Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie sprzedaży nieruchomości. - Interpretacja - ILPB2/415-741/11-5/ES

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.10.2011, sygn. ILPB2/415-741/11-5/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie sprzedaży nieruchomości.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu: 6 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 19 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sprzedaży nieruchomości jest:

  • prawidłowe w odniesieniu do sprzedaży udziałów w gruntach rolnych nabytych w 2010 r.
  • nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sprzedaży nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 6 października 2011 r. nr ILPB2/415-741/11-2/ES, wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 6 października 2011 r., skutecznie doręczono dnia 11 października 2011 r., zaś w dniu 20 października 2011 r. (data nadania 17 października 2011 r.), do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Pani A.Ż. (Wnioskodawczyni) w 2011 r. była jedynym właścicielem gospodarstwa rolnego, tj. nieruchomości gruntowej, stanowiącej nieruchomość rolną zabudowaną, składającą się z działek gruntu o numerach: 188, 189, 191,192, 205 o łącznej powierzchni 3,33 ha, położonej w J., dla której Sąd Rejonowy prowadził KW. Przedmiotową nieruchomość Zainteresowana nabyła na skutek:

  1. dziedziczenia po zmarłym ojcu A.D., na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 10 lipca 2001 r., o stwierdzenie nabycia spadku po ww.,
  2. dziedziczenia po zmarłej matce M.D., na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 4 lutego 2004 r. o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłej,
  3. decyzji Starosty z dnia 27 grudnia 2007 r. o wykonaniu aktu nadania z dnia 25 marca 1959 r. wydanego przez byłą Powiatową Komisję Ziemską,
  4. postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 22 października 2009 r. o przysądzeniu własności.

W odniesieniu do powyższego Wnioskodawczyni wyjaśniła co następuje.

Aktem nadania z dnia 25 marca 1959 r., A.D., nadano działkę w J. obejmującą:

  • grunty, o powierzchni około 2,92 ha,
  • budynki - dom mieszkalny, obora.

Decyzją z dnia 27 grudnia 2007 r. o wykonaniu aktu nadania z dnia 25 marca 1959 r. wydanego przez byłą Powiatową Komisję Ziemską, Starosta:

  • ustalił granice działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym, wchodzącym w skład gospodarstwa rolnego, położonego we wsi J., nadanego aktem nadania z dnia 25 marca 1959 r. wydanym przez b. Powiatową Komisję Ziemską (na tamtą chwilę będącą własnością Skarbu Państwa, oznaczonej w ewidencji gruntów numerem 191 o powierzchni 0,12 ha),
  • stwierdził nabycie na własność z mocy art. 3 dekretu z dnia 6 września 1951 r. wskazanej powyżej działki wraz z zabudowaniami na rzecz: Wnioskodawczyni oraz J.D., w udziałach wynoszących po 1/2.

W uzasadnieniu orzeczenia czytamy: Na podstawie aktu nadania z dnia 25 marca 1959 r. (wydanym na podstawie dekretu z dnia 6 września 1951 r. o ochronie i uregulowaniu własności osadniczych gospodarstw chłopskich na obszarze Ziem odzyskanych) A.D. uzyskał prawo własności do nieruchomości rolnej wraz z zabudowaniami, położonej w J.. W dokumencie Orzeczenie o wykonaniu aktu nadania w części ustalenia warunków nabycia gospodarstwa - działki (zwolnienie od obowiązku uiszczenia ceny) z dnia 9 lipca 1963 r. zostały wyszczególnione numery działek wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, położonego w J. Wskazano działki nr 529, 531, 532, 533 (obecne numery 188, 189, 192, 205), o łącznej powierzchni 3,21 ha. Pominięto jednakże działkę o obecnym numerze 191 o powierzchni 0,12 ha, na której znajdował się budynek mieszkalny. Sąd Powiatowy postanowieniem z dnia 4 października 1963 r. założył dla ww. nieruchomości rolnej księgę wieczystą, w której w dziale II - właściciel - wpisano A.D.

Postanowieniem z 10 lipca 2001 r. Sąd Rejonowy po rozpoznaniu w dniu 10 lipca 2001 r. sprawy z wniosku M.D., o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłym dnia 17 lipca 2000 r. A.D. stwierdził że spadek po A.D. na podstawie ustawy nabyli:

  • żona M.D.,
  • córka A.Ż.,
  • wnuk J.D.

po 1/3 spadku z tym, że wchodzące w skład spadku gospodarstwo rolne nabyła w całości na podstawie ustawy żona M.D. Postanowienie stało się prawomocne 9 sierpnia 2001 r.

Postanowieniem z dnia 4 lutego 2004 r. Sąd Rejonowy, po rozpoznaniu w dniu 4 lutego 2004 r. sprawy z wniosku A.Ż. o stwierdzenie nabycia spadku po M.D., zmarłej 2 sierpnia 2003 r. stwierdził, że spadek po M.D. na podstawie ustawy nabyli:

  • córka A.Ż.,
  • wnuk J.D.

po 1/2 części. Postanowienie stało się prawomocne 2 marca 2004 r.

Postanowieniem z dnia 22 października 2009 r. Sąd Rejonowy, po rozpoznaniu sprawy egzekucyjnej z wniosku wierzyciela M.D., A.Ż. i B.R. przeciwko J.D. prowadzonej przez komornika sądowego, postanowił:

  • przysądzić na rzecz A.Ż. własność 1/2 niewydzielonej części nieruchomości stanowiącej nieruchomość rolną położoną w J., działek gruntu 188,189,192,205 oraz działki nr 191 zabudowanej budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczo-garażowym, o łącznej powierzchni 3,33 ha,
  • stwierdził, że cała cena nabycia nieruchomości została uiszczona przez A.Ż. gotówką na rachunek bankowy sądu. Orzeczenie stało się prawomocne 2 marca 2010 r. Postanowienie to nie było konsekwencją wydania decyzji o wykonaniu aktu nadania.

Ponadto Wnioskodawczyni wyjaśniła, iż wchodząca w skład nieruchomości opisanej powyżej działka gruntu nr 191, zabudowana była budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, o łącznej powierzchni użytkowej 110 m2 oraz budynkami gospodarczymi, zaś pozostałe działki gruntu były niezabudowane.

W piśmie wydanym 4 stycznia 2011 r. Wójt Gminy, informował, że:

  • działki o nr: 188, 189, 191, 192 i 205 nie są objęte obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, oraz że dotychczasowy Ogólny Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego utracił ważność z dniem 31 grudnia 2003 r.,
  • dla przedmiotowej nieruchomości nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
  • od gruntów wskazanych powyżej opłacany jest podatek rolny.

W wypisie i wyrysie, wypisie z rejestru gruntów, wyrysie z mapy ewidencyjnej, wydanym z upoważnienia Starosty przez Zastępcę Naczelnika Wydziału Geodezji i Kartografii, według stanu na dzień 13 stycznia 2011 r., określono rodzaj użytku przedmiotowych działek gruntu jako:

  • 188 - lasy - LsVI, pastwiska trwałe - PsV i PsVI, o pow. 1 ha,
  • 189 - lasy - LsVI pastwiska trwałe - PsV i PsVI, grunty orne RV i rowy-W-PsV, o pow. 1,89 ha,
  • 191 - użytki rolne zabudowane - B-PsV i pastwiska trwałe - PsV, o pow. 0,12 ha,
  • 192 - grunty orne - RIVb, o pow. 0,15 ha,
  • 205 - pastwiska trwałe - PsV, o pow. 0,17 ha,

o łącznej pow. 3,33 ha.

We wskazanym powyżej i niezmienionym stanie faktycznym i prawnym, w dniu 28 stycznia 2011 r. na podstawie aktu notarialnego Wnioskodawczyni sprzedała, na rzecz osób fizycznych (małżonków):

  • prawo własności działki gruntu nr 191, zabudowanej,
  • prawo własności nieruchomości niezabudowanej składającej się z działek gruntu nr: 188, 189, 192 i 205.

Nabywca oświadczył, że nabywane nieruchomości stanowią gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów o podatku rolnym i nabywane nieruchomości nie utracą charakteru nieruchomości rolnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży gospodarstwa rolnego, tj. nieruchomości gruntowej stanowiącej nieruchomość rolną zabudowaną, składającą się z działek gruntu o numerach: 188,189,191, 192, 205 o łącznej powierzchni 3,33 ha, (dla której Sąd Rejonowy prowadził KW), korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód uzyskany ze sprzedaży gospodarstwa rolnego, tj. nieruchomości gruntowej, stanowiącej nieruchomość rolną zabudowaną, składającą się z działek gruntu o numerach: 188,189,191,192, 205 o łącznej powierzchni 3,33 ha (dla której Sąd Rejonowy prowadził KW), korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w odniesieniu do sprzedaży udziałów w gruntach rolnych nabytych w 2010 r.
  • nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

   - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w powyższym przepisie decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu (dochodu) ma moment ich nabycia z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulegały zmianie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że część przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawczyni nabyła w spadku po zmarłym ojcu i zmarłej matce. Ojciec Wnioskodawczyni nabył prawo własności tej nieruchomości na podstawie aktu nadania z dnia 25 marca 1959 r.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek stanowią prawa i obowiązki majątkowe zmarłego, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób, stosownie do przepisów niniejszej ustawy. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, iż dniem nabycia spadku jest data śmierci spadkodawcy. Natomiast, zgodnie z art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego, prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Ponadto, Zainteresowana wskazała, iż część nieruchomości nabyła na mocy przysądzenia własności. Orzeczenie sądu przysądzające własność stało się prawomocne w dniu 2 marca 2010 r.

Zgodnie z art. 999 § 1, zawartym w części III Postępowanie Egzekucyjne ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 ze zm.), prawomocne postanowienie o przysądzeniu własności przenosi własność na nabywcę i jest tytułem do ujawnienia na rzecz nabywcy własności w katastrze nieruchomości oraz przez wpis w księdze wieczystej lub przez złożenie dokumentów do zbioru dokumentów. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż dniem nabycia prawa własności nieruchomości w takim przypadku będzie dzień, w którym uprawomocniło się postanowienie sądu o przysądzeniu własności na rzecz kupującego.

Należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawczyni nabyła przedmiotową nieruchomość w następujących datach:

  • w 2000 r., po zmarłym ojcu,
  • w 2003 r., po zmarłej matce,
  • w 2010 r., mocą prawomocnego postanowienia Sądu o przysądzeniu własności.

W związku z powyższym, sprzedaż w 2011 r. nieruchomości w części odpowiadającej udziałowi, jaki Wnioskodawczyni nabyła w 2000 r. w spadku po zmarłym ojcu oraz w 2003 r. w spadku po zmarłej matce, nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem upłynął wskazany w tym przepisie pięcioletni termin. Tym samym sprzedaż ta nie powoduje obowiązku uiszczenia podatku dochodowego.

Natomiast dochód uzyskany z odpłatnego zbycia ww. nieruchomości w części przypadającej na udział nabyty mocą prawomocnego postanowienia Sądu o przysądzeniu własności w 2010 r., podlega opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwo rolne. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:

  1. grunty orne,
  2. sady,
  3. łąki trwałe,
  4. pastwiska trwałe,
  5. grunty rolne zabudowane,
  6. grunty pod stawami,
  7. rowy.

Zgodnie z treścią przytoczonych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  • grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Na gruncie analizowanej sprawy przedmiotowo istotne jest ponadto ustalenie definicji nieruchomości. Ze względu na fakt, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji nieruchomości, należy odnieść się do definicji zawartej w Kodeksie cywilnym.

Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy Kodeks cywilny, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Natomiast w myśl art. 48 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych (art. 47 § 1 tego Kodeksu).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w skład sprzedanej przez Zainteresowaną nieruchomości wchodziły działki gruntu oznaczone jako lasy.

W związku z powyższym grunty oznaczone jako lasy i grunty leśne nie stanowią gospodarstwa rolnego ani też nie wchodzą w jego skład, gdyż nie są użytkami rolnymi, ani gruntami zadrzewionymi i zakrzewionymi na użytkach rolnych. Zatem sprzedaż działek stanowiących użytki leśne będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast przychód uzyskany ze sprzedaży działek w części stanowiących grunt rolny korzysta ze zwolnienia określonego art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że grunt ten w związku z tą sprzedażą nie utracił charakteru rolnego.

Oceniając spełnienie tej przesłanki, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Ma ono miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą, albo pod budownictwo. W momencie ich sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Należy wskazać, iż okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży utraciła, czy też nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Różnica polega jedynie na tym, że w postępowaniu podatkowym organ podatkowy prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia dokładnego stanu faktycznego, zaś indywidualną interpretację wydaje jedynie w oparciu o stan faktyczny opisany przez Wnioskodawczynię. Niemniej, w obu tych postępowaniach, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, spełnione muszą być te same przesłanki określone w tym przepisie.

W złożonym wniosku Zainteresowana wskazała, iż nabywca oświadczył, że nabywane nieruchomości stanowią gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów o podatku rolnym i nabywane nieruchomości nie utracą charakteru nieruchomości rolnych.

Zatem przychód uzyskany ze sprzedaży działki w części stanowiącej grunt rolny korzysta ze zwolnienia określonego art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. przepisie, znajduje zastosowanie zarówno w odniesieniu do gruntów wchodzącym w skład ww. gospodarstwa rolnego, jak i budynków posadowionych na tych gruntach. Zatem, przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w prawie do budynku mieszkalnego oraz budynków gospodarczych również korzysta z przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu