NTERPRETACJA INDYWIDUALNA - Interpretacja - IPPB2/415-96/07-5/AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.11.2007, sygn. IPPB2/415-96/07-5/AS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

NTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia --.--.2007 r. (data wpływu --.--.2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia udziału w nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu --.--.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze zbycia udziału w nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Decyzją Nr (...) z dnia (...) Wojewoda, orzekł o zwrocie niezabudowanego gruntu położonego w (...), oznaczonego jako działka ewidencyjna nr (...) o pow. (...) Zwrotu dokonano pięciu osobom na prawach współwłasności w częściach ułamkowych, w tym Wnioskodawczyni 4/8 części.

Zwrotu wyżej wymienionego gruntu dokonano w oparciu o stosowne przepisy ustawy o gospodarce gruntami nakazującymi zwrot prawowitym właścicielom gruntów uprzednio wywłaszczonych a nie wykorzystanych na cel, jakiemu służyć miało wywłaszczenie. Jest to resztka wspólnego majątku, odzyskanego po latach, którego wywłaszczenia dokonano w latach 1974 76.

Według stanu prawnego na dzień wywłaszczenia, prawo własności do przedmiotowego gruntu posiadały cztery osoby.

Wnioskodawczyni, otrzymała zwrot 4/8 części współwłasności gruntu na prawach spadkobiercy.

Wielkość działki jak również ilość współwłaścicieli wykluczają podział a żadna ze stron nie wyraziła zgody na spłatę pozostałych współwłaścicieli i samodzielnie jej zagospodarowanie, przy czym 1/8 część gruntu to powierzchnia o wielkości liczącej zaledwie 76 m². Zdaniem Wnioskodawczyni, jedynym sensownym rozwiązaniem jest w tym przypadku sprzedaż działki i podział wśród współwłaścicieli uzyskanej ze sprzedaży kwoty według przysługujących im części.

Przedstawiony stan faktyczny został uzupełniony pismem z dnia --.--.2007 r. (data wpływu --.--.2007 r.), w którym sprecyzowano, iż przy zwrocie nieruchomości zostało zwrócone przez obecnych współwłaścicieli zwaloryzowane odszkodowanie w wysokości (...) zł.

Wnioskodawczyni, jest spadkobiercą gruntu wywłaszczonego w 1976 r. i prawo do gruntu nabyła w drodze dziedziczenia ustawowego. Ponownie uzupełniono stan faktyczny pismem z dnia --.--.2007 r., w którym podano daty zgonu spadkodawców (daty nabycia spadku), wskazując daty ...

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem wnioskodawcy zbycie tej działki podlega opodatkowaniu tylko podatkiem od czynności cywilnoprawnej. Pobranie podatku VAT lub podatku od dochodów byłoby nieuprawnione. Ponadto uważa, że zwrot zwaloryzowanego odszkodowania jest dowodem ciągłości prawa własności do tej nieruchomości.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest między innymi odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W opisanym stanie faktycznym, należy mieć na uwadze nie tylko przepisy podatkowe, ale przede wszystkim Kodeksu cywilnego, na podstawie których określane są czynności cywilnoprawne czy też kształtowane prawa, które rodzą obowiązki podatkowe.

Nabycie i utrata własności (w tym także własności nieruchomości) jest opisana w art. 155231 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). U podstaw nabycia i zbycia rzeczy oraz nieruchomości, w rozumieniu kodeksowym, leży wola nabywcy. Swoboda zawierania umów jest naczelną zasadą Kodeksu cywilnego. U podstaw zwrotu wywłaszczonej nieruchomości leży wola poprzedniego właściciela, a w przypadku jego śmierci wola jego spadkobierców. Żeby jednak mogło dojść do zwrotu takiej nieruchomości, musiało poprzedzać je wywłaszczenie nieruchomości.

Zgodnie z art. 112-126 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.) wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego do nieruchomości.

W praktyce wywłaszczenie nieruchomości sprowadza się najczęściej do odjęcia prawa własności nieruchomości w tym zwłaszcza nieruchomości gruntowej. Gwarancją, że wywłaszczona nieruchomość będzie wykorzystana zgodnie z celem, na który dokonano wywłaszczenia jest instytucja zwrotu nieruchomości, jeżeli nieruchomość stała się zbędna z punktu widzenia celu, na który dokonano wywłaszczenia.

Celem tej gwarancji jest przywrócenie stanu stosunków własnościowych panujących przed wydaniem decyzji o wywłaszczeniu, przez zniesienie skutków, które decyzja ta wywołała.

Zasady zwrotu wywłaszczonych nieruchomości, które stały się zbędne do realizacji celów publicznych, ze względu na które nastąpiło wywłaszczenie formułuje art. 136 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Warunkiem zwrotu nieruchomości jest zwrot przez poprzedniego właściciela lub jego spadkobiercę odszkodowania lub nieruchomości zamiennej stosownie do art. 140 ustawy.

Jeśli wywłaszczona nieruchomość jest zwracana spadkobiercy osoby, której nieruchomość tą wywłaszczono, to prawo do zwrotu tej nieruchomości ma swe źródło w nabyciu spadku.

Zgodnie z art. 922 Kodeksu cywilnego spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkodawca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego).

Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki przechodzą na jedną lub kilka osób.

Wnioskodawcy - spadkodawcy, jako kolejnemu następcy prawnemu dawnych właścicieli przedmiotowej nieruchomości przysługiwały prawa i roszczenie do jej zwrotu czy też odszkodowania.

Fakt, że realizacja nie nastąpiła za życia dawnych właścicieli tylko zwrot nieruchomości otrzymali ich spadkobiercy, nie zmienia tytułu nabycia roszczeń majątkowych, dziedziczonych przez następców prawnych. Wobec powyższego, w rozpatrywanej sprawie, przedmiotem spadku nie jest prawo własności udziału w nieruchomości, a prawa i roszczenia do tej nieruchomości.

Za datę nabycia takiej nieruchomości dla celów podatkowych należy zatem przyjąć dzień, w którym decyzja Wojewody z dnia --.--.2007 r. o zwrocie nieruchomości stała się ostateczna. Decyzja powyższa należy do decyzji konstytutywnych, co oznacza, że kreuje nowy stan prawny we własności nieruchomości. Zwrot spadkobiercy wywłaszczonej nieruchomości powoduje przejście prawa własności na inną osobę.

Odnosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne do sprawy będącej przedmiotem zapytania stwierdzić należy, że nabycie nieruchomości miało miejsce w roku 2007.

W myśl art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31.12.2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2007 r.

Wobec tego, sprzedaż odziedziczonego udziału w niezabudowanej nieruchomości, zwróconej na podstawie decyzji administracyjnej będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych, i do opisanego stanu faktycznego będą miały zastosowanie przepisy obowiązujące od dnia 01.01.2007 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30e ust. 1 obowiązującego od 1 stycznia 2007 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, tj. do 30 kwietnia roku następującego po roku dokonania sprzedaży.

Reasumując: w ustalonym stanie faktycznym i prawnym sprzedaż działki wywłaszczonej, a w 2007 roku zwróconej spadkobiercy decyzją administracyjną, stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu wg stawki podatku 19%. Przychód ze sprzedaży nieruchomości winien być ujęty w odrębnym zeznaniu (nie łączy się z dochodami z innych źródeł) za rok podatkowy w którym nastąpiło odpłatne zbycie tj. do 30 kwietnia roku następującego po roku dokonania sprzedaży.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja nr 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie