
Temat interpretacji
Na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (jt. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zmianami), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 08 marca 2006r. o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczącą zasad odliczania od podatku wydatków poniesionych na własne potrzeby mieszkaniowe, stwierdza, iż stanowisko Pani jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 1 powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Pismem złożonym w dniu 09 marca 2006r. wystąpiła Pani o interpretację przepisów podatkowych i wyjaśnienie czy cyt: "przysługuje odliczenie od podatku 19% kosztów wymiany pieca c.o. w budynku mieszkalnym". Do wniosku dołączyła Pani kserokopie dokumentów: Akt Notarialny Repertorium A nr .........., postanowienie z Sądu Rejonowego oraz rachunki potwierdzające poniesione przez Panią i Pana .............wydatki z tytułu zakupu kotła c.o. i materiałów do jego montażu.
W myśl przepisów art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, składając wniosek, podatnik (...) jest obowiązany do wyczerpującego
przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, co wypełniła Pani w treści wniosku.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zamieszkuje Pani w budynku, który został wykupiony przez cztery rodziny. Z aktu notarialnego wynika, iż poszczególni mieszkańcy są właścicielami #188; części budynku mieszkalnego. Dotychczas nie została założona wspólnota mieszkaniowa, a faktura VAT za piec i materiały do jego montażu została wystawiona na jednego z mieszkańców. Pani zdaniem wystawione w 2005r. faktury w równych częściach obciążyłyby kosztami remontu poszczególnych współwłaścicieli, od których kwot przysługiwałoby odliczenie od podatku.
Na podstawie art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jt. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w roku 2003, podatek dochodowy od osób fizycznych podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego (...).
Stosownie do ust. 3 pkt 2 lit. a ww. art. 27a kwota, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od dnia 1 stycznia 2003 r. - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 - 19% kwoty poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż 3% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej. Kwota, o której mowa powyżej wynosi w latach 2003-2005 - 5.670zł.
Stosownie do upoważnienia wynikającego z art. 27a ust. 17 ww. ustawy zakres i rodzaje wydatków zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego określony został rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).
Art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. ww. ustawy stanowi, że wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym, że wysokość wydatków na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit.d ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku(...).
Na mocy art. 12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) ww. wydatki poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w roku 2003.
W świetle wskazanych powyżej przepisów, aby skorzystać z prawa do zmniejszenia podatku dochodowego niezbędne jest łączne spełnienie następujących warunków:
- poniesienie odpowiednio udokumentowanych wydatków,
- poniesienie wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe,
- przeznaczenie wydatków na remont lub modernizację budynku mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego, w zakresie określonym ww. rozporządzeniem.
Z powyższych przepisów wynika, iż w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej mogą być odliczone wydatki poniesione przez podatnika na własne potrzeby mieszkaniowe, udokumentowane imienną fakturą VAT. W związku z powyższym odliczenia poniesionych kosztów wymiany pieca c.o. może dokonać osoba, na którą zostały wystawione faktury VAT tj. Pani oraz Pana. Brak imiennych faktur wystawionych dla pozostałych współwłaścicieli budynku, potwierdzających poniesiony wydatek mimo, że dotyczy on wspólnej inwestycji, uniemożliwia skorzystanie przez nich z omawianej ulgi.
Ustosunkowując się do wniesionego zapytania Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Pani w przedmiotowej kwestii jest zatem nieprawidłowe.
Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią w zapytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika. Jest natomiast
wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.
Na niniejsze postanowienie przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, w terminie siedmiu dni od dnia następnego po dniu doręczenia niniejszego postanowienia stosownie do art. 236 § 2 Ordynacji podatkowej.
