Czy od otrzymanej rekompensaty w 2003 roku w związku z zamianą akcji uprzywilejowanych na zwykłe, należy odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycz... - Interpretacja - PDI/415-11/07

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.03.2007, sygn. PDI/415-11/07, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Tożsamy z
Pytanie podatnika

Czy od otrzymanej rekompensaty w 2003 roku w związku z zamianą akcji uprzywilejowanych na zwykłe, należy odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych?

Referencje
1412/PD/415-2/07, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 216 par.1 oraz art. 14a par.1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (j.t.Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu pisma z dnia 9 stycznia 2007 roku, uzupełnionego w dniu 29 stycznia 2007 roku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania przepisów prawa podatkowego, stwierdza że stanowisko zajęte przez Panią, dotyczące braku obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2003 rok od przychodu z tytułu rekompensaty uzyskanej w związku z zamianą akcji uprzywilejowanych na zwykłe jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 9 stycznia 2007 roku do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wpłynął Pani wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym w kwestii obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2003 w związku z uzyskaniem przychodu w wysokości 20.000zł z tytułu rekompensaty otrzymanej przy zmianie akcji uprzywilejowanych na zwykłe.

Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że jako pracownik korporacji ubezpieczeniowej w 1994 roku nabyła pani 50 szt. akcji imiennych uprzywilejowanych tej korporacji.

Następnie w 2003 roku nastąpiło zniesienie uprzywilejowania tych akcji. W związku z tym, jako akcjonariusz posiadający akcje uprzywilejowane otrzymała Pani tytułem rekompensaty za utracone przywileje wynagrodzenie w wysokości 20.000zł przy zachowaniu akcji uprzywilejowanych przekształconych na akcje zwykłe. W 2006 roku akcje zostały przez Panią zbyte.

Pani zdaniem uzyskany w 2003 roku z tytułu rekompensaty przychód nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż akcje uprzywilejowane, które później podlegały zamianie na zwykłe zostały przez Panią nabyte w 1994 roku, czyli przed wejściem w życie ustawy o obrocie papierami wartościowymi i obowiązku opodatkowania takich transakcji.

Ustosunkowując się do powyższego, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego nie podziela Pani stanowiska .

Zgodnie bowiem z art. 10 ust.1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t.Dz.U. z 2000 roku Nr 14, poz.176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych, innych niż wymienione w pkt 8 lit.a)-c).

Stosownie do art. 17 ust.1 pkt 6 tej ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia tytułu własności udziałów w spółkach, akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym także pochodnych instrumentów finansowych od papierów wartościowych.

Otrzymana przez Panią rekompensata mieści się w zakresie ww. przepisu i stanowi przychód z kapitałów pieniężnych podlegający opodatkowaniu.

Do przychodów, o których mowa w art.17 pkt 6 ww. ustawy zastosowanie mają ogólne zasady ustalania dochodu określone w art.9 ust.2 stanowiącym, iż dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art.24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła na kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przewyższają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów z kapitałów pieniężnych ma zastosowanie art.23 ust.1 pkt 38 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce oraz innych papierów wartościowych , a także wydatków na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach powierniczych oraz certyfikatów inwestycyjnych lub jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych udziałów(akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym dochodu z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z tytułu umorzenia uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych.

Opodatkowanie rekompensaty wynika z faktu, iż do tego rodzaju dochodu nie ma zastosowania przepis art. 52 pkt 1 ww. ustawy. Na mocy tego przepisu zwalnia się od podatku dochodowego:

    1) w okresie od dnia 1 stycznia 2001 roku do dnia 31 grudnia 2003 roku dochody:
    a) z odpłatnego zbycia nabytych przed dniem 1 stycznia 2003 roku obligacji Skarbu Państwa wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 roku oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 roku.
    b) z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zwolnienia udzielonego w trybie art.92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz.U. Nr 118, poz.754 i Nr 141, poz.945, z 1998r. Nr 107, poz.669 i Nr 113, poz.715 oraz z 2000r. Nr 22, poz.270, Nr 60, poz.702 i 703, Nr 94, poz.1037 i Nr 103, poz.1099),
    c) (skreślony),
    - przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów
    d) uzyskane z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych , o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz.U. Nr 118, poz.754, poz.715 oraz z 2000r. Nr 22, poz.270 i Nr 60, poz.702 i poz.703, Nr 94, poz.1037 i nr 103, poz.1099). jest przedmiotem działalności gospodarczej

Ponadto na mocy art. 44 ust.8 oraz art. 45 ww. ustawy, w sytuacji uzyskania dochodów z tytułu rekompensaty z tytułu zamiany akcji uprzywilejowanych na zwykłe należało w ciągu roku podatkowego (2003) wpłacić zaliczkę na podatek w wysokości 19% dochodu za miesiąc, w którym uzyskano dochód w terminie do dnia 20 następnego miesiąca za miesiąc poprzedni, a za grudzień w terminie złożenia zeznania podatkowego. W terminie płatności zaliczki należało złożyć w urzędzie skarbowym deklarację PIT-13 o wysokości uzyskanego dochodu.

Następnie dochód ten podlegał kumulacji z innymi dochodami w rocznym zeznaniu podatkowym za 2003 rok.

W konsekwencji powyższego, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu nie podziela Pani stanowiska zajętego w piśmie z dnia 29 stycznia 2007 roku (wpływ do tutejszego organu podatkowego).

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego informuje, że niniejsza interpretacja o zakresie zastosowania prawa podatkowego, dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b par.1 ustawy Ordynacja podatkowa udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli płatnik podatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a par.4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14a par.4 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie .

Zażalenie, zgodnie z przepisami art. 236 par.2 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa, wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu.

Zażalenie, winno zgodnie z przepisem art. 222 Ordynacji podatkowej, zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu