
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z 10.01.2006r. uzupełnionego w zakresie podatku dochodowego w o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania przez wywozu obrabiarek do krajów Unii Europejskiej w ramach umowy ekspozycyjnej
stwierdzam, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku, jest nieprawidłowe w odniesieniu opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Pan prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej.
Spółka cywilna, jako producent obrabiarek do drewna, wywozi je do krajów Unii Europejskiej, w ramach tak zwanych umów ekspozycyjnych. Za ekspozycję nie jest pobierana żadna opłata a wyrób nie jest przedmiotem sprzedaży i w czasie trwania ekspozycji stanowi on własność spółki. Przyjmujący towar do ekspozycji nie ma prawa do dysponowania wyrobem oraz dalszej jego odsprzedaży.
Przyjmujący towar ma za zadanie zbadanie zapotrzebowania na wyroby spółki oraz może podjąć decyzję o ewentualnej współpracy ze spółką.
Podatnik pyta:
Czy umowa ta rodzi jakikolwiek obowiązek podatkowy z tytułu podatku dochodowego?
Zdaniem podatnika:
Przy umowie ekspozycji nie dochodzi do sprzedaży a jedynie do nieodpłatnej usługi reklamowej. W związku z tym, zdaniem podatnika, umowa ekspozycji nie rodzi żadnego obowiązku podatkowego w podatku dochodowym.
Stan prawny:
Z pisma spółki oraz dołączonego druku umowy ekspozycyjnej wynika, że przy przekazaniu wyrobów spółki na podstawie ww. umowy nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia tymi wyrobami. Zatem czynność ta nie stanowi dostawy ? sprzedaży wyrobu.
Celem umowy ekspozycji jest zbadanie zapotrzebowania na wyroby spółki na terenie krajów Unii Europejskiej oraz ewentualne nawiązanie współpracy handlowej ze spółką w zakresie zakupu eksponowanych towarów.
Ponieważ przyjmujący towar w celu jego ekspozycji nie pobiera za ww. usługę należności ? dochodzi do nieodpłatnej reklamy wyrobów spółki, co stanowi nieodpłatne świadczenie usług na rzecz spółki.
Do przedstawionego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy:
Zgodnie z przepisem art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) przychodem z działalności gospodarczej jest również, wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z wyjątkiem otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn.
Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 2a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń ustala się:
- jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych dostawców,
- jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
- jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
- w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnienia rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
W związku z powyższym przychodem z działalności gospodarczej spółki jest nieodpłatne świadczenie z tytułu wykonania przez obcy podmiot usługi reklamowej wyrobów spółki.
Zatem Naczelnik nie potwierdza stanowiska podatnika, że zawarcie umowy ekspozycyjnej nie rodzi żadnych skutków podatkowych w zakresie podatku dochodowego.
