Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja p... - Interpretacja - OG/005/90/PDII/415-51/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.05.2006, sygn. OG/005/90/PDII/415-51/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 poz.60 z 2005r. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o interpretację z dnia 06.04.2006 r. WSzW w sprawie zasadności obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od uzyskanego dochodu przez żołnierza zawodowego oraz byłego żołnierza zawodowego z tytułu otrzymanej pomocy rekonwersyjnej uznaje stanowisko za nieprawidłowe.

Z wniosku wynika, że Szef WSzW pokrywa koszty przekwalifikowania żołnierzy zawodowych i byłych żołnierzy zawodowych do wysokości określonej w imiennej decyzji administracyjnej, wydanej przez Ministra Obrony Narodowej. Podstawa wydatku jest oryginał faktury wystawionej przez podmiot organizujący szkolenie lub inną formę przekwalifikowania. Wartość faktury opłacana jest bezpośrednio na rachunek bankowy firmy. Powyższa wypłata następuje na podstawie Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 czerwca 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przyuczania do zawodu lub przekwalifikowania, doradztwa zawodowego, odbywania praktyk zawodowych oraz pośrednictwa pracy, realizowanych przez wyspecjalizowane organy wojskowe a także szczegółowych zasad i warunków korzystania z pomocy w tym zakresie przez żołnierzy zwolnionych z zawodowej służby wojskowej (Dz. U. Nr 63, poz. 398 z 1997 r. ze zm.). Na mocy w/w rozporządzenia żołnierze zawodowi o których mowa w art. 120 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750) zwani "byłymi żołnierzami zawodowymi" mogą korzystać z następujących form pomocy rekonwersyjnej udzielanej przez organy wojskowe
1. doradztwo zawodowe
2. przyuczenie do zawodu lub przekwalifikowania zawodowego
3. praktyk zawodowych
4. pośrednictwa pracy
Pokrycia kosztów udzielonej pomocy zgodnie z § 11 w/w rozporządzenia dokonuje dla żołnierza zawodowego oraz byłego żołnierza zawodowego - właściwy dla jego miejsca zamieszkania Szef WSzW.

1. Z jakiego tytułu należy traktować przychód, którego kwota opłaconego kursu niewątpliwie jest?

2. Jaką formę opodatkowania wybrać w powyższym przypadku?

3. Czy od przychodu należy pobrać podatek w momencie powstania przychodu czy też składając stosowne oświadczenie zainteresowany może odmówić wpłacenia do kasy WSzW należnej kwoty podatku, celem rozliczenia się samodzielnie w zeznaniu rocznym? Czy WSzW jako płatnik zobowiązany jest wówczas wystawić informację PIT-8C o wysokości uzyskanego przez zainteresowanego przychodu?

4. W przypadku kiedy zainteresowany mimo oświadczenia o wpłaceniu zryczałtowanego 10% podatku do kasy WSzW nie zrobił tego w odpowiednim terminie czy stosowne jest wystawienie informacji o przychodzie PIT-8C czy wówczas należy sporządzić inną deklarację bądź informację o wysokości uzyskanego prze niego w danym roku przychodu ?

5. Jak traktować byłych żołnierzy zawodowych których nie łączył z WSzW stosunek służbowy ale pomoc rekonwersyjna przysługuje im z ramienia WSzW jako organu właściwego wg miejsca zamieszkania. Czy można ich uznać jako "emerytów i rencistów których łączył uprzednio z zakładem pracy stosunek służbowy, pracy...?

Zdaniem wnioskodawcy kwota stanowiąca przychód żołnierzy zawodowych pozostających w dyspozycji służbowej lub w okresie wypowiedzenia, stanowi dochód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z czym powinien być opodatkowany na zasadach ogólnych tj. podatek dochodowy powinien być naliczony w wysokości 19%. Podatek ten powinien być pobrany w tym m-cu w którym przychód został postawiony niejako do dyspozycji (opłacenie faktury) i odprowadzony na konto Urzędu Skarbowego. W przypadku byłych żołnierzy zawodowych z prawem do emerytury lub renty kwota dochodu stanowi przychód w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 4 więc podatek powinien być pobrany w wysokości zryczałtowanej 10%. Zainteresowany zobowiązany jest do wpłacenia płatnikowi należną kwotę podatku przed opłaceniem przez płatnika faktury za przeprowadzone szkolenia bądź inną formę przekwalifikowania a w przypadku gdy wpłaty nie dokona należy wystawić PIT-8C.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia:
W dniu 01.07.2004 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 11.09.2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 07.06.2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych i byłych żołnierzy zawodowych z pomocy w zakresie przekwalifikowania, doradztwa zawodowego oraz pośrednictwa pracy (Dz. U. Nr 147, poz. 1549 z 2004 r.) które na Wojewódzkie Sztaby Wojskowe nałożyły obowiązek udzielania pomocy rekonwersyjnej. Pomocą rekonwersyjną objęci zostali, zgodnie z art. 120 wyżej cyt. ustawy, byli żołnierze zawodowi oraz żołnierze zawodowi będący w okresie wypowiedzenia stosunku służbowego, którzy mogą nieodpłatnie korzystać z form pomocy określonych w art. 120 ust. 2 ustawy, tj. z:
- przekwalifikowania zawodowego lub przyuczenia do zawodu, doradztwa zawodowego albo odbywania praktyk zawodowych;
- przejazdów z miejsca zamieszkania żołnierza do ośrodków szkolenia, w których następuje przekwalifikowanie zawodowe lub przyuczenie do zawodu albo do miejsca odbywania praktyk zawodowych;
- zakwaterowania w okresie szkolenia lub przyuczenia do zawodu albo odbywania praktyk zawodowych.
Stosownie do powołanego przepisu art. 120 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych - pomoc w zakresie przekwalifikowania, doradztwa zawodowego lub pośrednictwa pracy (pomoc rekonwersyjna) przysługuje byłym żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej z powodów określanych w art. 111 pkt 3, 8, 9 lit. b i 10 oraz art. 112 pkt 3-5, a także żołnierzom przeniesionym do dyspozycji oraz żołnierzom zawodowym w okresie wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej.

W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) świadczenia wypłacone w ramach pomocy rekonwersyjnej stanowią przychód, do którego opodatkowania zastosowanie ma przepis art. 30 ust. 1 pkt 4a w/w ustawy w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 16 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym o osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263, poz. 2619 ze zm.). Zgodnie z nim z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymywanych na podstawie odrębnych ustaw przez funkcjonariuszy służb mundurowych po zwolnieniu ze służby oraz przez żołnierzy w związku ze zwolnieniem tych osób ze służby stałej - pobierany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 20 % należności.

W sytuacji natomiast, gdy przedmiotowe świadczenie otrzymuje emeryt lub rencista (były żołnierz zawodowy) zastosowanie ma przepis art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy mówiący, iż od świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym lub stosunkiem pracy pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 %.

Bez znaczenia jest fakt, iż Sztab Wojskowy dokonuje zapłaty za szkolenie instytucji szkolącej lub żołnierzowi, w obu przypadkach jest to świadczenie od którego należy pobrać podatek dochodowy.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , który brzmi: "płatnicy o których mowa w ust 1 są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust 1 pkt 2, 4, 4a (...)" Sztab Wojskowy jako płatnik przekazując należności za szkolenie na podstawie faktury lub rachunku wystawionego przez instytucję lub żołnierzowi - po przedstawieniu przez niego oryginału potwierdzającego opłacenie kosztów szkolenia oraz udziału w szkoleniu zobowiązana jest jako płatnik pobrać zryczałtowany podatek dochodowy.

Pobrany zryczałtowany podatek dochodowy płatnik powinien przekazać w terminie do dnia 20-go miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby, bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje wg ustalonego wzoru PIT-8A (art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.). Dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 tej ustawy.

W sytuacji, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika, podatnik powinien po zakończonym roku podatkowym należny zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych wykazać w załączniku do zeznania podatkowego za dany rok PIT/X - informacja o zryczałtowanym podatku dochodowym w roku podatkowym - a następnie uwzględnić w zeznaniu podatkowym za dany rok podatkowy stosownie do art. 45 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , który stanowi: w zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a pkt 2 wykazuje się należny zryczałtowany podatek dochodowy, którym mowa w art. 29, 30 i 30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.

Ponieważ obowiązujące druki nie przewidują informacji o tego typu wypłatach, zatem zasadne wydaje się w przypadkach nie pobrania tego podatku sporządzenie pisemnej informacji dla urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika.

Odnośnie pytania czy byłych żołnierzy zawodowych których nie łączył z WSzW stosunek służbowy a pomoc rekonwersyjna przysługuje im z ramienia WSzW jako organu właściwego wg miejsca zamieszkania można uznać jako "emerytów i rencistów których łączył uprzednio z zakładem pracy stosunek służbowy, pracy" Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach wyjaśnia:
Analiza treści powołanego wyżej art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, iż świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów mają szeroki zakres i nie ograniczone są wyłącznie do wartości świadczeń jakie emeryci i renciści otrzymują od swoich byłych pracodawców. Dotyczą one bowiem wszystkich świadczeń rzeczowych otrzymywanych w związku z uprzednio łączącym emeryta i rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracą nakładczą i spółdzielczym stosunkiem pracy. Zastosowanie w/w opodatkowania nie jest zatem uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz, aby udzielone tym osobom świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku pracy (stosunków pokrewnych).

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stanowisko zawarte we wniosku z dnia 06.04.2006 r. należy uznać za nieprawidłowe.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach