POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1424/2150/4111/415/40/2/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.06.2006, sygn. 1424/2150/4111/415/40/2/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1, § 3 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana... z dnia ... , uzupełniony pismem z dnia ..., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie odliczenia od dochodu odsetek od kredytu udzielonego na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.03.2006r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pana ..., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie ustalenia wysokości podlegających odliczeniu odsetek od kredytu zaciągniętego w ramach ulgi odsetkowej. Z przedmiotowego wniosku wynika, iż w dniu 23.10.2003r. Podatnik wraz z żoną ... zawarł z deweloperem umowę zobowiązującą do ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i sprzedaży tego lokalu. Z przedmiotowej umowy wynikało, iż dwie pierwsze raty płatne w 2003r. na łączną kwotę 31.212,00 zł dotyczą zapłaty za udział we współwłasności gruntu. Wpłata powyższej kwoty została udokumentowana fakturami. Dodatkowo w sporządzonej w dniu 30.03.2004r. w formie aktu notarialnego umowie zobowiązującej przedstawiciel dewelopera potwierdził przyjęcie wpłaty na udział we współwłasności gruntu w kwocie 31.212,00 zł. W dniu 23.08.2004r. po wprowadzeniu 7% stawki stawki VAT na grunty Deweloper przedstawił do podpisania faktury korygujące zmieniające poprzednie, które były wystawione tytułem opłaty za udział we współwłasności gruntu na opłatę za lokal mieszkalny z udziałem w gruncie. Wszystkie następne faktury były wystawiane tytułem zakupu lokalu z udziałem we współwłasności gruntu. W dniu 04.11.2004r. po wydatkowaniu na przedmiotową inwestycję kwoty 103.592,30 zł Podatnicy zawarli z bankiem PKO BP S.A. umowę kredytu na kwotę 60.000 zł z przeznaczeniem na kontynuację rozpoczętej inwestycji, tj. budowy lokalu mieszkalnego. 27.04.2005r. firma deweloperska przekazała Podatnikom przedmiotowy lokal protokołem odbioru technicznego lokal. Od dnia 19.05.2005r. wspólnota mieszkaniowa rozpoczęła naliczanie czynszu. Natomiast umowa przeniesienia własności lokalu mieszkalnego została podpisana w dniu 06.06.2005r. W dniu 03.04.2006r. Podatnicy przemeldowali się do nowego mieszkania. Wobec Pana ... nie toczy się kontrola podatkowa, postępowanie podatkowe, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zdaniem Podatnika przysługuje mu prawo do odliczenia całych odsetek od kredytu hipotecznego. Ponadto uważa, iż w pozycji 32 deklaracji PIT-2K powinien wpisać wartość mieszkania udokumentowaną fakturami VAT oraz dodać opłaty związane z zawarciem umów notarialnych, założenia księgi wieczystej, kosztów umowy kredytowej, tj. prowizji banku, ubezpieczenia, opłat za wykup weksla oraz kosztów ustanowienia hipoteki.

Zgodnie z art. 14a § 1 stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl § 3 w/w przepisu interpretacje, o których mowa w § 1, zawierają ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Na podstawie przepisu art. 26b ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1, odlicza się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonemu podatnikowi, o którym mowa w art. 3 ust. 1, na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:
1)budową budynku mieszkalnego albo
2)wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo
3)zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo
4)nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku mieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego;

W świetle art. 26b ust. 2 w/w ustawy od podstawy opodatkowania można odliczyć odsetki na spłatę kredytu, jeżeli:
1)kredyt (pożyczka) został udzielony podatnikowi po dniu 1 stycznia 2002r.,
2)kredyt (pożyczka) był udzielony przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek), a z umowy kredytu (pożyczki) wynika, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w ust. 1,
3)inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przeznaczonym pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku tego planu - określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydanej na podstawie obowiązujących ustaw,
4)inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, którego budowa została zakończona nie wcześniej niż w 2002r., a ponadto w przypadku inwestycji:
b) o których mowa w ust. 1 pkt 2 lub 3 - została zawarta umowa o ustanowienie spółdzielczego własnościowego lub lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo umowa w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego, o przeniesieniu na podatnika własności budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, której jedną ze stron jest podatnik,
5)do zeznania, o którym mowa w art. 45, składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik dołączy oświadczenie, według określonego wzoru, o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku,
6)odsetki, o których mowa w ust. 1 zostały:
a) zostały faktycznie zapłacone, a ich ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w pkt 2,
b) nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone odsetki zwiększyły podstawę obliczenia podatku,
c) nie zostały odliczone od przychodów na podstawie art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
7)podatnik lub jego małżonek nie korzystał z lub nie korzysta z odliczenia od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu tzw. "dużej ulgi budowlanej", wydatków poniesionych na zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego oraz systematyczne gromadzenie oszczędności na rachunku oszczędnościowo-kredytowym w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach;

Zgodnie z przepisem art. 26b ust. 4 w/w ustawy odliczenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wyłącznie odsetki;
1)naliczone za okres począwszy od dnia 1 stycznia 2002r., z zastrzeżeniem ust. 5, i zapłacone od tego dnia,
2)od tej części kredytu, która nie przekracza kwoty stanowiącej iloczyn 70m#178; powierzchni użytkowej wskaźnika przeliczeniowego 1m#178; powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy, określonej na rok zakończenia inwestycji, z zastrzeżeniem ust. 10; W 2005r. kwota ta wynosi 189.000 zł.

Na podstawie art. 26b ust. 3 pkt 6 w/w ustawy odliczeniu, o którym mowa w ust. 1, nie podlegają odsetki od kredytów wykorzystanych na nabycie gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu w związku z inwestycją wymienioną w ust. 1, w przypadku wykorzystania kredytu na cele wymienione w ust. 1 oraz na nabycie gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu odliczeniu nie podlegają odsetki od części kredytu ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostają wydatki na nabycie gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu w łącznych wydatkach, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

W przedmiotowej sprawie Podatnik w 23.10.2003r. zawarł z deweloperem o umowę zobowiązującą do ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i sprzedaży tego lokalu. Wywiązując się z warunków tej umowy Podatnik dokonał w 2003r. wpłaty w kwocie 31.212,00 zł tytułem zapłaty za udział we współwłasności gruntu. Podatnik otrzymał faktury dotyczące dokonanych wpłat. Deweloper potwierdził przyjecie powyższej kwoty w sporządzonej w formie aktu notarialnego w dniu 30.03.2004r. umowie zobowiązującej. Podatnik sfinansował wskazaną inwestycję ze środków własnych w kwocie 103.592,30 zł. W dniu 04.11.2004r. uzyskał kredyt w wysokości 60.000 zł z przeznaczeniem na finansowanie kosztów inwestycji polegającej na budowie lokalu mieszkalnego w budynku wielomieszkaniowym. Podatnik przedstawił pierwszą stronę umowy kredytowej z dnia 04.11.2004r., z której wynika iż kredyt w kwocie 60.000 zł jest przeznaczony na finansowanie kosztów inwestycji polegającej na budowie lokalu mieszkalnego - § 2 umowy. Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika w sposób jednoznaczny na jakiego rodzaju koszty i wydatki jest przeznaczony kredyt. W dniu 06.06.2005r. nastąpiło notarialne przeniesienie własności lokalu mieszkalnego na Podatnika i jego żonę, a tym samym inwestycja została zakończona.

Deweloper w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje lokale mieszkalne i użytkowe z udziałem we współwłasności części wspólnych budynku i prawa użytkowania wieczystego gruntu w budowanych przez siebie budynkach. Zgodnie przepisem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z 11. 03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 zw zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. Zgodnie z tym przepisem do sprzedaży lokalu dokonanej po dniu 01.05.2004r. mają zastosowanie stawki VAT obowiązujące po tej dacie. Sprzedaż natomiast dokonuje się w momencie przeniesienia własności nieruchomości aktem notarialnym. Należy podkreślić, iż przeniesienie własności nieruchomości może nastąpić, zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego, tylko i wyłącznie w formie aktu notarialnego.

W przedmiotowej sprawie część zaliczek za lokal mieszkalny została pobrana przed dniem 01.05.2004r., tj. w okresie, kiedy sprzedaż udziału we współwłasności gruntu nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast ostateczne przeniesienie własności nieruchomości nastąpiło w dniu 06.06.2005r. poprzez spisanie aktu notarialnego. Obowiązek podatkowy sprzedającego powstał więc w chwili dokonania sprzedaży, tj. 06.06.2005r. a więc w okresie obowiązywania 7% stawki VAT na sprzedaż obiektów budownictwa mieszkalnego lub ich części. Zgodnie z przepisami VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Podstawą opodatkowania jest natomiast cała kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT. Pobrane wcześniej zaliczki lub przedpłaty nie zmieniają tego stanu rzeczy, gdyż przepisy przejściowe ustawy z 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług nie uwzględniły opodatkowania przedpłat, zaliczek wg zasad obowiązujących do 30.04.2004r. Dlatego też ustalenia zawarte w umowie zobowiązującej nie mogą stanowić podstawy do stwierdzenia, iż wydatek na zakupu udziału we współwłasności gruntu został poniesiony w 2003r.

Należy wskazać, iż do zeznania podatkowego składanego za rok, w którym podatnik po raz pierwszy dokonuje odliczenia wydatków na spłatę odsetek od kredytu dołącza oświadczenie (PIT-2K) o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających z zwolnienia od tego podatku.

W pozycji 32 oświadczenia PIT-2K podatnik wskazuje kwotę łącznych wydatków poniesionych na daną inwestycję. W przedmiotowej sprawie będą to wszystkie wydatki, których poniesienie było niezbędne dla nabycia lokalu mieszkalnego od dewelopera.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż Podatnikowi nie przysługuje prawo odliczenia odsetek od przedmiotowego kredytu w pełnej wysokości. W tym przypadku ma bowiem zastosowanie przepis art. 26b ust. 3 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie, z którym w przypadku wykorzystania na cele wymienione w ust. 1 oraz na nabycie gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu odliczeniu nie podlegają odsetki od części kredytu ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostają wydatki na nabycie gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu w łącznych wydatkach, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko zajęte przez Pana we wniosku jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Pouczenie:
Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 w/w ustawy na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy). Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazanie dowodów uzasadniających to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu