POSTANOWIENIE - Interpretacja - P-2/415/9/2006

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.05.2006, sygn. P-2/415/9/2006, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie uznaje przestawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretacje prawa podatkowego za częściowo prawidłową.

Uzasadnienie

W dniu 15.03.2006r. wpłynął Pana wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w którym przedstawia Pan stan faktyczny związany z budową domów mieszkalnych na wynajem i stan hipotetyczny dotyczący wniesienia w/w budynków aportem do składników majątku trwałego prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej i zmiany przeznaczenia budynków mieszkalnych na użytkowe.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych wg stawki liniowej. W latach 2000-2001 korzystając z dużej ulgi budowlanej odliczył Pan od dochodu (w ramach obowiązującego limitu) wydatki na budowę własnego budynku mieszkalnego wielorodzinnego z przeznaczeniem znajdujących się w nim lokali mieszkalnych na wynajem. Inwestycja ta nie została zakończona. Obecnie ma Pan zamiar inwestycję tę wnieść aportem do swojej firmy i zmienić jej przeznaczenie. Przedmiotowy wniosek zawiera pytanie dotyczące stosowania odpisów amortyzacyjnych po zmianie przeznaczenia budynków mieszkalnych na użytkowe tj. czy odpisy amortyzacyjne od budynków wniesionych aportem do Pana firmy po zakończeniu ich budowy będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w tej ich części w stosunku do której nie korzystano z ulgi na wynajem.

Zgodnie z art. 14a § 1 cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do końca 2000r. - podatnik miał prawo do odliczenia od dochodu (w ramach obowiązującego limitu) wydatków poniesionych w roku podatkowym na budowę własnego lub stanowiącego współwłasność budynku mieszkalnego wielorodzinnego, z przeznaczeniem znajdujących się w nim co najmniej pięciu lokali mieszkalnych na wynajem oraz wydatków na zakup działki pod budowę.

Ustawą z dnia 9.11.2000 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 104 poz. 1104 ze zm.) przedmiotowa ulga została zlikwidowana. Art. 7 ust. 13 w/w ustawy pozwalał jednakże na zachowanie tzw. praw nabytych do końca 2003r. Przesłanki utraty nabytego prawa do przedmiotowej ulgi reguluje art. 7 ust. 14 tejże ustawy, który stanowi, że podatnicy, którzy korzystali z odliczeń, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 8 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym w latach 1997-2000 i przed upływem dziesięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego w którym między innymi dokonano zmiany przeznaczenia budynku lub lokalu mieszkalnego na użytkowy są obowiązani doliczyć do dochodów roku podatkowego, w którym nastąpiły te okoliczności, uprzednio odliczone kwoty.

Tak więc w przedstawionym przez Pana przypadku istnieje możliwość zmiany przeznaczenia budowanych budynków po spełnieniu przesłanek określonych w cyt. wyżej art. 7 ustawy podatkowej bez względu na obecnie stosowaną metodę opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej (podatek liniowy).

Z odliczenia dużej ulgi mieszkaniowej korzystał Pan jako osoba fizyczna a nie jako podmiot gospodarczy dlatego też jako osoba fizyczna winien Pan wykazać do opodatkowania odliczone uprzednio kwoty w zeznaniu rocznym PIT-37 w pozycji przychód z innych źródeł i przy wyliczeniu zobowiązania zastosować skalę podatkową zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast jeśli chodzi o amortyzację omawianej inwestycji to w przypadku "zwrotu ulgi" na wynajem nie ma przeszkód by budynki te (po zakończeniu inwestycji i zmianie przeznaczenia) podlegały amortyzacji w oparciu o przepisy zawarte w art. 22a-22o cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy jednak podkreślić, że do kosztów uzyskania przychodów podatnik może zaliczyć odpisy amortyzacyjne wyłącznie wtedy gdy wykaże związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionymi kosztami a osiągniętym przychodem z działalności gospodarczej. Wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą i okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów obciąża podatnika. Zgodnie bowiem z art. 6 K.C. ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne. Dlatego też na podatniku będzie spoczywał obowiązek wykazania wpływu dokonanych odpisów amortyzacyjnych na wysokość przychodów osiąganych z tytułu prowadzonej działalności.

Przy powyższym należy jeszcze nadmienić, że o zmianie przeznaczenia lokalu mieszkalnego na lokal użytkowy decydują również przepisy ustawy- Prawo budowlane (tekst jednolity z 2003 r. Dz. U. Nr 207 poz. 2016 z późn. zmianami).

Reasumując, należy stwierdzić, że może Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne po spełnieniu wyżej opisanych przesłanek natomiast obecnie stosowana przez Pana metoda opodatkowania (podatek liniowy) nie ma zastosowania do opodatkowania uprzednio odliczonych kwot z tytułu dużej ulgi budowlanej.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie