
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pszczynie stwierdza, że stanowisko podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 09.01.2006 r. (data wpływu: 19.01.2006 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23.02.2006 r. (data wpływu: 27.02.2006 r.) oraz pismem z dnia 20.03.2006 r. (data wpływu: 23.03.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych przez wspólnika spółki jawnej, która to spółka jest komplementariuszem spółki komandytowo-akcyjnej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19.01.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pszczynie wpłynął wniosek z dnia 09.01.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych przez komplementariusza spółki komandytowo-akcyjnej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23.02.2006 r. (data wpływu: 27.02.2006 r.) oraz pismem z dnia 20.03.2006 r. (data wpływu: 23.03.2006 r.)
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z treści wniosku wynika, że spółka jawna, której wnioskodawca jest udziałowcem, jest komplementariuszem spółki komandytowo-akcyjnej. Drugim komplementariuszem spółki komandytowo-akcyjnej jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Zgodnie ze statutem spółki komplementariusze w ogóle nie uczestniczą w zysku spółki komandytowo-akcyjnej akcjonariusze, przysługuje im natomiast wynagrodzenie za prowadzenie spraw spółki, w postaci świadczenia usług związanych ze zwykłymi czynnościami zarządu spółką, ustalane przez Walne Zgromadzenie Spółki.
Jak wynika z akt podatkowych wnioskodawca, na podstawie art. 9a ust. 2 i ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną w formie spółki jawnej korzysta z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30c tej ustawy, tj. podatkiem liniowym wg stawki 19%. Spółka jawna, której wnioskodawca jest udziałowcem, prowadzi księgi handlowe.
Wnioskodawca zwraca się z pytaniem jakie są zasady opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza spółki komandyto-akcyjnej, tj. w jakiej wysokości naliczać należy ten podatek, w jakim terminie, na jakich deklaracjach oraz czy łącznie z innymi przychodami czy osobno.
Zdaniem wnioskodawcy uzyskane przez spółkę jawną wynagrodzenie z tytułu prowadzenia spraw spółki komandytowo-akcyjnej będzie stanowiło przychód wspólników spółki z działalności gospodarczej i będzie, łącznie z innymi dochodami uzyskanymi w spółce jawnej, opodatkowany na zasadach określonych w art. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w wysokości 19% kwoty wynagrodzenia za prowadzenie spraw spółki przez komplementariuszy.
Stanowisko organu podatkowego: Spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową nieposiadającą osobowości prawnej. Wspólnicy tej spółki uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do wniesionych wkładów, chyba, że statut spółki stanowi inaczej. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki komandytowo-akcyjnej, na gruncie podatku dochodowego podatnikami są wspólnicy tej spółki. Jeżeli komplementariuszem spółki komandytowo-akcyjnej jest spółka jawna osób fizycznych, to przychody z udziału w spółce podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe. W myśl art. 8 ust. 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, osiąganych przez podatników opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c, nie łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Na podstawie art. 8 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat oraz do ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki nie będącej osobą prawną.
W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j. t. :Dz. U. z 2002 r., nr 76, poz. 694 ze zm.), spółka komandytowo-akcyjna jest obowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tej sytuacji do ustalenia dochodu podatnika ma zastosowanie art. 24 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, u podatników, którzy zgodnie z obowiązującymi ich zasadami rachunkowości sporządzają sprawozdanie finansowe, za dochód z działalności gospodarczej uważa się dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiększony o wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie ze statutem spółki komandytowo-akcyjnej komplementariusze w ogóle nie uczestniczą w ogóle w zysku spółki, przysługuje im natomiast wynagrodzenie za prowadzenie spraw spółki. Skoro zgodnie ze statutem spółki komandytowo-akcyjnej będący spółką jawną komplementariusz w ogóle nie uczestniczy w zysku spółki, to tym samym na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wspólnikom spółki jawnej nie określa się przychodu z tytułu udziałów spółki jawnej w spółce komandytowo-akcyjnej, a tym samym nie rozliczają oni również kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat i ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki komandytowo-akcyjnej. Tym samym obojętna podatkowo dla nich jest kwestia kosztów wynagrodzenia komplementariuszy w spółce komandytowo-akcyjnej.
Wobec powyższego jedynym przychodem wspólników spółki jawnej - jako komplementariusza spółki komandytowo-akcyjnej, będzie należne komplementariuszowi wynagrodzenie za prowadzenie spraw spółki komandytowo-akcyjnej, proporcjonalnie do ich udziału w zysku spółki jawnej. Zgodnie z wybraną przez wnioskodawcę formą opodatkowania, przychód ten, wraz z innymi przychodami uzyskanymi z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej, podlega opodatkowaniu podatkiem liniowym wg stawki 19%. W myśl art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 - są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f. Zgodnie z art. 44 ust. 3f ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, opodatkowani na zasadach określonych w art. 30c, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje właściwy naczelnik urzędu skarbowego, zaliczki miesięczne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonym zgodnie z art. 30c, a sumą należnych zaliczek za poprzednie miesiące, z uwzględnieniem art. 27b. Stosownie do art. 44 ust. 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczki miesięczne, od przychodów wymienionych w ust. 1, za okres od stycznia do listopada uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, natomiast zaliczkę za grudzień, w wysokości należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia. W terminach płatności zaliczek za miesiące od stycznia do listopada podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym deklaracje według ustalonego wzoru o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku, tj. deklaracje na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy wg stawki 19% (PIT-5L).Na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznanie, według ustalonego wzoru (PIT-36L) o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w art. 30c, a w terminie złożenia zeznania, zgodnie z art. 45 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym, podatnicy są obowiązani wpłacić na rachunek należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 2, albo różnicę pomiędzy podatkiem należnym wynikającym z tego zeznania, a sumą należnych za dany rok zaliczek.
Zatem prowadzący działalność gospodarczą podatnik korzystający z opodatkowania podatkiem wg stawki 19%, obowiązany jest w trakcie roku podatkowego, zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1, ust. 3f i ust. 6 ww. ustawy o podatku dochodowym do wpłacania należnych zaliczek na podatek dochodowy i składania deklaracji PIT-5L na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy według stawki 19%, a po zakończeniu roku podatkowego, zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 2 oraz art. 45 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym, obowiązany jest złożyć zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym PIT-36L oraz wpłacić podatek należny wynikający z tego zeznania albo różnicę pomiędzy podatkiem należnym wynikającym z tego zeznania, a sumą należnych za dany rok zaliczek.Tym samym stanowisko wnioskodawcy zawarte we wniosku z dnia 09.01.2006 r. (data wpływu: 19.01.2006 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23.02.2006 r. (data wpływu: 27.02.2006 r.) oraz pismem z dnia 20.03.2006 r. (data wpływu: 23.03.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych przez wspólnika spółki jawnej, która to spółka jest komplementariuszem spółki komandytowo-akcyjnej należało uznać za prawidłowe
Należy zaznaczyć, że wnioskodawca we wniosku z dnia 09.01.2006 r. złożonym w dniu 19.01.2006 r. zawarł również tezę, że świadczenie przez komplementariusza na rzecz spółki komandytowo-akcyjnej usług związanych ze zwykłymi czynnościami zarządu należy traktować jako usługi w zakresie zarządzania, gdzie indziej nie sklasyfikowanych. Jednakże w uzupełnieniu wniosku z dnia 23.02.2006 r. (data wpływu: 27.02.2006 r.) sprostował, że kwestia klasyfikacji statystycznej tych czynności będzie uzależniona od stanowiska Ośrodka Standarów Klasyfikacyjnych. Zatem niniejsza interpretacja nie obejmuje tego zagadnienia. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 Ordynacji podatkowej wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
