w mieszkaniu w K., a w przyszłości w perspektywie najbliższych lat rozważa ewentualnie możliwość sprzedaży tego mieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem strony zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. przepisem art. 21 ust.1 pkt 126 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zwolnione od podatku dochodowego są dochody uzyskane z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, jeżeli podatnik był zameldowany w tym lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia i złoży odpowiednie oświadczenie do urzędu skarbowego w ciągu 14 dni od daty zbycia lokalu.

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ww. ustawy, zwolnienie to ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków. Z powyższego przepisu wynika, iż w razie zbycia lokalu stanowiącego wspólność obojga małżonków, każdy z małżonków byłby odrębnym podatnikiem z tego tytułu, każdy uzyskałby dochód w wysokości połowy wartości przysługującego jej prawa, a zatem kwestię zastosowania zwolnienia należałoby rozpatrywać odrębnie w stosunku do każdego z małżonków. Takie też było stanowisko Ministerstwa Finansów wyrażone pismem z dnia 6 marca 2007 r. Nr X kierowanym do Rzeczpospolitej.

Zdaniem wnioskodawcy, jeśli dokona sprzedaży nabytego w drodze dziedziczenia mieszkania przed upływem 5 lat od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, będzie zobowiązany do zapłaty 19 % podatku od dochodu ze sprzedaży (art. 10 ust. 1 pkt 8 oraz art. 30e ww. ustawy). Ponieważ zgodnie z art. 33 pkt 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, odziedziczone mieszkanie nie weszło do naszego majątku wspólnego, w związku z tym, będzie ono stanowić wyłącznie majątek osobisty (odrębny) strony. Zgodnie z art. 33 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, do majątku osobistego każdego z małżonków należą przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, chyba że spadkobierca inaczej postanowił. Ponieważ mama nie zostawiła testamentu w którym zapisałaby mieszkanie także żonie, zatem jej wolą było dziedziczenie ustawowe, zgodnie z którym tylko strona dziedziczyła mieszkanie za zasadzie wyłączności. Zatem strona jako jedyny uprawniony do lokalu, będzie stawał do aktu notarialnego przy sprzedaży, a dochód uzyskany ze sprzedaży majątku odrębnego będzie wyłącznie dochodem strony, a nie dochodem wspólnym z żoną. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje możliwości łącznego opodatkowania dochodów ze zbycia nieruchomości, gdyż nie są one opodatkowane na zasadach ogólnych według progresywnej skali z art. 27 ww. ustawy.

Podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych zobowiązanym do wykazania i zadeklarowania dochodu ze zbycia lokalu w zeznaniu rocznym będzie tylko wnioskodawca (o ile zbycie nastąpi przed upływem 5 lat). Żona strony w ogóle nie będzie podatnikiem podatku ze sprzedaży tego mieszkania, gdyż nie ma do niego żadnych praw właścicielskich mieszkanie nie należy do naszego majątku dorobkowego.

Przepis art. 21 ust. 22 ww. ustawy należy rozumieć w ten sposób, że skoro co do zasady każdy z małżonków jest odrębnie podatnikiem podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia, i odrębnie należy rozpatrywać jego dochód i opodatkowanie, to również warunki zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, należy rozpatrywać odrębnie dla każdego małżonka. Skoro moja żona w ogóle nie będzie podatnikiem od dochodu ze sprzedaży mieszkania, gdyż nie osiągnie żadnego dochodu (nie może uczestniczyć w ewentualnej transakcji sprzedaży mieszkania), tym samym kwestię zastosowania zwolnienia meldunkowego należy rozpatrywać tylko w stosunku do wnioskodawcy, tj. tylko on powinien być zameldowany na pobyt stały w tym lokalu przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia i w terminie 14 dni od dnia zbycia będzie musiał złożyć stosowne oświadczenie we właściwym urzędzie skarbowym.

Zdaniem wnioskodawcy tylko gdyby mieszkanie należałoby do naszego majątku wspólnego, i oboje bylibyśmy podatnikami z tytułu zbycia mieszkania, wówczas w celu zastosowania zwolnienia, każdy z małżonków musiałby być zameldowany przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie