Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja pod... - Interpretacja - OG-005/169/2006/PD II/415-65/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.01.2007, sygn. OG-005/169/2006/PD II/415-65/06, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 22.09.2006 r. (data wpływu 29.09.2006 r.) uzupełnionego pismem z dnia 04.12.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dot. opodatkowania wynagrodzeń z tytułu umowy o pracę w związku z realizacją umowy z Fundacją Fundusz Współpracy Krajową Agencją Programu Leonardo da Vinci i realizacją projektu Praktyka zawodowa w świetle standardów europejskich w hotelarstwie i gastronomii stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku z dnia 22.09.2006 r. (data wpływu 29.09.2006 r.) uzupełnionego pismem z dnia 04.12.2006 r. wynika, iż Jednostka w związku z realizacją umowy z Fundacją Fundusz Współpracy Krajową Agencją Programu Leonardo da Vinci i realizacją w okresie od 01.09.2005 r. do 31.05.2006 r. projektu Praktyka zawodowa w świetle standardów europejskich w hotelarstwie i gastronomii wypłacała osobom wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę. Wynagrodzenia te wypłacane były z rachunku bieżącego Zakładu, a następnie refundowane z rachunku Projektu. Projekt finansowany był ze środków Unii Europejskiej. Od wypłaconych wynagrodzeń naliczono i odprowadzono zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Według Krajowej Agencji Programu (KAP), zgodnie z art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia finansowane ze środków europejskich mogą być zwolnione z odprowadzenia podatku.

Zdaniem Jednostki pobór podatku był uzasadniony, gdyż brak jest podstaw do uznania w świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 o podatku dochodowym od osób fizycznych, że wynagrodzenia te zwolnione są z podatku dochodowego, albowiem pracownicy wykonywali tylko określone czynności, a realizatorem Projektu była Jednostka.

W związku z tym na prośbę KAP Jednostka zwróciła się z prośbą o wyrażenie stanowiska w przedmiotowej sprawie.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie powyższe może mieć zastosowanie tylko wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie oba te kryteria:

  • bezzwrotna pomoc musi pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych lub agencji rządowych,
  • podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zwolnienie zawarte w wyżej powołanym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje dochody osób fizycznych finansowane z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (np. SAPARD, ISPA, PHARE). Przepis ten nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

W przypadku finansowania projektu Praktyka zawodowa w świetle standardów europejskich w hotelarstwie i gastronomii ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych wynagrodzenia pracowników nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia od podatku, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Jednostki zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Jednocześnie tut. organ podatkowy nadmienia, że ocenie nie poddawano treści załączników do złożonego wniosku.

Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach