P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PD/415-101/06/R1

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.08.2006, sygn. PD/415-101/06/R1, Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.05.2006 r. (data wpływu 08.06.2006 r.) uzupełnionego pismem z dnia 26.06.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Po analizie stanu faktycznego tut. organ podatkowy uznał, iż podatnik jest uprawiony do złożenia wniosku o wydanie interpretacji, a w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z wniosku wynika, że uzyskuje Pani dochody z najmu lokalu, w którym prowadzona jest myjnia samochodowa. W okresie I - III 2006 r. w/w lokal był zamknięty z powodu remontu kapitalnego, który obejmował wymianę instalacji elektrycznej, skucie całej wylewki w hali myjni, położenie na ścianach i na podłodze płytek, malowanie biura. Koszt remontu 5.784,98 zł. Wartość początkową lokalu ustalono w oparciu o kosztorys w wysokości 127.600 zł.
We wniosku zostały zawarte zapytania czy faktury dotyczące w/w remontu wystawione w miesiącach luty i marzec mogą być ujęte w kosztach uzyskania przychodów za kwiecień 2006 r. (w deklaracji Pit-5) oraz czy odpisy amortyzacyjne za okres I - IV 2006 r. mogą być zaliczone do kosztów w deklaracji Pit-5 za IV 2006 r.?

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 ze zm.) kosztem uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 w/w ustawy.
Przepisy art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c) w/w ustawy stanowią, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczenia odpisów amortyzacyjnych. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji remontu, dlatego w odniesieniu do tej kategorii należy posiłkować się definicją sformułowaną w przepisach prawa budowlanego.
Remontem, zgodnie z art. 3 pkt. 8 ustawy z dnia 07.07.1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.), jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Tak więc wyroby użyte do wymiany zużytych elementów środka trwałego na nowe, wykonane z nowocześniejszych materiałów, nie zmieniają charakteru wykonanych prac, należy bowiem uwzględniać zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny. Nie można uznać, że każda wymiana zużytych elementów środka trwałego na nowe z zastosowaniem nowocześniejszych materiałów jest ulepszeniem.
Zatem poniesienie wydatków na prace mające charakter odtworzeniowy, przywracający jedynie pierwotną zdolność użytkową tego środka, a więc remont, uprawnia Panią do zaliczenia ich w całości do kosztów uzyskania przychodów, bez względu na ich wysokość.
Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 2 ustawy z 26.07.1991 r. podatnicy osiągający dochody z najmu lub dzierżawy są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f.W terminach płatności zaliczek za miesiące od stycznia do listopada podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym deklaracje według ustalonego wzoru o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku (art. 44 ust. 6 w/w ustawy).
Zatem w deklaracji Pit-5 za miesiąc kwiecień wykazuje Pani przychody i koszty uzyskania przychodów za okres I - IV.
Należy nadmienić, że obowiązek złożenia pierwszej deklaracji w roku podatkowym powstaje w przypadku wystąpienia obowiązku odprowadzenia pierwszej zaliczki na podatek, obliczonej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 44 ust 3 pkt 1 w/w ustawy). W świetle przedstawionego stanu faktycznego i przytoczonych wyżej przepisów tut. organ podatkowy uznał, iż stanowisko zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę (zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa),
- nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 (zgodnie z art. 14b § 1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze